Grønlandsåre og farer med linolje

Re: Grønlandsåre og farer med linolje

Postby Mareng » 29 Sep 2018, 16:28

Hvilket materiale er åren laget av, og hvilke bredde har du ytterst?

En grønnlandsåre på 750 gram har omtrent samme svingvekt som en euroåre på 500gram i følge en anerkjent årefabrikant. Vekten ligger mer mellom hendene.
Padler fra Askøy :)
Mareng

Postby hotshot » 29 Sep 2018, 17:32

Mareng wrote:Hvilket materiale er åren laget av, og hvilke bredde har du ytterst?

En grønnlandsåre på 750 gram har omtrent samme svingvekt som en euroåre på 500gram i følge en anerkjent årefabrikant. Vekten ligger mer mellom hendene.

Jeg har en åre med tradisjonell GP fasong på 215 cm som er laget på Thygesen kurs. Den veier ca 800 gram, laget i gran og lakkert. Den er med på noen av bildene som er lagt ut tidligere.

Nåværende "objekt" er ca 225 cm lang, lagd i gran, 9 cm på det bredeste og ca 8 cm ytterst. Vekten er nå som nevnt ca 1100 gram + 25 gram olje. Den er vist på div. bilder og ser ganske lik ut som disse. Prøvepadlet og virker helt grei, gir antagelig høyere hastighet enn Thygesen åra, Dette må testes. De fleste EP årene mine er ca 215 cm med ganske store blader. Med bakgrunn i korte elvepadleårer og bruk av vingåre lignende teknikk, opplever jeg at man ikke trenger veldig lange årer. Det kan bety at jeg på et senere tidspunkt kan kappe "prosjekt-åra". Tenk på at lengdereduksjon på 10 cm bare betyr 5 cm i hver ende! Sånn sett er det ikke så mye, men med forlenget grep blir det 10 cm ekstra å rulle med. .....

Konsept / ideer bak designet:
Smalere tupper for å gi godt grep ved rulle osv, samtidig med økt areal. Smalere tupper gir også redusert svingvekt.
Asymmetrisk laminat, bare lagt på den ene siden av skaftet (loomen) og litt avsmalnende utover bladet, inspirert av Aleut årer. Gir stabilitet ved sveip og rulle, og redusert flutter, bladet er også litt asymmetrisk i tverrsnitt ("dihedral") flatere på "baksiden". Dvs. at denne åra er en hybrid med blandingsegenskaper.

Hvis man snur åra, blir den "aggressiv" og litt ustabil, og egnet til høyhastighetspadling. Da vil den kreve GP teknikk for å unngå flutter.

Laminat betyr at åra kan lages av tynnere materialer; reduserer mengden av treverk som må fjernes.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Mareng » 29 Sep 2018, 21:58

Du som har brukt GP og EP. Får man like god fart med GP, om man har god teknikk?

Den andre åren du har laget deg høres ut som en aleut-åre? Er det med den flate siden vendt bakover (mot hekken), man får best grep i vannet?

Jeg tenker å lage meg en stormåre som reserveåre. Men hvorfor laminerer man årer? Kan man ikke like greit bruke hel ved? Thygesen bruker vel forskalingsbord, og laminerer slik at veden ikke ligger samme vei?

Jeg har en kompis som leste noe om grønlandsårer. 75mm var den bredden som gav den raskeste åren, sa han at han hadde lest. Jeg vet ikke kilden,
Padler fra Askøy :)
Mareng

Postby hotshot » 30 Sep 2018, 00:56

Mareng wrote:Du som har brukt GP og EP. Får man like god fart med GP, om man har god teknikk?

Den andre åren du har laget deg høres ut som en aleut-åre? Er det med den flate siden vendt bakover (mot hekken), man får best grep i vannet?

Jeg tenker å lage meg en stormåre som reserveåre. Men hvorfor laminerer man årer? Kan man ikke like greit bruke hel ved? Thygesen bruker vel forskalingsbord, og laminerer slik at veden ikke ligger samme vei?

Jeg har en kompis som leste noe om grønlandsårer. 75mm var den bredden som gav den raskeste åren, sa han at han hadde lest. Jeg vet ikke kilden,

Jeg tror:

Vingåre vinner konkurranser, mens GP gir mindre fare for belastningsskader.

225 cm åra er en mellomting: ekte Aleut har en tydelig rygg langs årebladet, min har bare en antydning.

Laminering gjør det lettere å finne gode emner, og blir sterkere. Du slipper å fjerne så mye materiale.

Har en halvferdig heltre åre liggende, den er full av kvist.

Vet ikke hvorfor 75 mm evt. er best
hotshot

Postby hotshot » 30 Sep 2018, 07:00

Men hvorfor ikke gå til noen som har skikkelig peiling? Christopher Crowhurst er en autoritet:
http://qajaqrolls.com/2015/06/a-dichoto ... -west.html
hotshot

Previous

Return to Grønlandspadling