Forskjellige tupp-former/spisser på Grønlandåre?

Forskjellige tupp-former/spisser på Grønlandåre?

Postby Marius Engelsen » 28 Dec 2018, 21:17

Ser grønlandsårene kommer med flat tupp, svakt avrundet tupp, mer avrundet tupp, og helt sirkulær tupp. Aleut-årer kommer med spiss.

Noen som vet forskjellen i praktisk bruk? Hvilke form har minst kjangs for å dra med seg luftbobler?

Forskjellen i effektivt areal som kan brukes til «grep» i vannet blir uansett svært liten, så jeg tenker at det viktigste er å hindre luftbobler og turbulens?

Jeg har forøvrig laget en åre med helt sirkulær avslutning og jeg synes denne lager lettere luftbobler enn thygesen åren med svakt buet tupp, men det kan såklart ha andre grunner også, for det er flere forskjeller på årene enn bare tuppen.
Padler fra Askøy :)
Marius Engelsen

Re: Forskjellige tupp-former/spisser på Grønlandåre?

Postby hotshot » 02 Jan 2019, 11:47

Ser at vi nå har 2 aktive tråder om GP design, og jeg ser dilemmaet med behov for å forfølge en spesiell detalj i dybden hvis man skulle holde seg på "hovedsporet" hvor det blandes inn mange andre ting. Den andre tråden:

viewtopic.php?f=23&t=5039&start=60#p54825

Den som går tilbake til start her , vil også oppleve at "lage GP" tråden får kommentarer om at den ikke er den første, med lenker tilbake til tidligere tråder om samme tema!
Men for så vidt også en fordel at slike "oppslagsverk" tråder ikke blir altfor lange, da mister man fort motet med å søke i dem.

Prøv også å finne frem noen av testene som Sven Kalmar har lagt ut her på forumet: GP i strømmende vann i elva!
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Marius Engelsen » 04 Jan 2019, 12:37

Gearlabs leverer jo både flate og runde åretupper, så jeg spurte hvilke man bør velge: Her er GearLabs svar på om man bør kjøpe flate eller runde tupper:

We offer two shapes of replaceable paddle tips to install on our paddles, one is flat, the other is round.

Flat tips could provide greater stability when pushing off rocks in shallow water. Round tips extends the blade by 1cm (Size: S, for Akiak and Nukilik)/ 3cm (Size: L, for Kayakid and Aukaneck), extending your paddle and stroke. But most of the time is a personal preference on the shape. Shapes is less irrelevant to making bubbles when paddling, it will be more connected to the environment or strokes angles for your reference.

If you are paddling in the area that needs to steer away rocks, I will suggest you choose flat tips; if you exchange your strokes frequently from one side to the other, please choose round.

Tolker dette som at den runde tuppen sørger for at det er mindre kjangse for at hjørnet på åren treffer kajakken når man skifter side (og når man tar åretak nær kjakken), og at den «flate» tuppen med avrundete hjørner tåler mer støt og skubbing mot steiner. Dette er det minst diffuse svaret jeg har fått :)
Marius Engelsen

Postby hotshot » 04 Jan 2019, 23:06

Rotete, men: du kan jo ta en titt på denne fra ca 2:40
https://www.youtube.com/watch?v=RFgzonSpHTg
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Marius Engelsen » 05 Jan 2019, 08:46

hotshot wrote:Rotete, men: du kan jo ta en titt på denne fra ca 2:40
https://www.youtube.com/watch?v=RFgzonSpHTg

Takk, men har sett den før. Jeg har også lagt inn spørsmål ang. forskjell på tuppformer, men han klarte ikke å svare.

I videoen kommer man jo også fram til at ingen klarte å bli enige om forskjellen eller merke forskjellen. Og «teorien» om tuppformen på hans gearlabårer er en annen enn den jeg fikk servert av Gearlabs selv.

Jeg har prøvd meg litt fram på siste åren, men det er for mange variabler til at jeg kan si om tuppformen utgjør forskjell. Det jeg føler meg ganske trygg på er at det hjalp betydelig mot bobler å kvesse årebladet litt mer mot kantene. Skjærer bedre ned i vannet.

Ang. slitasje, så vil nok en rundere tupp tåle mer om man oftere vil komme nedi grunnen ved padling. Mens en flatere tupp vil tåle mer om man skubber fra mot steiner.

Rundere tupp er kanskje lettere å skubbe ned under dekksstrikken på kajakken? Det i seg selv er jo ett helt ok argument for å velge rund tupp. Spesielt for meg som like best å ha stormåren på bakdekket, da det er litt mer arbeid å få lagt den fint på plass etter bruk.
Marius Engelsen

Return to Grønlandspadling