Ny grønlandsåre fra Black Light Paddles

Re: Ny grønlandsåre fra Black Light Paddles

Postby Kajakkentusiasten » 30 May 2010, 10:24

Bra innlegg av pil-og-bue!

Det kan bli vel mye fantastiske egenskaper og god feeling uten konkrete egenskaper noen ganger. Det er iallefall greit å være skeptisk når ting blir skrytt opp i skyene uten at det er helt klart hva som gjør det så bra. Typiske gjengangere i havpadleverdenen er : "Fenomenal feeling" uten at det kan konkretiseres nærmere, sannehetsvitner som varmt anbefaler uten å peke på noe konkret, "Norge på langs" - som, satt på spissen, egentlig ikke sier annet enn at noe flyter med en masse bagasje. Eller "løsninger og egenskaper en først lærer å kjenne etter mange mil", som gjør at det er veldig vanskelig å etterprøve det som blir fortalt.

Hvis noe er veldig bra så skal det mye til at det ikke kan beskrives på noen måte. Det er også slik at hvis dette kan beskrives, så kan det hende det finnes andre alternativer som er mye bedre. Dette ble beskrevet godt av en musikkanmelder en gang: "Du må gjerne synes at Sputnik er bra, men det finnes andre alternativer innen skillingsvise-genren som er av bedre kvalitet". :geek:
http://www.ezzy.no
NPF utdanning: Veileder hav, aktivitetsleder elv
Liker: Havkajakk, havracer, elvekajakk, squirt
Vaier 99 og er 193cm høy.
Kajakkentusiasten

Postby ragnar33 » 01 Jun 2010, 02:40

Turner Wilson har en Superior karbonåre men han er misfornøyd med den.
Den er OK å rulle med, men han synes den har for mye oppdrift til padling, den krever for mye energi for å få den ned i vannet.
Jeg prøvde den og jeg er enig med Turner en må ta i litt for å få den ned i vannet

Ragnar
ragnar33

Postby Sven K » 01 Jun 2010, 05:25

jeg opplever det samme. min stormåre er litt butt og avrundet, mens den lange 240 er slank med "hardchines" . det er liten tvil om hva som funker best. Den lange. lydløs og presis.
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby EnTil » 31 Dec 2012, 10:07

ragnar33 wrote:Turner Wilson har en Superior karbonåre men han er misfornøyd med den.
Den er OK å rulle med, men han synes den har for mye oppdrift til padling, den krever for mye energi for å få den ned i vannet.
Jeg prøvde den og jeg er enig med Turner en må ta i litt for å få den ned i vannet

Ragnar

Jeg trives veldig gdot med min Superior karbonåre, 228 cm (den lengstge). Ja, volumet er stort og vekta lav, den er veldig "fyldig" og har stor oppdrift. Den staller så godt som aldri, går utrolig stabilit i vannet. For meg gir dette økt trygghet, men på en veldig lang tur ville jeg foretrukket en slankere og mindre volumiøs Thygesenåre. Jeg hadde en, som dessverre gikk tapt i en brann. Med den kunne jeg padle lenger uten å bli trøtt i skuldrene, sammenliknet med Superior i karbon. Superioråra er veldig stiv, kunne kanskje hatt ørlite spenst? Jeg synes også at det kvadratiske skafttverrsnittet (rett nok med avrundede hjørner) på Superioråra er litt suboptimalt mht grepskomfort.

Jeg kommer nok til å skaffe meg ny Thygesenåre etterhvert, for bruk på de lengste (likevel ikke så lange) turene mine. Og tre er varmt og godt å holde i.
EnTil

Postby Sven K » 31 Dec 2012, 10:54

spikk deg en sjøl..
fin en ok 2/4 hos maxbo ellikn..
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby PilOgBoge » 31 Dec 2012, 16:42

Hei, EnTil. Når jeg snakker om stalling eller steiling bruker jeg begrepet i den forstand at det bare er et tynt turbulent grensesjikt mellom åra og vannet. Altså ikke virvler på centimeterskala. Med et tykt turbulent lag blir det mindre drag i forhold til løft. Draget er proporsjonalt med tykkelsen til åra inkludert det turbulente grensesjiktet. Når årevinkelen selv på en god grønlandsåre (god som vinge) overstiger 10-15 grader får du stalling.

På en flyvinge er effekten så stor at et fly uten ekstrem (jet) motor ramler ned på bakken om det ikke slutter å stalle. Det er noe man unngår for å kunne fly. Og kanskje noe man må unngå for å klare sculleruller.

Grønlandsåra er mindre sensitiv enn Euroåre for stalling fordi den har tykkelse og vingeprofil, men blir mer sensitiv jo mindre areal som er i vannet.

Jeg er ikke sikker på om du leste denne tråden, men den starter med et eksperiment på video som viser nettopp dette.
viewtopic.php?f=6&t=1548&hilit=staller

Ved litt kraftfull padling med vingåreteknikk vet vi ikke helt definitivt om det er mulig å unngå stalling. Men vi vet at å unngå stalling er en hjelp og kanskje en forutsetning for å ta veldig effektive svingtak, sideforflytninger, scullinger og sculleruller.

P.S. Det du snakker om Entil, er kanskje wobbling? Det er på en måte andre steg i stalling. Turbulensen på sugesida blir så stor at vannet skifter retning over store deler av bladet på en tilfeldig måte. Ved å kante bladet litt forsvinner wobblinga, men det staller antagelig permanent fremdeles.
Nordkapp PE, Think Uno, Zet Raptor, Wavesport Y, Necky Jive
PilOgBoge

Postby EnTil » 31 Dec 2012, 17:26

Ja, PilOgBoge, jeg mente nok "wobbling", at bladet på en måte "vingler" i vannet. Jeg tenkte på wobbling som beviset på at stalling har funnet sted. Takker for klargjøringen. :-) (språklig redigert jan 2010)
Last edited by EnTil on 11 Jan 2013, 08:53, edited 2 times in total.
EnTil

Postby Sven K » 31 Dec 2012, 21:29

det er jo feks derfor sluktypen Wobbler har fått sitt navn.
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Previous

Return to Grønlandspadling