Lage laminert Grønlandsåre

Re: Lage laminert Grønlandsåre

Postby onsing » 28 Jan 2010, 09:31

Du bør kanskje ta med viktigheten av å tørke ned materialene før bruk så de ikke krymper etter liming. DA vil det vel oppstå sprekker.
Tahe greenland, hvit m grønlandsåre, SOF Sørgrønlandstype.
onsing

Postby Marlinman » 28 Jan 2010, 11:10

Det er sjølvsagt, men det står i teksten og:

Marlinman wrote:Generelle eigenskapar
Virket må vera rettvakse og tilnærma kvistfritt. Små kvistar kan aksepterast. Studer emnet nøye med den ferdig åra for auge slik at eventuelle kvistar vert så få som mogelege i sluttproduktet. Det er sjølvsagt at virket er turt!
Marlinman

Postby Maarten » 17 Oct 2016, 19:35

Når jeg har lest å kikket på dette med å lage en Grønlandsåre. Hvor viktig er det at emnet ser ut som dette:

Image Naturligvis den til venstre ;)

Jeg har vært innom 2 trevare butikker, men ingen hadde noe som lignet.. Så hva gjør jeg? Må presisere at det ikke er laminert Grønlandsåre, men en vanlig uten laminering.
Maarten

Postby hotshot » 18 Oct 2016, 08:52

Ja, man må ha god tid og gå et sted med stort lager.
Så er det bare å begynne å bla gjennom bunken.
En av grunnene til å laminere treverk er mangel på gode emner........
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby morslilleblomst » 18 Oct 2016, 11:03

Kan egentlig bare basere meg på egen erfaring, så det her er ikke noe fasitsvar Maarten. Jeg har laget to i helved gran, hvor den ene ble laget av et emne jeg fant etter å ha tråla trevareutsalg i flere måneder før det dukket opp et emne som var relativt kvistfritt og med åringer som på bildet til venstre. Den andre ble laget litt kjapt og brutalt av et emne som hadde nært skråstilte åringer og bare noe smått av kvist. Begge har tålt alt jeg har utsatt de for uten å vise noen tendenser til å bryte opp.

Har et emne til liggende som jeg skal starte på nå, og det er heller ikke "idealemnet", men det har lite kvist og det som er av kvist er lengre ut på det som vil bli årebladet, så loomen og skuldrene blir så godt som kvistfri. Det er ingen tvil om at det er ideelt med emnet til venstre, men så langt så er jeg mer nøye på det med kvist og det har holdt så langt. Sånn sett så skiller ikke det seg så mye fra annet trearbeid jeg har holdt på med.

Det er jo uansett ikke sånn at det må være den eneste du noen gang lager....
SeaBird Designs Black Pearl HV
Alpackaraft Denali Llama
morslilleblomst

Postby Kvase » 18 Oct 2016, 11:45

Maarten wrote:Når jeg har lest å kikket på dette med å lage en Grønlandsåre. Hvor viktig er det at emnet ser ut som dette:

Image Naturligvis den til venstre ;)

.

Den til venstre med få åringer har vokst fort derpå lettere-
Høyre tre emne vil jeg påstå er tungt tre emne siden den er tett mellom åringene så det blir et tyngre treverk
-
Det blir som flere sier brukes lang tid på å finne rette emne - men finner du 1 emne i en pakke med tre emner så er muligheten stor for å finne flere i samme pakka :mrgreen:
-
Alternativ 2 er bestille emner av Thygesen
Dyslektiker
Valley Aquanaut st + Shoreline orginal = Atlantic LV + Perspectiv elvekajakk
Nordkapp LV glasfiber + PH Hammer

http://www.kajakknett.no/ + http://turliv.no/kajakklenker.html
http://youtu.be/YoB8t0B4jx4
https://www.youtube.com/watch?v=XOwl-bMfIkc
Kvase

Postby Oyst » 18 Oct 2016, 16:15

Min erfaring er å unngå kvist. Det er mye viktigere enn retningen på årringene.
Oyst

Postby Maarten » 18 Oct 2016, 22:06

Tusen takk for svar! Skal jeg la det tørke i 2-3 uker før jeg begynner å bruke det, eller hvor viktig er det? Som dere sier, så må jeg jo begynne ett sted og prøve meg fram. Ser fram til å prøve meg på dette, da jeg er veldig glad i pusle med ting selv i snikkerboden ;)
Maarten

Postby hotshot » 20 Oct 2016, 11:58

Var innom en trelasthandler i går og kjøpte trykkimpregnert virke til vindskier på huset.
Tok en titt i plankehylla med det samme. Noen betraktninger:
Passe bredde er sjeldent, hvis man ikke syns 98 millimeter er nok, må man legge på ca 5 centimeter eller laminere.
På den annen side er det bare et lite område på bladene som evt. trenger ekstra bredde........

Som det fremgår av tidligere tråd, er speilskåret virke en sjeldenhet:
viewtopic.php?f=23&t=5039&start=10#p43164

Symmetri er kanskje det meste man kan håpe på:

http://www.byggogbevar.no/media/1016186 ... 24x352.jpg

Tendensen er at brede bor blir symmetriske i årringene fordi stokkene har begrenset bredde.
De vil vel slå seg litt hvis de ikke er godt lagret, men symmetrisk speilskåret virke vil lett kunne inneholde marg........
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Previous

Return to Grønlandspadling