Grønlandsåre i karbon

Grønlandsåre i karbon

Postby havhest » 19 Oct 2010, 08:57

Vurderte ei stund å skaffe meg ein slik. Men så tenkte eg: Vil du ikkje då misse ein av dei største fordelane med grønlandsåra? At originalen er av tre, den gir etter/ har svikt i materiale.

Viss eg skal padle langt med shunaen min, blir eg etter ei stund stiv i hendene og underarmane. Alle vibrasjonar går frå åra, og inn i armane.

Ein grønlandsåre "drep" eller dempar mange av desse vibrasjonane før dei når hendene og armane. Difor kan du padle mykje lengre med grønlandsåre. I alle fall gjeld dette for meg!

Sidan eg også spelar trommer, kan ein samanlikne det med stikker i karbon. Det var populært på 80- talet (Hugsar du, Sven?). I starten skulle dette vere løysinga på alt, slutt på flisete og knekte stikker. Men slik gjekk det ikkje....
Alle vibrasjonar frå slaga gjekk rett i hendene og resulterte i trøytte hender og armar og lite kontroll på slaga. Eg tenkjer meg at det same gjeld for årer?

Så sjølv om grønlandsårer i karbon er lette, fine å sjå på og sterkare, meiner eg at du misser ein av dei viktigaste fordelane med grønlandsåra.

Trur Hallvard tok opp litt av denne problemstillinga i artikkelen om årer i padling også?
NDK Explorer, Goltziana Marlin, Zegul Greenland LC, Lendal Kinetic Touring 220, Klassisk grønlandsåre 220, Aleut tur- åre 225 cm og Storm- åre 190 cm (Kajakkspesialisten A/S)

http://www.askvollpadleklubb.origo.no

http://odinsinpadleblogg.blogspot.com/
havhest

Re: Grønlandsåre i karbon

Postby ørgen » 19 Oct 2010, 12:31

Havhest: Fikk også høre at det kunne være slik med en åre i carbon før jeg kjøpte min egen fra superior paddles. Den er som jeg ble fortalt stokk stiv, men har egentlig ikke merket noe til "problemene" du nevner. Noen sier de liker følelsen av "svikt" i åra, men for min del er det noe jeg ikke har tenkt på eller kjent spesiellt etter, ikke før jeg begynte å padle wing. Da synes jeg at jeg kunne merke forskjell på et stivt fullkarbonskaft og et med mere svikt i. Kanskje ikke på vibrasjoner men hvor belastende det er å padle over tid. Tror kanskje, ihvertfall for min del, at det har noe med padlestilen å gjøre. "Grønlandsårestilen" er jo såpass lite belastende i seg sjøl, at ei stivere åre kanskje ikke har så mye betydning. Heller da vekten. Opplever det som tyngre å padle ei treåre på 900-1000 gram, men som gir litt etter, enn ei i carbon på 800 gram som er stiv. Men dette er jo min mening. Ingenting slår følelsen av tre uansett, men forvoritten min forblir carbonåra..
don`t buy it if you can`t modify it
ørgen

Postby EnTil » 19 Oct 2010, 14:56

Jeg husker ikke om du har fortalt det, Ørgen: Har du hel eller delbar Superior-GP?

Jeg har delbar, og jeg begynner å lure litt på om det kan være en smule mer svikt i den som er udelt, at den udelte kan være litt mykere i midtpartiet.

Min tro er egentlig at delbar/ikke delbar er uten betydning, fordi Superior-åra antakelig er "stokk stiv" uansett.

Jeg har for øvrig ikke følt stivheten ubehagelig. Veldig myke åreskaft, derimot, som på en måte "snapper" når du avslutter åretaket, har jeg følt litt ubehagelige.
EnTil

Postby Sven K » 19 Oct 2010, 16:09

et interesant tema. Stenger i carbon har jo forskjellig aksjon etter som hva slags carbonfibre, tykkelse og diameter på emnet. fiberorientering etc..ettersom karbon åra har såpass stor diameter, MÅ den antagelig bli stokk stiv uannsett fiber type. Min største motforestilling er følsomheten for slag.
kanskje en karbon åre med fiberglass skaft, hvis man vil ha flex.. Fiberglass har mye lavere modulus. Kanskje en carbon åre med ett tynt fiberglass lag utta på?
Jeg styrte unna carbonstikkene, men ja jeg husker ett par.. Med den klarte jeg faktisk å slå i stykker en støpt skarptromme ring. :o
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby 29er » 20 Oct 2010, 21:40

Interessant spørsmål. Jeg har begrenset kunnskap om karbon, og har aldri prøvd en GP i karbon. Men i sykkelsammenheng er det nettopp de vibrasjonsdempende egenskapene til karbon som trekkes fram. Nå er det riktignok i konkurranse med aluminium, stål eller titan, og ikke tre. Men mine sykkelerfaringer fra i sommer sier meg at det stemmer, jeg har aldri hatt det så behagelig på racersykkel noen gang, enda sykkelen var en fullblods konkurransemaskin med knallstiv ramme.

Som Sven sier, så er det stor forskjell på ulike karbonfibre og hvordan disse legges i laminat. Det kan være ekstremt stivt (tenk ramme i F1 biler, sykkelrammer som tåler Thor Hushovds kjempekrefter, bærende element i jagerfly osv), men også myke og ekstremt bøyelige som tuppen på en fisketstang. Jeg husker i farta ikke om det er flere karbonåreprodusenter (GP) enn Superior, men hvis deres åre føles for stiv, så skyldes det laminatet, ikke det at den er laget i karbon i seg selv. Det er stor forskjell på å padle med ulike karbonårer. Min Epic Large Wing har store blader og stivt skaft, og gir en helt annen belastning på kroppen enn min Werner Kalliste i karbon med små blader og mykere skaft. Kalliste`n kan jeg padle i dagevis, Epic`en holder det med en time eller to :D

Men i utgangspunktet er jeg enig i dette: Grønlandsårer bør lages i tre. For meg er dette en retrogreie, og da vil jeg at de skal være bygd som de opprinnelig var *thumright*

Harald
29er

Postby ragnar33 » 21 Oct 2010, 01:18

En annen ting med carbon årer, iallfall Superior sin, siden de er så lette krever de litt ekstra krefter for å få de ned i vannet. Turner Wilson har en, men han likte den ikke, mye på grunn av dette. Jeg har ikke prøvd, men de burde være bra å rulle eller sculle med, p.g.a oppdriften.

Ragnar
ragnar33

Postby Kvase » 21 Oct 2010, 07:46

Gamle åra er vell best da den kan brukes til mere en å padle med.
Carbon åra ville jeg ha vært mere forsiktig med.
Er vell greit å ha en åre man ikke trenger å være redd skal gå heden en.
Som Ragnar sier så har treåra bedre tyngde og synker lettere i vannet.sånn teoretisk.
Dyslektiker
Valley Aquanaut st + Shoreline orginal = Atlantic LV + Perspectiv elvekajakk
Nordkapp LV glasfiber + PH Hammer

http://turliv.no/kajakklenker.html
http://youtu.be/YoB8t0B4jx4
https://www.youtube.com/watch?v=XOwl-bMfIkc
Kvase

Postby ørgen » 21 Oct 2010, 10:12

Ragnar: Kan hende Turner W bruker mere krefter på å trekke treåra si OPP av vannet enn han bruker på i stikke ei superioråre NED i vannet :lol:
Gjorde et forsøk her i sommer. Trakk en carbonfiberstrømpe utenpå ei gammel slitt Thygesen åre. La på epoxy, pussa og fikk den egentlig ganske fint til. Den beholdt fleksibiliteten i ganske stor grad, men blei 300 gram + tyngre. (1250 gram :shock: ) Nå henger den på veggen. :roll:

I begynnelsen syntes jeg superioråra nesten hadde for mye oppdrift ved rulling. Måtte liksom tenke på å få den med meg under kajakken. Nå tenker jeg ikke på det lenger, men en annen ting jeg vil fremheve med den årea er faktisk gangen dens i vannet. Synes den går godt. Har prøvd treutgaven av den også. Den har samme form som carbonutgaven og går akkurat på samme måte.
don`t buy it if you can`t modify it
ørgen

Postby havhest » 21 Oct 2010, 13:07

Ørgen: Du har nok rett i at arealet og forma på blada spelar sikkert meir inn enn akkurat dette med materiale. Men det ER noko eige med tre. Det er varmt, det lever og det dempar..

Litt merkeleg at det er meir oppdrift i karbonåra.. Er den hol inni?
NDK Explorer, Goltziana Marlin, Zegul Greenland LC, Lendal Kinetic Touring 220, Klassisk grønlandsåre 220, Aleut tur- åre 225 cm og Storm- åre 190 cm (Kajakkspesialisten A/S)

http://www.askvollpadleklubb.origo.no

http://odinsinpadleblogg.blogspot.com/
havhest

Postby K3- » 21 Oct 2010, 13:30

havhest wrote:Litt merkeleg at det er meir oppdrift i karbonåra.. Er den hol inni?

Oppdrifta er vel ikke mere enn vektforskjellen forutsatt at volumet på årene er det samme, det vil si knappe 1/2 kg mere oppdrift (når hele åra er i vannet). Under padling når kun bladet stikker ned er vel ikke forskjellen så stor :?:
K3-

Next

Return to Grønlandspadling