Grønlandsåre i karbon

Re: Grønlandsåre i karbon

Postby ørgen » 21 Oct 2010, 18:07

Havhest: Den er skumfylt. Opplever den ganske "feit" i bladet fra loomen og ned mot tuppen i forhold til feks ei Thygesen åre. Kanskje det kan ha en positiv innvirkning på gangen i vannet, samt at den føles som å ha mye oppdrift. Skal ei treåre ha samme volum blir den nok muligens i det tyngste laget.
don`t buy it if you can`t modify it
ørgen

Postby Hallvard » 21 Oct 2010, 19:13

Karbonåren til superior er mye tykkere enn en normal treåre. Jeg synes ikke oppdriften er noe problem når jeg bruker den som den er ment (ikke som en vinge) og kanter ca 60 grader; da dykker den av seg selv.
Meg: NPF Veileder hav, BCU 4 stjerner
Utstyret: Valley avocet, NDK Grenlander pro 3-delt, Kirton Inuk, Rockpool Taran, Think Evo 2, Think Ion, CS Vault, Lendal, Celtic, AT2, Superior GP, div. grønlandsårer, Jantex Gamma
Aktivitetene: http://www.tornarsuk.blogspot.com
Hallvard

Postby Jølle » 18 Nov 2010, 09:19

Denne ser bra ut. Blacklights Paddles

Vekt ca. 490g. *thumleft*

Pris ca. 4700 - 5300kr. :oops:
Jølle

Postby Torleif » 13 Apr 2011, 09:31

Ny åre fra Black light. Etter å ha lest svenske paddling og hørt begeistret omtale fra Björn Thomasson, fikk selv jeg som aldri har følt behov for noe annet enn treårer lyst å prøve. Björn skulle prøve å få med seg en til Stokkøya i sommer sa han.
http://www.blacklightpaddles.com/products/
Torleif

Postby Sven K » 13 Apr 2011, 10:40

jeg er også inne på tanken på en GP av karbon fra tid til annen. På den annen side, jeg liker veldig godt feelingen av tre, samt det faktum at treåre tåler masse juling. På min siste padle økt i fjor, en liten surfeøkt i ganske store brytende bølger og bra med vind, hadde jeg med min vanlige GP, en superlett kort euro åre, samt ett digert beist av en gp jeg lagde. 11-12 cm 210 og tykke blader for mye oppdrift og kontroll i turbulent vann. Det ble fort klart at beistet gav overlegen kontroll. Euro åra blei plutselig som et pinglete lite leketøy. En feit karbon GPåre er sikkert kult men krever forsiktig bruk, samt at den antagelig vil være mer belastende på sene fester og muskler, men kanskje også mer effektiv. Karbon er kult, men jeg er ikke sikker på at jeg liker fellingen av karbon bedre enn tre. På samme måte som jeg slett ikke er sikker på at jeg liker glassfiber bedre enn plastik kajakker. Vel det ble nesten en liten avhandling. Jeg gleder meg som et barn til å komme meg utpå å trene sculling brace o.l. Jeg brukte en Ikelos inn til ifjor faktisk, så all rulling må reprogrameres, hehe. Den nye thygesen åra er temmelig lett. jeg er ikke sikker på jeg ønsker meg noe lettere. Det er greit at ting veier litt i vind.
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby rambler » 17 Apr 2011, 05:48

Dansken som padler Skandinavia rundt har visst fått en Avannaq fra www.avannaq.com

Jeg lurer på hvordan denne åra er? Den er bla. kevelarforsterket i endene.
Kan den kalles en "ekte grønnlandsåre"?

Over 80% av kjøpesummen går forresten til behandling av brannskadede barn i Afrika står det på nettsiden deres. Uvanlig.
rambler

Postby janpihl » 14 Aug 2011, 18:25

Padleopplevelser.no og Kajakknett.no
janpihl

Postby HappyYakker » 04 Sep 2011, 00:05

Ååååå, for et bilde! Det er så lik Turner. :D :D

http://www.qajaqusagallery.org/gallery/main.php?g2_itemId=370292

Han er nokså fornøyd med Anas'n sin.
Jeg skriver norsk med amerikansk aksent.

Dukbåtene Queen Bee og Snøhetta; Stitch n' glue Bettsiebåt
Glasfiber lektene Current Designs Caribou og NDK Greenlander
TaHe Greenland
Padler mest med grønlandsåra
HappyYakker

Location: Modum, om sommeren. Florida Keys, om vinteren. New York ellers.

Previous

Return to Grønlandspadling