Bruk av grønlandsåre til all type padling?

Bruk av grønlandsåre til all type padling?

Postby Jølle » 21 Oct 2010, 13:28

Hei.
Har vel ikke skrevet noe særlig på denne delen av forumet, men har ett spørsmål.

Etter å ha padlet med GP-åre (240) en stund føler jeg meg mye tryggere i kajakken med denne åra.
Rulle og støttetak sitter 100% og jeg må aldri ut av kajakken.
Vurderer derfor å prøve den i bølger og brottsjø.

Er det en annen teknikk ved bruk av denne åra i forhold til euro vedrørende styretak?

Jeg synes ikke den gir nok effekt i forhold til eks. Shuna.
Ser jo på diverse videoer at GP brukes til all slags padling, men jeg sliter litt med effekten av styretak.

Kom på ett spørsmål til:

Kan lengden spille inn på mer teknisk padling, slik at en kortere GP-åre vil gi bedre effekt?
Jølle

Re: Bruk av grønlandsåre til all type padling?

Postby atletico » 21 Oct 2010, 14:23

Har samme erfaring som deg, og veksler derfor mellom gp og shuna.

kan bladtykkelsen ha noe å si? dvs at shuna skjærer gjennom vannet med mindre motstand og derfor gir bedre effekt?
atletico

Postby 29er » 21 Oct 2010, 14:57

I utgangspunktet kan man gjøre alt med alle typer årer enten det er snakk om havårer, elveårer, vingårer eller grønlandsårer, men det betyr jo ikke at alle åretyper er best til alt. Jeg synes gp er behagelig til turpadling og morsomt til rulling. Men i brottpadling og surf synes jeg at f.eks Werner Corrywreckan eller Powerhouse gir mye bedre kontroll på kajakken. Men det er meg ;)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=YYq5iJpC778[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=lfncmLUaksQ&feature=related[/youtube]

Når jeg intervjuet Greg Stamer - som vel kan kalles en av de største kapasitetene innen grønlandspadling i verden - var han klar på at hver åre sitt bruk. Han bruker vingåre når han konkurrerer i turløp og elveåre når han padler elv (brottpadling og surfing på havet blir mye a la elvepadling, derfor er dette relevant her), ellers bruker han gp til alt annet, inkludert lange ekspedisjoner under krevende forhold. f.eks rundt NewFoundland.

Harald
29er

Postby Sven K » 21 Oct 2010, 15:48

Her forleden padla jeg min zephyr 155 gjennom "the rapids" her oppe i mylls elva. jeg brukte en kort storm åre med ganske breie blader 180 l.. bredde ca9cm-
jeg synes GP føles best for meg, og venter på en med 10cm blader 220lang til whitewater..Bladenes bredde og tykkelse har selvfølgelig stor betydning. det kule er jo at disse årene er temmelig lette å lage hvis man gidder å være litt nøyaktig og tolmodig med høvæn..Personlig vurderer jeg en enda kortere kanskje med enda breiere blader,12 cm som den kjente selfangeren PELE HOLM.
Så må jeg si at mange av de padlerne jeg har svært stor respekt for foretrekker korte "skje"årer. Kanskje ikke så rart siden både halvor og 29er er elvepadlere...jeg har anskaffet en kort euroåre. MIDswift 200..og den er meget god. Fantastisk grep i vannet.
her er el maestro warren med en hvit anas acutas...http://www.youtube.com/watch?v=M2I3gf77 ... re=related
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby Jølle » 21 Oct 2010, 15:53

Flotte filmer.
Men betyr dette at lengden ikke spiller noen rolle?

Mange vil jo ha en kortere euroåre til teknisk padling og en lengre til tur?
Jølle

Postby 29er » 21 Oct 2010, 16:35

Men en veldig kort gp vil jo nødvendigvis kreve bredere blader for å få tak i vannet, og da er veien kort til en Shuna på 2 m som padles uten vridning i skaftet?

Spennende med åreprosjektet til Sven, jeg har lært at jeg aldri skal avskrive ting før de er testet ut. Men det er vel en grunn til at alle elvepadlere foretrekker elvepadleårer, at alle racerpadlere foretrekker vingårer osv?

Harald
29er

Postby havhest » 21 Oct 2010, 17:38

Har vel eigentleg enda opp med same oppfatning som atletico. Shuna 215 til brottleik og å til halde kurs med, grønlandsåra til alt det andre.

Syns det er greitt å ha store blad som gjev ein rask aksellerasjon og raske støttetak når du treng det i bølgjene.
NDK Explorer, Goltziana Marlin, Zegul Greenland LC, Lendal Kinetic Touring 220, Klassisk grønlandsåre 220, Aleut tur- åre 225 cm og Storm- åre 190 cm (Kajakkspesialisten A/S)

http://www.askvollpadleklubb.origo.no

http://odinsinpadleblogg.blogspot.com/
havhest

Postby Sven K » 21 Oct 2010, 17:47

jeg er ingen av delene. Men jeg er rimelig sikker på at man nok kan ta kjappere støttetak, kanskje kjappere manøvre og at det er endel lettere å gjøre C-C (braceroll) med en euro/elveåre. Men med min 240 GP kan jeg padle rolig og behersket i sterk motvind. jeg får en suverent lang reach, sinnsyk kraft.og den er lettmanuvrert under vann...Det er pro and cons med alt. Yin Yang..
som vanlig er det ikke så mye hva man gjør, som hvordan man gjør det.
Det ligger heldigvis "fysiske" lover til grunn her som ellers. Alt tyder på at eskimoene kjente til prinsippet om en skje åre. Ditto å vinkle bladene. At disse har blitt forkastet taler sitt tydelige språg. :ugeek: :3some: just kidding.
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby EnTil » 22 Oct 2010, 10:16

29er wrote:Men en veldig kort gp vil jo nødvendigvis kreve bredere blader for å få tak i vannet, og da er veien kort til en Shuna på 2 m som padles uten vridning i skaftet?

Spennende med åreprosjektet til Sven, jeg har lært at jeg aldri skal avskrive ting før de er testet ut. Men det er vel en grunn til at alle elvepadlere foretrekker elvepadleårer, at alle racerpadlere foretrekker vingårer osv?

Harald

Selv om dere nok har sett linken før:

Her er eksempel på "litt alternativ design", lenger "loom" og kortere blader:

http://rollordrown.com/kayak/woodgp.html
EnTil

Postby EnTil » 22 Oct 2010, 10:16

29er wrote:Men en veldig kort gp vil jo nødvendigvis kreve bredere blader for å få tak i vannet, og da er veien kort til en Shuna på 2 m som padles uten vridning i skaftet?

Harald

Selv om dere nok har sett linken før:

Her er eksempel på "litt alternativ design", lenger "loom" og kortere blader:

http://rollordrown.com/kayak/woodgp.html
EnTil

Next

Return to Grønlandspadling