Bruk av grønlandsåre til all type padling?

Re: Bruk av grønlandsåre til all type padling?

Postby knutz » 31 Oct 2011, 14:44

SK wrote:jeg har både rulla og padla i elv med Grønlandsk stormåre og zephyr. jeg gav f..og dundra gjennom stryk og steinrøyser..funka helt fint.

Mener du badekulpen din, Kalmar?
knutz

Postby Sven K » 31 Oct 2011, 15:26

nittedals elva bla, gikk fint å styre..har padla litt sånt med kano også. første gang for nesten 40 år sia...i femundsmarka...jeg padla ned til løken en gang det var litt vann, men det er veldig steinete og trangt.Skulle hatt en liten creek kayak kanskje. pointet var at det funka overaskede fint med den korte åra
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby AndersRS » 31 Oct 2011, 16:23

ugla wrote:På introkurs og nybegynnernivå så har jeg til gode å se at noen dukker opp på kurs med en grønlandsåre.

Som en kuriositet: Jeg tok teknikkurs for en måned siden og brukte GP'n min. Det var ikke noe problem. Det er ikke SÅ enorm forskjell. Det er det samme vannet og de samme ønskelige kreftene som skal til for å svinge og forflytte seg. Jeg tror ikke det hadde hatt noen innvirkning for meg som deltaker hva slags åretype, bladstørrelse eller vridning instruktørene holder i sine hender.

Jeg har vel padlet omtrent like mye med GP og Sea Swift nå. Foretrekker GP til tur og Sea Swift til rockhopping. Har brukt begge årer til begge deler uten problemer. Jeg synes det er mye enklere å rulle med Sea Swiften, men tror det kun har med arealet på årebladet å gjøre.

-Anders
Valley Nordkapp std
P&H Delphin 155
Think EVO ll
Think ION
Nelo 560 (nye)
Carbonology Sport Zest SS2
Stellar S18S
Wave Sport Fuse 64
Big Dog Drop Zone
Sandefjord Kajakk
AndersRS

Postby ViTo » 31 Oct 2011, 16:58

amfibimannen wrote:hei!
det her var en lang diskusjon. dere har diskuter alt og det er kult.

Ikke alt... :D

Hva har det å si å ha en bikje på bakdekket og en gp i hånden??
Vil bikjen glefse etter stokken? :shock:
Å padle er bedre enn å ikke padle.
Verdens beste idrett...kajakkpolo:-))
Aquanaut og Nelo Moskito i stallen, men er Pinny frelst.
Pinny kommer snart hjem.
ViTo

Postby havhest » 31 Oct 2011, 17:10

Nok ein fordel med grønlandsåra. Hunden vil sjølvsagt hente åra viss du misser den. Den vil tru at det er ein stor pinne. Du treng ikkje tenkje på åresnor! *thumleft*

Med euro, vil nok hunden bli sitjande på kajakken..
NDK Explorer, Goltziana Marlin, Zegul Greenland LC, Lendal Kinetic Touring 220, Klassisk grønlandsåre 220, Aleut tur- åre 225 cm og Storm- åre 190 cm (Kajakkspesialisten A/S)

http://www.askvollpadleklubb.origo.no

http://odinsinpadleblogg.blogspot.com/
havhest

Postby Torleif » 31 Oct 2011, 19:44

Litt av en tråd! :D Jeg digger tre, tradisjon, nostalgi, har skjegg og nyter naturen. Tenk hva jeg går glipp av! *tongue*
Torleif

Postby Sven K » 31 Oct 2011, 19:46

hehe..ja det er en skikkelig klassiker, ala carl barks og den har vel forsåvidt landa pent..
jeg har sitte å lest igjennom litt, og beklager litt kanskje mine, spontane utbudd. det er ikke vondt ment. jeg er feks veldig godt klar over at harald er veldig åpen for de tingene grønlandsåra er god på. det ville vel også vært ganske bak mål, hvis jeg som den newbien jeg tross alt er , skulle begynne å belære supererfarne elvepadlere som herjer i heavy forhold. feks Min padling er ganske snever iallfall nå og jeg er feks opptatt av det som kalles "greenland storm tactics", som i korthet dreier seg om å mixe de to typene sculling brace med sine korresponderende ruller. Dette er relativt enkle teknikker som funker i vindbølger og surf. det er sikkert ikke det optimale for den typen forhold dere bråttpadlere, utfordrer. her er det sikkert et poeng å ha kjappe ruller, for å unngå å bli slengt i fjellsider etc. her er det andre hensyn som MÅ stå i fokus, kjappe støtte tak, plutselige akseleasjoner, kjappe ruller fra en beskyttet setup posisjonetc..Men hvis jeg velter i "rullende "stormbølger" har jeg på ingen måte dårlig tid, med mindre dette er en strand kanskje. jeg kan ligge å sculle til jeg kjenner at det er riktig øyeblikk, eller evt gå til chestsculling så jeg kan se og få oversikt. Når først the sculling brace sitter har det et stort bruksområde..ok. nå roter jeg meg som vanlig ut på viddene. tenk for en konstruktiv debatt man kunne hatt om slike ting. Det er så lett å blande korta. Og så kommer bitterheten. :stop: whats the point?
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby 29er » 01 Nov 2011, 12:03

Ikke noe bitterhet her, Sven. Jeg har absolutt ikke noe i mot grønlandsårer/grønlandspadling, jeg synes tvert om at dette er så fasinerende at jeg var medlem av QayaqUSA et år og i tillegg har lastet ned PDF`er av alle nummerne av medlemsbladet Masik (anbefales!). Som Bernt skriver, så står alle kajakkpadlere i stor takknemmelighetsgjeld for den innsatsen Inuitter og andre urbefolkninger har gjort for oss ;) Jeg er bare ikke helt enig i alt som blir sagt om årenes fortreffelige egenskaper, og det som gjorde meg litt lei denne gangen er at blant andre du kjapt skyter fra hofta mot NPF, kursstigen og vi som prøver oss som instruktører fordi det kommer opp kritiske meldinger om den padlingen du er så glad i ;) Det går vel an å være grønlandsentusiast uten at man nødvendigvis mener at det grønlandske padleutstyret er det beste?

Harald
29er

Postby Sven K » 01 Nov 2011, 12:26

Du MÅ huske på at mine kjappe krysstrekk ala morgan kane er SPØK, harald. Jeg er tvert i mot svært imponert over det som gjøres i kurssammenheng. Snakket senest igår med en instruktør om sikkerhet og slikt. Jeg fleiper med imaginære scenarioer, kanskje ganske sterkt preget av erfaringer jeg har gjordt andre steder. Så vær så snill å prøv å huske det, så skal jeg prøve å moderere meg litt fra tid til annen.
Mht bitterhet så var ikke det myntet på deg eller ugla, men på alle de som muligens føler seg skikkelig tråkka på av spissformuleringer av typen ugla kommer med. Jeg synes splittelse er det vi MINST trenger i kajakknorge og har i lang tid vært oppgitt over at feks ror kajakker, GP you name it ofte blir omtalt negativt. Til syvende og sist slår det bare tilbake. Karma you know is like a rollingstone. Man får den til slutt i bakhue.
Jeg var sjøl mobbe offer i 9 år på majaorstua skole, og har altid blitt provosert når jeg ser andre bli mobba. Så jeg har nok litt rester av bad temper. Nei harald, glem det med at jeg skulle være negativ til dere. Tvert i mot, og det tror jeg du veit. Samme til deg ugla.
For min egen del har jeg noen ting som må på plass padlemessig før jeg er klar til å ta noen kurs jeg også.
Hvis du leser innleggene mine litt nøye, vil du muligens oppleve at jeg gjennom hele denne debatten har hevdet at de utFYLLer :lol: hverandre..
håper dette var klart nok. jeg lar meg rive med og liker slike tråder personlig.
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby Eld » 01 Nov 2011, 12:30

Helt enig der 29er *thumleft*

Det er vel egentlig bare en myte at man ikke får ha gp på kurs. Jeg og alle instruktører jeg kjenner tilater iallefall gp på de første kursene i stigen.

Det eneste er vel det at det er ikke alle som har god nok kjennskp til å kunne veilede en gp padler 100%. Men det kan man da heller ikke forvente, da det tross alt er spesialisert utstyr. De aller fleste nybegynnere vet heller ikke hva en gpåre er. Jeg bruker å ha gp åre som reserve, å på mine kurs forteller jeg litt om hele konseptet. Det er ikke mange som vet hva det er, standard spørsmålet er: hva har du på dekk :D
Liten mann, stor bølge...

Valley Anas Acuta
Skim Dex
NDK Romany
Thygesen grønlandsåre, Thygesen stormåre, Nissen grønlandsåre, Werner shuna, werner little dipper
Ca. 175cm/70kg
http://www.padle.wordpress.com
http://heroykajakk.com/
Eld

PreviousNext

Return to Grønlandspadling