kurs /privattimer i vinter?

Re: kurs /privattimer i vinter?

Postby RedPearl » 12 Jan 2010, 09:27

[color=#FF0000]Hyggelig at dere liker bloggen vår! :D
Den har ligget litt brakk de siste månedene, men nå begynner rulle suget å
melde seg igjen så da blir det mer oppdateringer fremover!
Arrangementene begynner også å melde seg så vi gleder oss masse til et rullefylt sommerhalvår! ;)
Håper å se mange av dere både på og under vann fremover! ;)

Første rulle økt for vår egen del tror jeg blir søndag hos Halden PK førstkommende søndag og hos Fredrikstad KK 24.1
I tillegg skal vi ha et arrangement med Oslo KK den 31.1 om alt går etter planen. :D

Vi gleder oss masse til å komme i vannet igjen og håper vi kan være med å inspirere dere andre til å prøve og videre utvikle den utrolig morsomme aktiviteten rulling er!! ;)

Rulling er litt som å lære seg å sykle! Føles håpløst første gang, men når man først på teken på det går det like lett som å sykle! Og når man begynner å lære seg flere typer ruller begynner man virkelig å bli hekta! :D
Rulling er ingen hekse kunst... Noen klarer det med en gang, men andre sliter litt mer. Den grønlandske måten å lære å rulle på er en genial innlæringsmåte som er utprøvd gjennom mange generasjoner. Mitt tips er å gå på kurs hvis du sliter! Enten med oss eller noen andre som bruker denne metoden.
I løpet av et kurs har vi uttelling på 95% som lærer seg å rulle!

Et godt eksempel var ei veldig hyggelig dame vi hadde på kurs hos OKK.
Hun hadde padlet i mange år og var på vei oppover i instruktør stigen til padleforbundet. Hun måtte lære rulla for å gå opp til neste nivå.
Mange hadde prøvd å lære henne rulla en lang stund uten å lykkes.
Ved å benytte seg av den grønlandske innlæringen av rulla der vi deler opp rulla i flere deler før vi setter det hele sammen hadde hun en nesten perfekt rulle på 20min! + at hun lærte seg flere ruller i løpet av kurset!

Jeg skriver ikke dette bare for å få flere til våre kurs, men vi ønsker at flere skal kunne mestre og få oppleve hvor morsomt det er å rulle!!
Vi ser folk som strever år inn og år ut for å lære seg å rulle....
Det er strengt tatt ikke nødvendig!! ;)

Rullehilsen
Ann-Kristin

norsaq09.blogspot.com
[/color]
Last edited by RedPearl on 12 Jan 2010, 10:05, edited 1 time in total.
[color=#FF0000]Ann-Kristin
www.annkristinskinlo.no
RedPearl

Postby arne_and » 12 Jan 2010, 09:50

Det er veldig slitsomt å lese all den teksten i rødt, jeg ville sette pris på om du brukte svart skrift i stedet. :)
arne_and

Postby RedPearl » 12 Jan 2010, 10:05

OK! ;)
www.annkristinskinlo.no
RedPearl

Postby havhest » 12 Jan 2010, 10:19

Slik eg ser det er rulleinnlæringa todelt. Den eine måten, er å lære slike rolege, grasiøse grønlandsruller som de brukar. Veldig moro og fint å sjå på. Har lyst til å lære mange slike ulike rullar og triks i tida som kjem.. ;)
Den andre vegen å gå, er å lære "bruksruller". Dvs: den rulla som fungerar når du treng det. Det kan vere når du vert feid overende av ein brottsjø, eller liknande. I slike forhold er det ofte mykje luftboblar å kjempe mot også. Då har eg opplevd at min "saktegåande bakoverlente grønlandsrulle" ikkje duger. Eg kjem meg simpelthen ikkje oppatt. Får ikkje "tak", den vert for pinglete.

Vil dei rullene som de lærer frå dykk fungere under slike forhold? Kan det vere ei løysing å sculle seg opp? Bruke stormrulla?
NDK Explorer, Goltziana Marlin, Zegul Greenland LC, Lendal Kinetic Touring 220, Klassisk grønlandsåre 220, Aleut tur- åre 225 cm og Storm- åre 190 cm (Kajakkspesialisten A/S)

http://www.askvollpadleklubb.origo.no

http://odinsinpadleblogg.blogspot.com/
havhest

Postby Marki » 12 Jan 2010, 10:32

~ ja... :D Vi er kjempeheldige! Pål og Ann-Kristin kommer og holder rullekurs på vårsamlinga til OKK - helga 23.- 25. april! Og den er åpen for alle. Det kommer til å bli så bra!
(Mer info og spennende nyheter kommer!)

Etter mange fine rullekick på rullekurshelga vi kadde på OKK, ble det startet Rull & tull-gruppe i klubben. Det er spennende å se hvordan det skal gå fremover... Og det er så fint vi får litt oppfølging videre! :D

(og jeg syntes det var så kult å se rød redpearlskrift, da! Kanskje det kan komme noen små røde porsjoner, etter hvert ;) )

:D m

Edit, edit ~ ps...
Ser det går fort for seg på forumet her noen ganger og mange poster samtidig... Så meningsutvekslingen kan se litt rar ut...
:D igjen, fra m
Last edited by Marki on 12 Jan 2010, 11:48, edited 3 times in total.
~ en flunkende hvit Tiderace Xplore S og en silkesvart TM Greenland LC ligger og venter
Marki

Postby RedPearl » 12 Jan 2010, 10:48

Hei havhest!

Grønlandsrulla er opprinnelig ment til formål der sjøen er grov eller noe uforutsett skjer. Inuittene måtte ut på sjøen for å skaffe mat til familien og de kunne ikke velge å dra ut bare de dagene det var fint vær. De måtte ut nesten uansett vær og det var ingen alternativ for de å gå ut av kajakken. De ville neppe overleve særlig lenge i det kalde vannet og de fleste av de kunne heller ikke svømme.

Men av naturlige årsaker kunne de ikke dra ut i grov sjø og trene på rulla.
De måtte finne en måte å lære seg å rulle på uten å være nødt til å gå ut av kajakken i et rolig og skjermet miljø. Nettop derfor har de funnet en teknikk for å dele opp rulla for raskere innlæring og størst mulig sjanse for å lykkes.
Deretter ble rulleteknikken videreutviklet i gradvis grovere sjø.
I tillegg lærte de seg teknikker som løste problemer som f.eks at de ikke måtte slippe kniven de hadde i hånden, om de hadde mistet åra og kun hadde "kastetreet" i hånda eller at de ikke hadde andre hjelpemidler enn hendene å rulle med.

Når man først har lært seg den "grasiøse rulla" som du sier er det bare å videre utvikle den. Enten i retning av sirkus ruller som noen kaller det eller dra ut i stadig høyere bølger under trygge forhold og trene rulla. :)
Begge deler er veldig morsomt! :D
www.annkristinskinlo.no
RedPearl

Postby RedPearl » 12 Jan 2010, 10:53

Vi gleder oss også M !! :D
Var veldig artig å være hos dere i fjor!
Så mange ivrige, lærevillige og flinke padlere på et sted!

Ingenting er som gleden av å se andre få den utrolig deilige mestringsfølelsen!

Flinke var dere!!! :D
www.annkristinskinlo.no
RedPearl

Postby HåvardE » 12 Jan 2010, 11:04

havhest wrote:Det kan vere når du vert feid overende av ein brottsjø, eller liknande. I slike forhold er det ofte mykje luftboblar å kjempe mot også. Då har eg opplevd at min "saktegåande bakoverlente grønlandsrulle" ikkje duger. Eg kjem meg simpelthen ikkje oppatt. Får ikkje "tak", den vert for pinglete.

Jeg har kun erfaring med elv, men der er det en fordel med en litt mer eksplosiv rulle for å komme fort opp og gjenvinne balansen. Jeg vil tro at dette hjelper også i hard sjø.

Når det er mye luft i vannet, så er du avhengig av at hoftebevegelsen din er god, slik at du er mindre avhengig av hjelpen fra åra til å rulle opp igjen. Her er det greit å trene på å bruke lite kraft på åra når du trener i basseng.

En annen ting er at når du ruller opp liggende på bakdekket, så er du veldig ustabil siden du nesten mister all kontroll med knær og hofter. Dette gjør at du er veldig utsatt for urolig sjø og nye bølger, så selv om du klarer å rulle opp så kan du fort bli slått overrende igjen.

Håvard
HåvardE

Postby Marki » 12 Jan 2010, 11:11

....jeg er så enig med Ann-Kristin! :D
Synes innlærinsmåten for grønnlandsrulla er veldig, veldig fin!
Læringsprosessen oppleves veldig kontrollert og trygg, slik at en sakte men sikkert beherseker båten, ballansen og forstår hva som skjer mens en er opp ned nedi sjøen.
Det blir ikke så mys hokus pokus over det, men en rolig og likevel veldig effektiv tilnærmingsmåte, mens man forstår hva som skjer.
Sakte lene seg tilbake, sculle, static brace, så - komme seg opp igjen, kjenne kontakten med båten hele veien

Og da er overføringsverdien bra stor! Jeg klarte i hvertfall CC-rulla (tror jeg det er) med flat åre på første forsøk, da jeg skulle prøve... :D

Jeg synes det er veldig naturlig å begynne med det opprinnelige, samtidig som mestringsfølelsen føles bra god med veldig enkle virkemidler. Så en får bare lyst til å lære mer.... :D

ps / Edit, edit
Ser det går fort for seg på forumet her noen ganger ;) og flere poster innlegg samtidig. Så det kan se ut som en svarer på innlegget over ~ mens man ikke kjenner til at det kommer... Så rekkefølgen på innleggene blir litt uforutsette noen ganger... (det skjedde litt her, da. Innlegget mitt var ikke tenkt som et svar til Håvard over her...)

:D igjen, fra m
Last edited by Marki on 12 Jan 2010, 12:01, edited 2 times in total.
~ en flunkende hvit Tiderace Xplore S og en silkesvart TM Greenland LC ligger og venter
Marki

Postby RedPearl » 12 Jan 2010, 11:24

Helt enig med deg Håvard!!

Hovedfokuset i grønlandsruller er nettop hoftebevegelsen!!
Jeg tror at årsaken til at mange (spesielt menn) opplever å klare rulla 50% av gangene de prøver er fordi det eneste de fokserer på er kraften på åra og da er sjansen for å få glipptak større (gjelder selvfølgelig ikke alle!)
Når jenter skal lære rulla av menn som bruker denne teknikken er vi jenter rett og slett ikke sterke nok (spesielt om kajakken er litt stor og tung). Når det kommer til hoftebevegelser derimot har vi jenter et forsprang på gutta! :P

Hoftebevegelse er super viktig for å få en rulle som sitter hver gang og at man kan bruke så lite kraft som mulig på åra! Man trenger jo strengt tatt ikke åre når man ruller! :P

Jeg er enig med Håvar at bakverlente ruller kan være ustabile i grov sjø og direkte farlig i elv da man utsetter ansiktet for fare(korriger meg om jeg tar feil her ;) ) Det er derfor inutiene har ruller som f.eks "storm rulla" der man kommer opp fremoverlent.

I mange kajakker (som er høye bak) er det også letter å ta fremoverlente ruller enn bakover. Mitt tips her er å ikke vente for lenge med å begynne å trene på fremoverlente ruller om man ønsker å lære seg dette. Fokuserer man for mye og for lenge på bakover vil overgangen til å lære seg fremover bli vanskeliger (snakker om både egen frustrasjon og andres her :P ).
www.annkristinskinlo.no
RedPearl

PreviousNext

Return to Grønlandspadling