Rulling med grønlandsåre

Re: Rulling med grønlandsåre

Postby havhest » 15 Jan 2010, 20:16

Till brottpadling held eg ein knapp på euroåra endå. I alle fall heilt til eg får trent meir med gr l åra under slike forhold også. Elles er gr l åra suverent best til alt det andre innan padling. Men dette er MI meining.. ;)

Hmm. Skal ikkje Harald eller Halvor kome å arrestere oss snart? Syns dei har blitt litt slappe... :D :D :D
NDK Explorer, Goltziana Marlin, Zegul Greenland LC, Lendal Kinetic Touring 220, Klassisk grønlandsåre 220, Aleut tur- åre 225 cm og Storm- åre 190 cm (Kajakkspesialisten A/S)

http://www.askvollpadleklubb.origo.no

http://odinsinpadleblogg.blogspot.com/
havhest

Postby bernt » 15 Jan 2010, 21:05

havhest wrote:Till brottpadling held eg ein knapp på euroåra endå. I alle fall heilt til eg får trent meir med gr l åra under slike forhold også. Elles er gr l åra suverent best til alt det andre innan padling. Men dette er MI meining.. ;)

Hmm. Skal ikkje Harald eller Halvor kome å arrestere oss snart? Syns dei har blitt litt slappe... :D :D :D

Vel... kanskje de ikke bryr seg så lenge slikt bare blir hevdet i vårt eget lille sære Grønlandspadleforum..... prøv på havpadleforumet i stedet ;)
Rainbow Laser (1005), Hvit Sørgrønlandskajakk (bygd 2008), Svart Sørgrønlandskajakk (bygd 2012)
http://berntsturer.wordpress.com http://tkk.no
https://qajaqtreff.wordpress.com/
bernt

Postby ragnar33 » 15 Jan 2010, 22:28

Harald er også en av de som har skaffet seg Grønlandsårer, han kjøpte et par av Anders Thygesen i fjor, og har padlet en god del med de siden. :)

Ragnar
ragnar33

Postby HappyYakker » 16 Jan 2010, 02:19

Marki wrote:Da vi begynte å prøve stormrulla på Norsaq-kurs, hadde vi en sidemann som holdt ei åre på tvers - over båtene. Så kunne den som prøvde rulla klatre seg opp ved å holde i åra. Tror det var lurt, for en kom seg opp fremoverlent med rumpevrikkfeeling, men ganske vanskelig å skifte grep på åra over vannet, mens en klatrerullet.

Hei, Marki.

Ville bare forsikre at du skjønner at stormrulla egentlig er like lett å utføre som en vanlig sveipetak rulle, når den er utført på den mest effektiv måten. Problemet er å få den til å sitte, og så med effektivihet! Samme med revers sveipetak rulla. Jeg har utførte begge ruller kanskje tre ganger hver med perfekt teknikk. Huff! For en overraskelse!! Kom opp som ingenting!! Jeg jobber på det fortsatt, og bommer titt og ofte. Bare å se folk som virkelig kan de rullene er ekstremt motiverende da. Man ser jo hvor lett det egentlig er, når alt klaffer.

TiHiiii!! Jeg kommer aldrig til å glemme Ørgen, på Stokkøya, som rullet i den synkende kajakk bygd på pinneved og plast. Fullstendig Cleopatra's needle. Reverse sweep gang på gang. Jeg var iferd til å le meg ihjel!

Det som jeg selv har hatt mye plunder med er at kroppen er trent så velllldig godt til å slutte bakoverlendt. Da jeg begynte med framoverlendte ruller, begynte kroppen og hjernen med slåssing. Sluttresultaten var at jeg kom opp for det meste sittende helt oppreist, hverken bakoverlent eller fram. Duuuuuh! Måtte øve bare på framoverlente ruller i så å si en hel sesong, og kroppen fortsatt vil gjerne krangle en del med hjernen. :( :?

Mvh Jean
Jeg skriver norsk med amerikansk aksent.

Dukbåtene Queen Bee og Snøhetta; Stitch n' glue Bettsiebåt
Glasfiber lektene Current Designs Caribou og NDK Greenlander
TaHe Greenland
Padler mest med grønlandsåra
HappyYakker

Location: Modum, om sommeren. Florida Keys, om vinteren. New York ellers.

Postby HappyYakker » 16 Jan 2010, 02:43

Rabies wrote:Eit lite tips, Havhest:
I øvingssituasjonen er det også lurt å overdrive, ved at du prøver å la haka følge framdekket så langt du greier det.
Mvh.
Asle-Håvard

Neste gangen jeg trener skal jeg fokusere på det, Rabies! :D :D :D

Men egentlig er det vinkelen på årebladet som er hovedproblemet. Bladet har en tendens til å grave seg for dypt ned i vannet. Og når hodet prøver å fokusere seg på bladet, begynner kroppen med det der slåssingen og ville snike seg bakover! Grrrrrrr.

Mvh Jean
Jeg skriver norsk med amerikansk aksent.

Dukbåtene Queen Bee og Snøhetta; Stitch n' glue Bettsiebåt
Glasfiber lektene Current Designs Caribou og NDK Greenlander
TaHe Greenland
Padler mest med grønlandsåra
HappyYakker

Location: Modum, om sommeren. Florida Keys, om vinteren. New York ellers.

Postby BerntS » 16 Jan 2010, 09:32

Var i basseng på fredagen og rullet lit t storkoste meg :-)
stormrulle og bakoverlent går som en drøm nå.
Fikk og til å rulle med åren paralellt bak hodet var egentlig veldig enkelt....
Å rulle mens armene er låst fast forran brystet går og fint :-)
laget meg et slikt kastre for å øve på hånd rulle, klarte en rulle men så stoppet det opp :-( aaaargh :-)
Hånd rullen er neste steg på rullestigen hos meg.
Noen som vet om noen gode linker på you tuben??
:D :D Ut på tur aldri sur :D :D

Thygesen GP årer
Njørd Ro og Kajakklubb
BerntS

Postby EnTil » 16 Jan 2010, 09:54

Var i basseng i går med Greenland LC (kjøpt av forumets "oppned", nå "Exited", i forrige uke. Det er jo lenge siden jeg har padlet med flatåre nå, og det er måneder siden jeg har prøvd å rulle. Jeg prøvde først med Lendal Nordkapp, store blad. Første forsøk, SKITT, bladet var feil vinklet og skar ned. Andre forsøk, SKITT, blasdet var feil vinklet, men nå var jeg irritert og sveipet åra framover igjen, slik at jeg kom opp. (Det var nok Greenlandens fortjeneste, ikke min.) Så over til grønnlandsåre (jada, jeg vet hva som er trådtittelen): Jeg hadde tatt med Nissen-åra mi, fordi Eld her på forumet har fortalt at den med sine blader med stort volum er vennlig ved static brace, som jeg også ville prøve. Første rulleforsøk, perfekt vinkling på bladene, ikke bruk av krefter, KNEKK. Åra knakk ved overgang skaft til blad, akkurat da jeg tok i "litt" for å løfte kroppen opp. Så nå har jeg to åreblader som skal omformes til slik kastetreliknende redskap :-) . Nissen-åra er laget av det der lette åremakermaterialet fra USA, sedertre, var det det? Den var kvistfri, og den var laminert, så jeg ser ikke helt at det burde kunne være gjennomgående svakheter i treverket. Likevel knakk den altså, uten at jeg brukte stort mer krefter enn på en padletur som den overlevde. Moralen er: (1) Ta alltid med reserveåre. (2, som i alle fall gjelder meg) Bruk gran til treårer, ikke det der sprøe og lette treet som knekker (omtrent tvert av) med et smell. Neste gang skal karbonåra fra Superior være med. Den tror jeg IKKE vil knekke. Og så skal Thygesenåra være med. Den overlevde både Stokkøytreffets trening og mange padleturer, så den stoler jeg på - selv om skaftet er MYE tynnere enn skaftet på Nissen-åra.

(
Off topic:
Med i bassenget var padlekompisen som overtar min gamle Greenland prototype. Han hadde med de to minstejentene sine, små lette idrettsjenter. Først padle litt i Greenland, så stå i cockpit og padle, så stå på akterdekket og padle. Vi passet på at avstand til bassengkant var stor nok til å sikre mot hodeskader ved ev. fall. Det var skjelvende lår i starten når minstejenta sto på akterdekket, skjelvende lår i sikkert 10 sekunder, før hun begynte å vagge kajakken fra side til side mer og mer avslappet og etterhvert manøvrerte og snudde på kajakken og snudde seg rundt på akterdekket og så bakover mot kajakk-hekken, og snudde seg rundt og så mot baugen igjen. Etter 5 min var det full kontroll. Selvsagt er Greenland en bred og stabil kajakk for henne. Likevel: Den som hadde en kropp som var så velsignet programmerbar.
)

EnTil
EnTil

Postby havhest » 16 Jan 2010, 10:05

BerntS wrote:Hånd rullen er neste steg på rullestigen hos meg.
Noen som vet om noen gode linker på you tuben??

Ikkje på youtube, men du kan jo sjå på desse videoane av Sander frå i fjor. Diverse rullar med og utan åre! :D

http://askvollpadleklubb.origo.no/-/bulletin/show/307368_padletur-rulletur-7-mai
NDK Explorer, Goltziana Marlin, Zegul Greenland LC, Lendal Kinetic Touring 220, Klassisk grønlandsåre 220, Aleut tur- åre 225 cm og Storm- åre 190 cm (Kajakkspesialisten A/S)

http://www.askvollpadleklubb.origo.no

http://odinsinpadleblogg.blogspot.com/
havhest

Postby Eld » 16 Jan 2010, 10:59

Gratulerer med åreknekken Entil :roll: jeg synes det var snodig for min nissen har fått samme behandling som mitt øvrig utstyr, Noen som den frem til nå har tålt. Så jeg finner det hele litt merkelig, om det var meg så hadde jeg sent nissen en mail om hendelsen.

HKK hadde også bassengtrening i går. hoppet i dexen med store forhåpninger for kvelden, men ingenting fungerte som jeg ønsket hadde tilogmed problem med rulla :evil: så etter litt hvile så fikk jeg låne Mille sin greenland LC. hva skjedde så? jo Static satt! Rulla satt! Jeg klarte tilogmed å rulle på gal side for første gang i mitt liv. Eld fikk da blod på tann, Ingeniør C fikk i oppgave å lære meg shotgun rulla, etter litt instrukser og noen misslukka førsøk så satt jaggu meg den også :D :D Så kvelden ble flott den. Selv om dexen var tverr i går :(
Liten mann, stor bølge...

Valley Anas Acuta
Skim Dex
NDK Romany
Thygesen grønlandsåre, Thygesen stormåre, Nissen grønlandsåre, Werner shuna, werner little dipper
Ca. 175cm/70kg
http://www.padle.wordpress.com
http://heroykajakk.com/
Eld

Postby Kokk » 16 Jan 2010, 11:17

Akkurat samme som eg opplevde på 1. nyttårsdag det der Eld. Men eg fikk jo til ei par ruller med Dex'en før kvelden var omme. Igrunn meget rart. For Dexen er jo jammen ikkje langt irfa Greenland når det gjeld rulleegenskaper.

Sikkert noke med at det e so kaldt. Blir stiv og støl av det ;)

EnTil: Eg ville absolutt gjort som Eld sier. Ta kontakt med Nissen. Gjerne med bilde, så kan det hende det ordner seg.
Innehavar av Yst ute Padlesport, Ein liten entusiastisk butikk yst ute på Søre Sunnmøre www.ystute.no

Padler:Arrow Play / Zegul Velocity
Kokk

PreviousNext

Return to Grønlandspadling