Rulling med grønlandsåre

Re: Rulling med grønlandsåre

Postby Marki » 16 Jan 2010, 11:22

:D Så flinke folk!!
Og det er bra inspirerende å vite at det er noen som ruller & tuller i basseng rundt omkring!
Bernt S - jeg ble nysgjerrig på hva slags båt du rulletrener med?
Og så bra med hjemmelaget kastetre! :D
Tror det er kjempelurt, tror håndrulla kommer straks!
Kanskje du kan tenke på å skyte deg skikkelig ut fra båten (type 90 grader) strekke ut - og kjenne at du flyter helt i vannflata før du sveiper deg bakover?
Stort :D fra m

ps
og tror det kan være fint å rulle seg gradvs til håndrulla, med shotgunroll og butterflyroll, for å kjenne at en strekker seg ut og åpner opp i rullinga
~ en flunkende hvit Tiderace Xplore S og en silkesvart TM Greenland LC ligger og venter
Marki

Postby BerntS » 16 Jan 2010, 15:47

Bruker en boreal design baffin.
Kaste treet laget eg 5minutter før bassengtreningen av en gammel 5mm x-finer
plate eg hadde liggende, lå thygesen åren over og tegnet av formen og skar ut
med stikksagen.
Kappet det slik at de ble ca 45 cm langt og har dd samme formen som nederste
delen av åren :-)
Får rullet meg nesten opp men har på en måte brukt opp bade hoftevrikk og sveipingen med kastetreet.
Og da detter eg ned igjen :-) kanske eg skulle treng på sculling kun med kastetreet. De glemte eg :-)
Men artigt å trene på, når eg ikke får det til så er det bart å hekte av åren som ligger klar under strikket og rulle opp med den :-)
:D :D Ut på tur aldri sur :D :D

Thygesen GP årer
Njørd Ro og Kajakklubb
BerntS

Postby HappyYakker » 16 Jan 2010, 17:55

Eld wrote:Gratulerer med åreknekken Entil :roll: jeg synes det var snodig for min nissen har fått samme behandling som mitt øvrig utstyr, Noen som den frem til nå har tålt. Så jeg finner det hele litt merkelig, om det var meg så hadde jeg sent nissen en mail om hendelsen. (

Helt enig. Vi er kjent med mange som bruker seder til årer, har et par selv, og har ikke hørt om slik et problem. Aner ikke hva kunne ha skjedd.

Eld wrote:HKK hadde også bassengtrening i går. hoppet i dexen med store forhåpninger for kvelden, men ingenting fungerte som jeg ønsket hadde tilogmed problem med rulla :evil: så etter litt hvile så fikk jeg låne Mille sin greenland LC. hva skjedde så? jo Static satt! Rulla satt! Jeg klarte tilogmed å rulle på gal side for første gang i mitt liv. Eld fikk da blod på tann, Ingeniør C fikk i oppgave å lære meg shotgun rulla, etter litt instrukser og noen misslukka førsøk så satt jaggu meg den også :D :D Så kvelden ble flott den. Selv om dexen var tverr i går :(

Gratuerer med et fint økt, Eld! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Jeg skriver norsk med amerikansk aksent.

Dukbåtene Queen Bee og Snøhetta; Stitch n' glue Bettsiebåt
Glasfiber lektene Current Designs Caribou og NDK Greenlander
TaHe Greenland
Padler mest med grønlandsåra
HappyYakker

Location: Modum, om sommeren. Florida Keys, om vinteren. New York ellers.

Postby HappyYakker » 16 Jan 2010, 18:07

BerntS wrote:Noen som vet om noen gode linker på you tuben??

Denne viser bl.a. en del folk som bruker hånden til å komme opp med. Ihvertfall kan man se at det ikke er noen form for trillekunst!

http://www.youtube.com/watch?v=-8EU4Mgop7M

Mvh Jean
Jeg skriver norsk med amerikansk aksent.

Dukbåtene Queen Bee og Snøhetta; Stitch n' glue Bettsiebåt
Glasfiber lektene Current Designs Caribou og NDK Greenlander
TaHe Greenland
Padler mest med grønlandsåra
HappyYakker

Location: Modum, om sommeren. Florida Keys, om vinteren. New York ellers.

Fortsettelse/avslutning av avsporingen om Nissen-årens brudd

Postby EnTil » 16 Jan 2010, 18:25

Kokk wrote:EnTil: Eg ville absolutt gjort som Eld sier. Ta kontakt med Nissen. Gjerne med bilde, så kan det hende det ordner seg.

Takker for rådet, men det er ikke noe som trenger å ordne seg. Til padling foretrekker jeg så allikevel årene fra Thygesen og Superior framfor Nissen-åra, og da er det like greit å trene inn ulike teknikker med de årene jeg kommer til å padle med. Samtidig er jeg glad over å ha fått padlet med Nissen-åra, så jeg vet hvilke egenskaper den har, og jeg er glad jeg har erfart at en åre faktisk kan knekke også i mine hender. Nå blir jeg nok flinkerer til å ta med reserveåre, i alle fall når jeg padler alene. Det var nok bra for meg at dette hendte: Nyttig lite kurs.

Og nå får jeg etterhvert utrolig vakre kastetreliknende redskaper, laget i laminert lett og voluminøst sedertre.

Nissen ville jeg kontaktet dersom det hadde vært viktig å beholde åra som åre, men det er det altså ikke. Og Nissen er neppe å klandre. Åra så jo helt solid og fin ut, hadde ingen tegn på ytre skader fra produsent eller tidligere bruk og det var ikke lamineringen som gikk i stykker da den plutselig og uventet ble todelt. Det var hele treverket som nærmest pulveriserte seg *akkurat* i bruddstedet. Det føltes lettere enn å knekke en fyrstikk, jeg var jo ikke i nærheten av å legge inn mine (altfor begrensede) krefter. Det var som om en kinaputt skulle ha smelt av inne i treverket. Flisene strekker seg bare en til 2 cm ut fra bruddstedet, lenger ute er det ingen tendenser til kløyvet ved. Veldig rart.

Men tre er et organisk materiale, og da må en regne med at brudd kan forekomme - også på rare måter - av og til.

Og jeg er på ingen måte åreløs.
Last edited by EnTil on 16 Jan 2010, 19:19, edited 2 times in total.
EnTil

Postby smaavoll » 16 Jan 2010, 18:46

EnTil wrote:Og jeg er på ingen måte åreløs.

he,he :lol: :D
smaavoll

Postby bernt » 16 Jan 2010, 20:50

Mye interessante tema her. Jeg sikter mot kroppsrulle i basseng i vinter. Det jeg har gjort så langt, er

1) å snekre en norsaq (kastetre), man alle forsøk på å rulle med den har feilet,
2) lært meg "hagle-rulle" (Paatip kallua tuermillugu illuinnarmik / Armpit roll / Shotgun roll), det går sånn noenlunde
3) inspirert av Dubside på Stokkøya i fjor, har jeg prøvd å flytte hånda oppover åra på en standardrulle etter hvert forsøk for å se hvor "kort åre" jeg kan rulle med. Det var med fremste hånda midt på det fremste bladet, og det er jo ikke så verst.

PS: Nå ruller jeg på "vrangsida" også :D :D :D
Rainbow Laser (1005), Hvit Sørgrønlandskajakk (bygd 2008), Svart Sørgrønlandskajakk (bygd 2012)
http://berntsturer.wordpress.com http://tkk.no
https://qajaqtreff.wordpress.com/
bernt

Postby Joker » 16 Jan 2010, 22:34

Har sånn smått begynt å få til rulla, i bassenget altså. Det er fremdeles enklere med grønlandsåre enn med euroåre. Målet mitt er å komme opp uten å bruke kraft på åra, eller så liten kraft som mulig. Dette sjekker jeg ved å la kajakken stå parallelt med de svarte stripene i bunn av bassenget, ta ei rulle og så sjekke at jeg fremdeles står parallelt med stripene. Med grønlandsåra går dette helt greit nå, har til og med klart ei fremoverrulle, men med euroåra svinger båten litt når jeg kommer opp.

Neste på programmet blir å rulle til motsatt side og så prøve på sculling. Har prøvd sculling et par ganger i høst med håpløst resultat, og innbiller meg at det er mye vanskeligere enn rulling. Men med de flotte videoene til havhest og kommentarene til Rabies blir det kanskje ikke helt umulig likevel.
Joker

Postby ViTo » 17 Jan 2010, 00:51

Eld wrote:Vito med trekjepp :D

Det hadde jeg ikke trodd at jeg skulle få oppleve...

Hvordan skal det gå med Werner. Dårlege tider økonomisk og Grønlandsårene popper opp bak hvert et kratt :D :D :D

Hadde egentlig ikke trodd det selv heller, før nå. ;)
Hvorfor? det ligger mange inspirasjoner til det her inne.. :D

Men å legge bort Shunaen helt bort.. det tror jeg ikke..
Å padle er bedre enn å ikke padle.
Verdens beste idrett...kajakkpolo:-))
Aquanaut og Nelo Moskito i stallen, men er Pinny frelst.
Pinny kommer snart hjem.
ViTo

Postby pål.g » 17 Jan 2010, 13:47

Hei Joker.
Tror ikke du skal få så store problemer med å lære å sculle.. ikke vanskelig det.
Når vi har rullekurs bruker vi alltid å begynne med sculling. De aller fleste får til å sculle på ca. 10min.
Bare å legge seg på rygg i vannet å sculle med store rolige bevegelser. ;)

Pål
pål.g

PreviousNext

Return to Grønlandspadling