Rulling med grønlandsåre

Re: Rulling med grønlandsåre

Postby Sven K » 25 Sep 2012, 23:35

teaser fra This is the roll.
http://www.youtube.com/watch?v=viZuHfiWoSk
for meg er det utvilsomt bedre for ryggen å ha fremoverlente ruller som hovedrulle. det kan være særdeles kraftfulle ruller og man kommer opp lavt og stabilt med åra i lavt støttetak, hendene over åra. bra i vind. bra i bølger..
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby qussuk » 26 Sep 2012, 17:30

Må skryte av bloggen din.
Jeg har lært meg reverse sweep roll ved å følge instruksjonene i "This is the roll".

For meg ser det ut til at du har for bredt grep på åren. Høyre hånd skal være litt over eller omtrent i pannehøyde når du har kommet rundt til den siden du skal opp.

Det ser også ut til at du ligger for mye på siden når du prøver å komme deg opp. Ansiktet og brystkassen skal vende ned for at du skal få utnyttet fleksen i ryggen og holde hode og overkropp nede i vannet lenge nok. Husk også hoftearbeidet!.

Videoen starter med framoverlent sculling som første læringstrinn før man tar hele rullen. Lærer du framoverlent sculling først, klarer du sikkert å koble resten. Lykke til!
Gå mot vinden. Klyv berg.
Se mot nord.
Oftere.
qussuk

Postby Sven K » 26 Sep 2012, 18:42

her er min variant. dette er den beste rulla for meg og min rygg. den starter som en backdeckrodeo og avsluttes som en reverse sweep.
kommer litt tidlig opp med kroppen og hode. Den breie posisjonen i zephyr gir et potensiellt voldsomt dreiemoment med Kneet/låret. denne rulla kan jeg gjøre på land i kajakken. check it out.
http://www.youtube.com/watch?v=s2eNA3GxTnM
fordelen her er jo det samme som med backdek rodeo. den er kjapp,Man kan få bra med fart inn i rulla, hvis man kaster seg ned med ansiktet først. Lite vann inn i tuilik, ikke så nøye med setup, hodet og kroppen hele tiden ganske høyt i vannet.
Klassiske revers sweep er utrolig kul når den sitter. kanskje jeg kommer dit engang.
nå er min bankers rulle , den på klippet..
"Extended grip rodeo roll"? bra for ryggen!!
ps ikke perfekt utført, men det bør være mulig å se hvordan kajakken vris med mage chrunchen.
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby havhest » 26 Sep 2012, 21:59

Fin video, Flackbait! Det er jo nesten ein reverse sweep, det der! Min bankersrulle er nok dei bakoverlente.. Men eg vil gjerne lære meg både storm- og reverse sweep.

Takk for tips qussuk! Når eg skal ta desse framoverlente rullene, er det eitt eller anna som går heilt i svart.. For meg blir det som å lære ruller på nytt... Eg reknar med at det er slik "scampi blir på steikepanna" eg skal bevege meg? dette med ansikt og toso ned er jo og eit godt poeng. Prøvde å fokusere på det, men som ein ser av videoen, er dette ikkje heilt vellukka..

Kortid kjem hoftevrikken? (eller som dei seier på This is the roll: "Try giving yourself a black eye")

Ser også at åra er for langt ned i sjøen..

Men eg likar no forsåvidt å ha noko å jobbe fram mot. Må berre seie at Tuilik er fantastisk når du skal trene nye ruller. Ein heilt anna smidigheit og mykje mindre motstand i vatnet.
NDK Explorer, Goltziana Marlin, Zegul Greenland LC, Lendal Kinetic Touring 220, Klassisk grønlandsåre 220, Aleut tur- åre 225 cm og Storm- åre 190 cm (Kajakkspesialisten A/S)

http://www.askvollpadleklubb.origo.no

http://odinsinpadleblogg.blogspot.com/
havhest

Postby Sven K » 26 Sep 2012, 22:44

du presser overkropp og ansikt ned og inn, mens du drar til med kneet eller hofta. Prøv å få åra til å stikke over vannet. No problem hvis du strekker ut nedre arm..
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby Joker » 27 Sep 2012, 00:09

Jeg holder akkurat på å lære meg reverse sweep og storm rulla, men er et stykke unna. Hvis jeg skal driste meg på en liten kommentar til havhest sin video så ser det ikke ut til at det er noe løft i sweepen. Du stopper helt opp når du er vinkelrett på båten. Regner med at man skal begynne å presse med rullekneet straks man starter sweepen.
Kjøpte videoen som Flackbait refererer til og den er gull verdt. De deler reverse sweep rulla i tre trinn. Jeg er foreløpig på første trinn ved at jeg bare tipper over med kroppen/åra vinkelrett på båten og så ruller opp igjen. Den delen har jeg fått til noen få ganger. Krumming av ryggen og hodet sist opp av vannet synes jeg er mer påkrevd på denne rulla enn vanlig bakoverrulle. Til og begynne med fokusert jeg alt for mye på å løfte åra ut av vannet, mens de gangene jeg har klart å rulle opp har jeg fokusert mye mer på å presse ned med ytre hånd og samtidig følge litt etter med hodet. De sier i videoen at du starter med skikkelig svai i ryggen og så krummer man ryggen når man ruller opp.
Satser på at jeg får lært inn begge rullene i løpet av vinterens bassengtrening.
Joker

Postby Sven K » 27 Sep 2012, 00:33

presse litt med ytre hånd. dra litt med indre. men kraften skal komme fra mage /Kne. Ellers blir det vrient med fremoverlent håndrulle feks. som jeg faktisk har fått til noen ganger i det siste. det hadde jeg ikke trodd når denne sesongen startet. jeg trodde ryggen var phucked..
denne er ikke dum..http://www.youtube.com/watch?v=OmaJHu5NQBg
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby Joker » 14 Oct 2012, 11:45

Jeg er nok ikke kommet så veldig langt med reverse sweep. Det går greit å tippe ut i vannet og så rulle opp igjen, men når jeg legger til sveipen blir det bare ball.
http://www.vimeo.com/51354121
Joker

Postby qussuk » 15 Oct 2012, 17:27

Det ser ut som om du satser alt på en kraftfull sveip, roterer for mye i kroppen og ligger for mye på siden når du er 90 grader på kajakken. Hdde du hatt ansiktet og brystkasen mer ned hadde du vært i samme posisjon som ved framoverscullingen.
Mitt inntrykk er også at du knapt bruker "nederste hofte", noe som er alfa og omega også denne rullen.
Små justeringer så sitter den.
Gå mot vinden. Klyv berg.
Se mot nord.
Oftere.
qussuk

Postby Sven K » 15 Oct 2012, 17:33

beklager jeg så ikke linken. Det er jo nesten i box. enig med forrige..Kraften skal komme fra magecrunsjen. Når timing og teknikk er perfekt kan du gjøre rulla med hendene...
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

PreviousNext

Return to Grønlandspadling