Sittestilling i KING ISLAND kyack.

Sittestilling i KING ISLAND kyack.

Postby Sven K » 02 Aug 2011, 20:52

jeg blir mer og mer overbevist om at det er store fordeler med å sitte langt fremme i KIng islanderen. Thygezen har tydligvis tenkt at man skal sitte med ryggen mot bakre del av sargen, og dette er en svært behagelig posisjon for turpadling. I vind og til evt rulling kort sagt mer krevende padling tror jeg det er best å sitte foran. Nå har jeg flytta det uttagbare sitteunderlaget med hoftestøtter, og flytta dette så det passer lengst fremme i cockpit. Nå får kajakken en annen trim mht vind, det er bedre å kante, og sannsynligvis mye lettere å rulle. Beina kan nå presses opp mot dekket og det er plenty forankringpunkter for føttene. Bak meg har jeg som et eksperiment lagt in en sekk med noen kilo grus og et liggeunderlag som midlertidig ryggstøtte. Så får vi se. jeg eksprimenterte litt med et par kilo ballast i pintail, men har gått bort fra dette..Helt tom og med lette meg er den ultraleken og det passer meg bra. Det er verdt å sjekke det ut i King I da dette vistnok var vanlig , når man ikke hadde last ombord. Baidarkaene er også ment å paddles med ballast opprinnelig..
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Return to Grønlandspadling