Den ideelle kajakk

Den ideelle kajakk

Postby ikelos » 31 Aug 2011, 09:57

"Grundtanken med en sådan kajak är att den skall sakna egna egenskaper – den skall varken kännas stabil eller ostabil, varken kursstabil eller lättsvängd – utan bara omärkligt följa paddlarens intentioner. Det skall inte kännas som om det finns en kajak ivägen mellan paddlaren och vattnet – ingen inbyggd säkerhet som räddar paddlaren vid misstag men heller ingen levande massa som försvårar snabba manövrar."

Björn Thomassons lyriske beskrivelse av Black Pearl.
ikelos

Re: Den ideelle kajakk

Postby Eld » 31 Aug 2011, 11:37

den ideelle kajakk for hvem?
Liten mann, stor bølge...

Valley Anas Acuta
Skim Dex
NDK Romany
Thygesen grønlandsåre, Thygesen stormåre, Nissen grønlandsåre, Werner shuna, werner little dipper
Ca. 175cm/70kg
http://www.padle.wordpress.com
http://heroykajakk.com/
Eld

Postby HappyYakker » 31 Aug 2011, 12:22

Finnes ikke en "ideel" kayakk generalt sett. Bare kajakker som egner seg veldig godt til bestemte formål.

Black Pearl er en "sådan kajakk", ikke ideel, og er tegnet til å oppføre seg etter Thomassen beskriver den. LIker du beskrivelsen, kan det være noe å ta en prøvetur i.

(Hei, Eld!)
Jeg skriver norsk med amerikansk aksent.

Dukbåtene Queen Bee og Snøhetta; Stitch n' glue Bettsiebåt
Glasfiber lektene Current Designs Caribou og NDK Greenlander
TaHe Greenland
Padler mest med grønlandsåra
HappyYakker

Location: Modum, om sommeren. Florida Keys, om vinteren. New York ellers.

Postby ikelos » 31 Aug 2011, 13:23

Ikke ment som et innlegg i debatten om verdens "beste" kajakk
Det er designfilosofien bak Black Pearl som er musikk i mine ører.
Et slikt design vil være "ideelt" først når man behersker det fullkomment.
ikelos

Postby Sven K » 01 Sep 2011, 18:30

jeg synes det høres ut som en ganske god beskrivelse av min nyervervelse.IVALU..inspirert av west greenland designs..disco bay, illorsuit...hmm musikk i mine ører....Nå skal jeg lære meg å drikke vann fra kajakken...
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby ørgen » 02 Sep 2011, 02:29

blir litt sånn "zen og kunsten å padle en kajakk" ;) eller "zen og padling" aktig *thumright*
Men det blir jo litt feil det også dersom en har intensjoner med padlinga si. En intensjon grunner vel på en eller flere tanker om et eller annet. En tanke inneholder spor/elementer av fremtid eller fortid. Altså ingen zen :roll:
don`t buy it if you can`t modify it
ørgen

Postby Sven K » 02 Sep 2011, 09:17

til det vil jeg si at både fremtid og fortid kun eksisterer som ideer i nuet. men så lenge en lever i mayas blendverk er man kanskje av en annen oppfatningh. Ideer om fremtid og fortid, tid generelt kan el ikke desto mindre være nyttige..
man kan sette det på spissen å si at det er umulig å unnslippe "ZEN" .
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby ørgen » 02 Sep 2011, 09:37

he he Sven.. ja, det er kanskje det. Eller at det er umulig all den tid en har en intensjon med det en gjør. Noen ganger er det uansett deilig å sette seg i kajakken uten mål eller mening, padle i vei og oppleve at tia flyr uten at en har registrert det.. Tipper en kan oppleve det i en Hasle explorer også :-)
don`t buy it if you can`t modify it
ørgen

Postby Sven K » 02 Sep 2011, 19:40

intensjoner er en viktig bestandel i en gudommelig konstruert buddha.... :twisted:
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby HappyYakker » 03 Sep 2011, 00:34

blir litt sånn "zen og kunsten å padle en kajakk" eller "zen og padling" aktig
Men det blir jo litt feil det også dersom en har intensjoner med padlinga si. En intensjon grunner vel på en eller flere tanker om et eller annet. En tanke inneholder spor/elementer av fremtid eller fortid. Altså ingen zen

Tja, Ørgen. Ikke så enkelt, vi mennesker er skapt med intensjoner. Spørs til hvilken grad man tar det, da. :D

Til Ikelos: Ville nevne her at stikkordet er å mestre kajakken. Jeg har ikke padlet i en Black Pearl, men vi har noen lignende kajakker. De er velllldig fine når vannet ikke er rotete, for ikke å snakke om rulla. Meeen, det var det med bølgelek. Det blir fortere "gøy" i disse smalere kajakkene, og kanskje litt for "gøy". Jeg er kjent med gode padlere som velger å ta en vanlig brit-type båt i bruk når de skal ut i utfordrende forhold. Jeg har hørt det sagt at det er noe med lav volume kajakker med en veldig lav akterdekk, at de ikke egner seg fullt så godt i rotesjøen.

Mvh Jean
Jeg skriver norsk med amerikansk aksent.

Dukbåtene Queen Bee og Snøhetta; Stitch n' glue Bettsiebåt
Glasfiber lektene Current Designs Caribou og NDK Greenlander
TaHe Greenland
Padler mest med grønlandsåra
HappyYakker

Location: Modum, om sommeren. Florida Keys, om vinteren. New York ellers.

Next

Return to Grønlandspadling