Black pearl noen?

Black pearl noen?

Postby BerntS » 10 Nov 2011, 23:11

Har ikke bilder men har laget en skum rygg som "bøyer" seg fra kanten på setet til sargen.
Videre har jeg en tynn skumgummi rett bak der kneet treffer "taket" på cockpitten, slik at låret har kontakt og ikke kneet.
Har flyttet setet fram og ....
Har bare brukt ullsokker, får ikke plass til neoprenskoene mine ....
Tenkte å bestille meg en tuliq fra reed, mangler tett spruttrekk enda....
:D :D Ut på tur aldri sur :D :D

Thygesen GP årer
Njørd Ro og Kajakklubb
BerntS

Re: Black pearl noen?

Postby Sven K » 10 Nov 2011, 23:17

film?
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby HappyYakker » 11 Nov 2011, 00:37

ikaros wrote:Hva padler du med av fottøy (ganske trangt under dekk...)?
Ikaros

Hmmm. Bente i TeleTo her på forumet strikker tykke tovet ullvotter og hetter. Vottene er malt på håndoverflatene med noe som beskytter mot slitage, og jeg har hørt at de er gode og varme, selv når de blir våte.

Jeg mener det kunne gå an å strikke lignene sokker til bruk utapå tørr drakt sokkene.

Selv bruker vi neoprensokker i kajakken og tar med Crocs til å ta på når vi kommer i land. En annen mulighet da er å ha på varme sokker under tørrdrakten, med Crocs eller lignende utenpå, på land. Jeg vet ikke, da, hvor fort du hadde fått hul i hælene på tørrdrakt sokkene. De gangene jeg har padlet barbent har jeg merket fort at kajakkbunnen gnir på hælene.

Mvh Jean
Jeg skriver norsk med amerikansk aksent.

Dukbåtene Queen Bee og Snøhetta; Stitch n' glue Bettsiebåt
Glasfiber lektene Current Designs Caribou og NDK Greenlander
TaHe Greenland
Padler mest med grønlandsåra
HappyYakker

Location: Modum, om sommeren. Florida Keys, om vinteren. New York ellers.

Postby ikaros » 11 Nov 2011, 08:25

Bernt, takk for tips. Eksperimenterer selv med et "backband", vi får se. Skulle ønske at noen laget kajakk med en sarg utformet med en myk bøy bak ryggen, om trent som profilen i et komfortabelt badekar. Å legge seg bakover slik sargene stort sett er utformet nå er en pine for korsryggen.
Tror som flere andre at neoprenSOKKER, altså ikke neoprensko med fast såle, er det eneste gangbare med så lite plass under dekk. De burde imidlertid hatt skikkelig høyde, slik at de ikke fylles med vann når man vasser, mao. en slags neopren langstrømpe. Jeg vet det finnes mukluks/kamiks med god høyde (Både Thygesen og God Tur i Bergen har slike) men etter bildene å dømme har de en fast såle, og da kan det kanskje bli et plassproblem igjen.
Jean, det finnes små pads som er ment til å limes på dørken under hælen. God Tur I Bergen har slike, men å lage noen selv burde vel ikke være rocket science.....
MVH
Ikaros
ikaros

Postby Ubaat » 11 Nov 2011, 08:32

Reed har noen lange sokker i sitt materiale, kombinert med sokker ser disse fine ut...
TM Greenland OC
Hjemmesnekra grønnlandsåre
Ubaat

Postby ikelos » 11 Nov 2011, 14:55

Hvordan opplever dere kvaliteten på de grønlandsinspirerte kajakkene til Seabird Designs ? For eksempel sammelignet med Tahe Marine Greenland (T).
Selv har jeg Tahe Greenland T i min flåte og den er jeg meget godt fornøyd med.
ikelos

Postby ikaros » 13 Nov 2011, 20:18

Tja, holdbarheten over tid kan jeg ikke si noe om, men skroget virker stivt og sterkt, sammenføyningene ok. Finishen er imidlertid ikke spesielt imponerende, der er Tahe langt bedre. Det samme gjelder detaljer som padding (som er totalt fraværende), samt senkekjølen (som har litt treg mekanisme og støyer når den slår frem og tilbake i kjølkassen). Er heller ikke så glad i luker med skrulokk. Ser jo lekkert ut, men med litt sand i gjengene kan man ha et problem. Men billigere enn Tahe, det er den. Sikkert godt nok, men man får det man betaler for. Holdbarhet ober tid og sjødyktighet får vi komme tilbake til.
Ikaros.
ikaros

Postby Sveinung » 13 Nov 2011, 20:50

Støyen i skeg-kassen kan elimineres med en filt-bit i passende tykkelse på hver side av skeget. Dette er fabrikkmontert på min P&H capella,og er meget effektivt.Må ikke være for tykk filt selvsagt,noe som kan hindre bevegelsen hvis man får inn sand osv..
P&H Capella
Werner Camano BS 210
Thygesen GP 200
Old Town Canoes, Penobscot
1960 Norton Cafe-racer
Sveinung

Postby Tormod » 12 Jun 2012, 15:53

Er det noen som har en black pearl i Oslo-omårdet? Har veldig lyst til å prøve en!
Tormod

Postby ikaros » 14 Jun 2012, 06:35

Har en Black Pearl, men bor nok ikke i Oslo, men i Bergen. Jeg har imidlertid også nå en Tahe Greenland Touring til utprøving, så jeg har litt sammenligningsgrunnlag og noen oppfatninger. Om du er interessert, send meg ditt mobilnummer, og vi kan ta en prat. Kan også gi et tips om god pris på BP om ønskelig.
Ikaros
ikaros

Previous

Return to Grønlandspadling