Yoga

Yoga

Postby ikelos » 04 Nov 2011, 11:42

Har lagt merke til at flere av Grønlandsrulle-guruene sverger til Yoga. Noen som vet hvilke øvelser de typisk bruker ?
ikelos

Re: Yoga

Postby Sven K » 04 Nov 2011, 11:52

halasana er super..søk på nett. påfuglen hvis man er sterk nok. den sies å oppheve virkningen av til og med cobragift. jeg skal finne et par linker etterhvert. Man skal imidler tid være obs på at yoga er et system for å utvidebevisstheten. Øvelsene er basert på å løse opp spenninger for å frigjøre energi og man kan få diverse bivirkninger. Jeg feks begynte å få utkontollerte uteavkroppen opplevelser. Riktignok gav det seg etter en stund, men det var skremmende nok.
http://www.youtube.com/watch?v=U6hAIWDV ... detailpage
denne er meget effektiv for strekk av nedre del av rygg samt baksiden av låra. Det kan være temmelig smertefullt til å begynne med. Man skal ligge i posisjonen et par minutter mens man puster med magen...
påfuglen
http://www.youtube.com/watch?v=XDLW86A0 ... detailpage
denne blir man sterk av i kjernemuskulaturen!!
skjekk også skorpionen hvis man er superatlet
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby 29er » 04 Nov 2011, 12:23

Vi penset innom denne formen for yoga som en avslutning på et styrketreningskurs jeg nettopp var med på:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=LLB-yAYHs7A[/youtube]

Veldig effektivt ;) 8 medpadlere fra Vinje PK var på kurs med Dubside i august. Han begynte økta med noen lette yogaøvelser, og min 14 år gamle nevø ble mektig imponert når Dubside satt vanlig på setet i havkajakken og bøyde seg fram til han fikk nesa i vannet...

Ellers har jeg flere hardt trenende kompiser som sverger til Ashtanga Yoga:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Hu9Sq1RvuoA[/youtube]

Jeg er i startfasen selv, men har begynt å ta de fire øvelsene jeg lærte på nevnte kurs etter hver styrkeøkt, og har bestilt et kveldskurs med ei padle-venninne som er dyktig på dette (hun fikk forresten skryt av Dubside for ultra-smoothe grønlandsruller ;) ). Hvis det jeg har erfart så langt viser seg å stemme, så kommer jeg til å slutte med vanlig uttøying og heller trene yoga 2-4 ggr i uka.

HappyYakker er en racer på dette, fyller du inn litt mer, Jean?

Harald
29er

Postby Sven K » 04 Nov 2011, 12:46

kombinasjonen av yoga og styrketrening er noe jeg har sverget til i minst 35 år. En annen ting med yoga som er viktig hvis en ønsker å drive med "ekte yoga" er pusteøvelsene. Det er vanlig og fornuftig å ta koresponderende øvelser. Etter "plogen" tar man cobraen, som strekker ryggen i nmotsatt retning. Til slutt kan man stå på hode en times tid uten støtte med armer eller albuer, *thumright* og avslutte med å ligge rett ut på ryggen. jeg vil også påstå at den typåiske japanske ZAZEN stillingen i 20 min hver dag har svært god effekt på både rygg og mental helse generellt.
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby Sven K » 04 Nov 2011, 13:31

når man gå inn i en stilling, feks som å sitte på gulvet mad strake ben og legge(evt prøveå legge) hodet på lårene, vil de aller fleste oppleve dette som "smertefullt". Pointet i klassisk yoga er å ligge i stillingen i flere minutter og gå inn i "smerten" mens man prøver å puste rolig med magen. det er ikke sikkert dette er like enkelt for alle. Likefiullt er det sikkert verdifullt mht til rulling. Nå må vi ikke glemme at både padling og rulling i seg selv også er trening. Overtrening er nesten værre enn ingen trening, og man bør være forsiktig med å prøve å trene bort symptomer. Bodies needs rest, som gamle alice cooper sa. Jeg har en bok av arnold swartznegger om body building. Her kommer han innpå at spesiellt muskulaturen i nedre del av ryggen trenger mye hvile, hvis den trenes hardt. Mer enn andre muskelgrupper. Hvorhvidt har har rett skal jeg ikke utalemeg om, men han var rimelig seriøs i sin bodybuilding...
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby 29er » 04 Nov 2011, 15:14

Dette er spennende, Sven - det må vi snakke mer om neste gang vi treffes. Yoga fasinerer mer og mer *thumright*

Harald
29er

Postby HappyYakker » 04 Nov 2011, 20:43

Egentlig har jeg ikke gått grundig inn i alle yoga typer. For min del er det mest viktig å trene fleksibiliteten, og det er det jeg ser når rulle ekspertene begynner klassene med en del yoga. Jeg mener også at det er ekstremt viktig at man begynner yoga med å ta timer, siden det er så fort gjordt å gjøre feil. Jeg selv tok to private timer i startfasen. Tror jeg kunne godt ta en "refresher" time nå, for å forsikre at jeg holder stillingene fortsatt på den riktige måten.

Egentlig er jeg ikke enig med Sven da han sa noe om å "gå inn i smerten". Jeg tolker det som om man må strekke seg til de grader at man opplever smerten. Det er helt unødvendig og er kanskje skadelig. Man strekker så mye som man kan, man kjenner godt at man strekker seg men det er slett ikke ubehagelig. Det er viktig, da, at man trener hver dag. Jeg vet at Dubside trener en halvtimes tid før frokost, og en annen halvtime før middagen.

Det er ikke nødvendig å være ekstrem! De viktigste målene mht rulla er 1) torso rotation, at man kan sitte i kajakken og lett vri torsoen slik at skuldrene er parallele til kajakken, hvis ikke litt mer, på begge sider 2) hamstringsene---dvs at man kan sitte i kajakken med strake ben og lett legge nesa på framdekket 3) bue ryggen nok til å legge seg på akterdekket. Ku stilling (swayback). Katte stilling også (som en sint katt). Man velger øvelser ut etter dette.

Er man ikke smidig nok til å ta de mest effektive kropps stillingene når man ruller, er man nødt til å kompensere med kraft.

Mvh Jean
(Hei, Harald!)
Jeg skriver norsk med amerikansk aksent.

Dukbåtene Queen Bee og Snøhetta; Stitch n' glue Bettsiebåt
Glasfiber lektene Current Designs Caribou og NDK Greenlander
TaHe Greenland
Padler mest med grønlandsåra
HappyYakker

Location: Modum, om sommeren. Florida Keys, om vinteren. New York ellers.

Postby Sven K » 04 Nov 2011, 21:30

happyyakker, jeg tror du misforsto, eller kanskje jeg var uklar. man skal ikke strekke seg slik at man skader seg fysisk selvfølgelig. MEn fler av disse stillingene er svært effektive mht å løse opp dyp spenninger. Muskelpanser som enkelte kaller det. Når man sitter i posisjonen jeg nevnte feks med beina rett ut vil man sansynligvis oppleve det som "smertefullt" og man skal da forsøke å gå inn i denne følelsen. Jeg snakker altså ikke om å tvinge kroppen. Det er en god ide å da en varm dusj før en session.
Det sises at yoga er utviklet på grunnlag av studier av kattedyr...Og tradisjonellt er Hatayoga , den grenen med fysiske øvelser, en del av et omfattende system. Og en del av det hinduistiske verdensbilledet. men øvelsene er jo universelle og kan nok være gunstige også for kristne...
Ellers er jeg enig i at det er lurt å ta et kurs, evt skjekke med lege hvis man er i tvil.
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby Mike » 04 Nov 2011, 22:07

Jeg har ikke sett det i Norge (ennå), men det finns folk som kombinere kayak og yoga kurs. Jeg vet Sea Kayaking Cornwall vurdere det. Kanskje noen av klubbene som har treff til våren er villig til å tilby yoga kurs.....
Mike

Postby Sven K » 04 Nov 2011, 22:23

jeg har flere venner som er yoga lærere...kan prøve å få fatt i dem..
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Next

Return to Grønlandspadling