Yoga

Re: Yoga

Postby 29er » 04 Nov 2011, 22:26

Fredrikstad Kajakklubb pleide å ha yoga for padlere hver morgen på Padleleiren. Jeg vet ikke om det var i år, men blir det yoga der neste år, så satser jeg på å stille opp :D

Harald
29er

Postby ViTo » 05 Nov 2011, 00:16

Yoga er fin balanse trening, og balanse trening er den beste treningen for havpadlere.
Tror jeg må ta opp igjen yogatreningen igjen,
Å padle er bedre enn å ikke padle.
Verdens beste idrett...kajakkpolo:-))
Aquanaut og Nelo Moskito i stallen, men er Pinny frelst.
Pinny kommer snart hjem.
ViTo

Postby HappyYakker » 05 Nov 2011, 22:09

SK wrote:happyyakker, jeg tror du misforsto, eller kanskje jeg var uklar. man skal ikke strekke seg slik at man skader seg fysisk selvfølgelig. MEn fler av disse stillingene er svært effektive mht å løse opp dyp spenninger.

Heh heh, Sven. Du må husk at jeg ikke har norsk som morsmål, da er det fortere gjordt enn vanlig å mistolke. Jeg er enig med deg at man kan ha flere formål når man trener yoga. Enig også med ViTo, at balansen er tingen når det gjelder padling. Hi hi! Det var veldig rart å høre at han skal begynne å trene balansen, da! Nesten som om Superman hadde tenkt å trene styrken. Men poenget er at man kan trene opp balansen akkurat som man kan trene styrken og smidigheten. Det har jeg lært av ViTo! *thumright* :D

Skal nevne her at Inuitene hadde i hvert fall to forskjellige måter å trene balansen på. Taueøvelsene var en. En annen var en balanse brett som husket sideveis, man sitter på den med utstrakte ben. Foreldrene satt barna på brettet og ga dem noe å spise, slik at de hadde noe annet å tenke på og ikke fikk hjelp av armene.

Mvh Jean
Jeg skriver norsk med amerikansk aksent.

Dukbåtene Queen Bee og Snøhetta; Stitch n' glue Bettsiebåt
Glasfiber lektene Current Designs Caribou og NDK Greenlander
TaHe Greenland
Padler mest med grønlandsåra
HappyYakker

Location: Modum, om sommeren. Florida Keys, om vinteren. New York ellers.

Postby ViTo » 06 Nov 2011, 00:19

He he, selv hos supermann minker kreftene når han ikke bruker dem... :bootyshake:
Yoga står på dagsorden, ja…

Balanse dreier seg mye om konsentrasjon, og da er yoga midt i blinken. Det er jo en del av Yoga, konsentrasjon og selvbeherskelse.

Yoga og slyngetrening må være det optimale en padler kan få... *thumright*

Det å ha gleden av å se HappyYakker stå i Taheen, er en fornøyelse. Ikke verst for en pensjonist.... :D :lol:
Pinny kommer snart hjem.
ViTo

Postby Sven K » 06 Nov 2011, 00:22

jeg har flere ganger tenkt på å lage et slikt balansebrett...Time to ACT!! :twisted:
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby HappyYakker » 06 Nov 2011, 01:15

ViTo wrote:Det å ha gleden av å se HappyYakker stå i Taheen, er en fornøyelse. Ikke verst for en pensjonist.... :D :lol:

HiHiHi! Å stå i kajakken er ikke hva som er så vanskelig. Å sitte tilbake ned, derimot---- Da kommer moroa, med en stooor plask og en laaaang skriiiiiiiiik. :mrgreen: :mrgreen: Jeg blir alllldri vant til vanntemperaturene i Norge! :(
Jeg skriver norsk med amerikansk aksent.

Dukbåtene Queen Bee og Snøhetta; Stitch n' glue Bettsiebåt
Glasfiber lektene Current Designs Caribou og NDK Greenlander
TaHe Greenland
Padler mest med grønlandsåra
HappyYakker

Location: Modum, om sommeren. Florida Keys, om vinteren. New York ellers.

Postby Sven K » 06 Nov 2011, 01:19

well, kjære HY, det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær...men det vet du jo, hehe.. *thumleft*
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby ViTo » 06 Nov 2011, 11:52

HappyYakker wrote:Skal nevne her at Inuitene hadde i hvert fall to forskjellige måter å trene balansen på. Taueøvelsene var en. En annen var en balanse brett som husket sideveis, man sitter på den med utstrakte ben. Foreldrene satt barna på brettet og ga dem noe å spise, slik at de hadde noe annet å tenke på og ikke fikk hjelp av armene.
Mvh Jean

Balanse brett, tror jeg er noe av den beste treningen for balanse du kan få. Stå og sitte slik, berører alle musklene i kroppen.
Treningsball også, og det er hundrevis av øvelser som kan utføres på ball eller brett.

Begynn å ta Yoga på balansebrettet på tå, og en fot, det er kult det... *hello2*
Pinny kommer snart hjem.
ViTo

Postby Morild » 11 Nov 2011, 16:25

Slang tilfeldigvis innom her, og se man det! Det finnes et uttall varianter av yoga, noen former har mest fokus på meditasjon, og noen mest fokus på fysiske øvelser (Hata Yoga). Sjøl pusler jeg på med Ashtanga Yoga som er en form for Hata Yoga.

Noen evner å lære seg yoga på egenhånd, men det beste er å gå på et (anerkjent) yogastudio og få undervisning. Timeprisen er ofte litt stiv, men husk på at da er det 1 1/2 klokketime. For kajakkpadling er vel Ashtanga og Lyengar Yoga (begge Hata Yoga) det mest aktuelle. Svetten siler, kjernestyrken får kjørt seg og det finnes ikke en muskel i kroppen som ikke verker etterpå. Balanse, styrke og smidighet er stikkord - i tillegg har i allefall jeg erfart at jeg blir sjeldnere syk, tålegrensen for ungemas er betraktelig hevet og kroppsholdning er blitt bedre. Og det beste av alt er at man kan holde på hjemme eller ute på reis. Ulempen mangen finner med yogasenter er at det av og til blir mye mystikk og prat om energibaner, karma etc. og for noen tipper det over. Personlig er jeg kommet dit hen at jeg driter i forklaringene på hvorfor og hvordan ting virker, jeg erfarer bare AT det virker. Forutsetningen for å få godt utbytte av yoga er imidlertid at man er åpen til sinns, men man trenger nødvendigvis ikke være enig i alt som sies.

Kjør på med Yoga, gutter!! Me like!
NDK Romany classic
Tahe Marine Greenland LC Karbon
Epic Relax Tour Sign
Werner Shuna
Thygesen Grønlandsåre
http://heroykajakk.com/
Bloggen min
Morild

Postby rambler » 11 Nov 2011, 18:29

Jeg har også hørt at mange padlere bruker yoga, men selv kjenner jeg vel mest til yoga fra det jeg har lest og hørt om hinduismen, buddismen og kanskje et par andre lignende religioner. Det er jo der dette kommer i fra.

Enkelte hinduister mener yoga er synonymt med hinduisme. I klassisk hinduisme er yoga bla en teknikk for å prøve og utslette sitt "individuelle jeg". Greier man det vil man muligens kunne komme seg ut av den evindelige rekken av stadig nye inkarneringer og bli helt oppløst i det universelle kosmos. Det som kalles "braman".

Yogautøvelse kan på mange måter se ut til å være det samme her som der den kommer i fra, men fokuset blir oftest rettet mot "possitive bivirkninger" i stedet for "nivåer av visdom" og at man skal bli "oppløst i braman" ol.

Man kan finne svært mye stoff om yoga i forbindelse med buddisme og hinduisme på nettet. Men dette kobles i liten grad til alle yogakursene som tilbys for newbes. Men enkelte av disse kursoppleggene har visst et hinduistisk mål, og etter hvert som man kommer litt opp i gradene så blir det religiøse aspektet som nevnt viktigere. Da skal man lære om kundalinikraften og slikt. Og noen hektes på dette og bruker hundretusener av kroner på kurs.

Det finnes mange andre typer øvelser som ligner yoga, men som bruker andre navn. Meditasjon f.eks. Men dette har visst havnet helt i bakgrunnen. Kan det ha noe med alle de overnaturlige opplevelsene folk forteller om? For ganske mange gjør faktisk det. Kan det være at alle disse opplevelsene rett og slett har sitt opphav i den hinduistiske religionen?

Personlig lurer jeg på om det er med slike ting som med visse typer medisiner. Man kan peppe seg opp og greie seg bra en god stund, men tar man langtidsvirkningene med i regnskapet, så går det ofte i minus.

Den eneste lakmustesten jeg kan tenke meg er å sjekke de stedene hvor folk har vært dypt preget av disse tingene i generasjoner.
rambler

PreviousNext

Return to Grønlandspadling