Yoga

Re: Yoga

Postby Sven K » 11 Nov 2011, 19:27

slik jeg ser det er dette øvelser for det fysiske legenmet, guds tempel , slik jeg ser det. All slik overbygging og guru greier kan man sikkert trygt hive i søpla for å si det slik. Man kan fokusere på hva man vil med yoga. Disse kundalini kreftene er høyst reelle og potensielt farlige å drive med. En kundalini reisning kan sammenlignes på en lsd tripp. Det er mange som har forsøkt å sette ord på mystiske erfaringer, og mesteparten har sklidd helt ut og det har oppstått forskjellige relgioner, med hierarkier og prester og you name it. Målet med meditasjon er slik jeg ser det å stillne den interne dialogen, slik at man kan fokusere på selve LIVSKRAFTEN...guds kraft, hvis man vil. Poenget med yoga er å få denne kraften til å flyte fritt igjennom legemet, samt selvfølgelig å styrke det.
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby HappyYakker » 11 Nov 2011, 20:36

Morild wrote: Det finnes et uttall varianter av yoga, noen former har mest fokus på meditasjon, og noen mest fokus på fysiske øvelser (Hata Yoga). Sjøl pusler jeg på med Ashtanga Yoga som er en form for Hata Yoga.
Kjør på med Yoga, gutter!! Me like!

Helt enig med Morild her. Jeg tror det var Ashtanga Yoga som instrukøren min driver med, egentlig er det ikke viktig sålenge han/hun er villig til å høre på deg, hva du egentlig har som formål.

Jeg har en DVD som kan anbefales, den heter "Yoga for Paddlers". Det er 2 deler som nå kan lastes ned for om lag $10.00 per del. Mellom 50 og 60 kroner, har ikke skjekket dollarkursen i det siste. Hver del varer i 28 minutter; del 1 viser 20 stillinger og del 2, 16. Heh heh! Det er en kort snutt om meditasjon, det er anbefalt at du sitter eller ligger i en behagelig stilling og tenker på å padle i de favoritte forholdene dine, med perfekt teknikk. Ahhh! :D

Selvfølgelig er det hele på engelsk. http://www.brushymountainpublishing.com/yoga-ventures/paddling.html

Skal understreke her at man burde ta noen timer, det kunne godt holde med 2-3 private timer hvor formålet ditt kommer i fokus.

Her er en annen webside som viser noen få, men populære, stillinger.
http://www.atlantickayaktours.com/pages/expertcenter/fitness/kayak_yoga/kayak_yoga.shtml

Mvh Jean
Jeg skriver norsk med amerikansk aksent.

Dukbåtene Queen Bee og Snøhetta; Stitch n' glue Bettsiebåt
Glasfiber lektene Current Designs Caribou og NDK Greenlander
TaHe Greenland
Padler mest med grønlandsåra
HappyYakker

Location: Modum, om sommeren. Florida Keys, om vinteren. New York ellers.

Postby rambler » 11 Nov 2011, 22:21

Nå har jeg studert yoga poses på nettet. Man trenger åpenbart ikke ta kurs eller kjøpe cd'er. Man kan innta nær sagt en hvilken som helst stilling og være tilnærmet 100% sikker på at det er en eller annen yogastilling. Hvordan vet man at en stilling er "ekte" tro?
rambler

Postby 29er » 11 Nov 2011, 22:24

Ved å delta på et kurs og lære de riktige stillingene der ;)

Harald
29er

Postby Morild » 11 Nov 2011, 23:06

29er wrote:Ved å delta på et kurs og lære de riktige stillingene der ;)

allerhelst det, ja. Eller i det minste bestille en video. Pust og bevegelse henger nøye sammen. Til hver pust følger en bevegelse. Uten forståelse for den sammenhengen kommer man ikke dypt nok inn i posisjonen, og effekten blir mindre. Og pusher man for hardt virker det mot sin hensikt, men for all del - tøy ivei, men pass på knærne!! (som ikke er noen kuleledd og fort blit utsatt for vridning som følge av f.eks stive hofter).
NDK Romany classic
Tahe Marine Greenland LC Karbon
Epic Relax Tour Sign
Werner Shuna
Thygesen Grønlandsåre
http://heroykajakk.com/
Bloggen min
Morild

Postby Sven K » 11 Nov 2011, 23:07

eller ved å være litt seriøs, rambler.
P&H Baidarka Explorer.