Love is a warm greenland paddle

Love is a warm greenland paddle

Postby thostr » 13 Dec 2009, 14:41

Var ute i frisk bris i dag med meterhøye bølger som brøt. Friskt og deilig! Blir stadig overrasket over grønnlandsårens egenskaper (Thygesen). Åren oppførte seg mer enn eksemplarisk, forskjellen fra å padle i stille vær og i frisk bris er liten sammenliknet med euro-årer! Grønnlands-åren blir i mindre grad tatt av vinden. Spesielt Shuna som har et bredere åreblad blir fanget av vinden med det ubehag dette fører med seg.

Jeg er i ferd med å bli en skikkelig convert!
Last edited by thostr on 13 Dec 2009, 15:24, edited 2 times in total.
thostr

Re: Love is a warm greenland paddle

Postby 29er » 13 Dec 2009, 14:49

thostr wrote:Åren oppførte seg mer enn eksemplarisk, forskjellen fra å padle i stille vær og i frisk bris er sannelig liten sammenliknet med euro-årer! Jeg er i ferd med å bli en skikkelig convert!

Hva mener du, er det større forskjell på padling i stille vær og frisk bris med en vanlig åre enn med en grønnlandsåre?

Harald
29er

Postby thostr » 13 Dec 2009, 15:26

29er wrote:
thostr wrote:Åren oppførte seg mer enn eksemplarisk, forskjellen fra å padle i stille vær og i frisk bris er sannelig liten sammenliknet med euro-årer! Jeg er i ferd med å bli en skikkelig convert!

Hva mener du, er det større forskjell på padling i stille vær og frisk bris med en vanlig åre enn med en grønnlandsåre?

Harald

Ja, var det jeg prøvde å si på en knotete måte :-). Denne forskjellen anser jeg å ha ganske stor betydning for komforten i dårlig vær. Grønnlandsåren egner seg jo også ekstremt bra til lav åreføring, det forsterker forskjellen. Men det varierer selvsagt mye med type åre man sammenlikner med; årer laget for lav åreføring er i mindre grad påvirket. Forskjellen er likevel stor på Werner Camano og Thygesen-åren.
thostr

Postby Ringperm » 13 Dec 2009, 16:19

Interessant tilbakemelding på grønlandsårer. Jeg har aldri vært spesielt opptatt av slike planker, men jeg må innrømme at jo mer jeg leser og bedre tilbakemeldinger slike får, jo mer nysgjerrig blir jeg.

Jeg fikk en epost av Unge Cissaman for en tid siden, og den innehold bla en link til en delbar grønlandsåre som han vurderte å kjøpe seg. Og jeg begynner å merke en kjent følelse i rockefoten som ofte manifesterer seg i et impulskjøp. Om jeg ikke blir en omvendt grønnlandspadler selv, så kan det jo fort bli en lekker reserveåre.

Image

http://www.feathercraft.com/accessories/paddles.php
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam
Ringperm

Postby 29er » 13 Dec 2009, 18:49

Grønlandsåra til Feathercraft ble vel kåret til Årets grønlandsåre eller noe slikt i lesernes kåring av utstyr i Sea Kayaker i fjor - er enig i at den er knallfin ;) Var i kontakt med dem for å kjøpe åre i våres, da var han som lager årene for dem syk, og det var lange bestillingslister. Kanskje det har bedret seg nå? Forøvrig virket Feathercraft veldig serviceinnstilt med kjappe svar på mine e-poster :D

Men tilbake til thostrs svar til meg: Jeg synes betydningen av årebladets størrelse i hard vind ofte tillegges for mye. Jeg prøvde meg i vinden under en Sea King på Høstsamlinga på Malmøya for et par år siden. Jeg senket riktig nok åra noe ned i forhold til hva jeg vanligvis gjør når jeg padler, men jeg hadde ikke problemer med å padle med min Werner Corrywrecken i det hele tatt.

Jo da, jeg kjente av vinden tok i åra, men det sies at vinden ned fra rotoren har orkan styrke, og det finnes ikke så mange vanlige årer med like stort blad som Corrywrecken. Jeg sier IKKE at det er greit med den åra i orkan - i en vanlig orkan med vind fra siden ville i hvert fall ikke jeg padlet kajakk uansett ;) Og ja, jeg merker forskjell på Corrywreckan og Kalliste når det blaser sterk vind fra siden. Men jeg tror at det at grønlandsårene er så suverene i hard vind er noe overdrevet - i hvert fall etter mine egne erfaringer.

Morsomt å diskutere litt årer igjen - beklager at jeg surret til tråden din litt, thostr - jeg er fan av grønlandsårer selv, men jeg er ikke med på alle mytene rundt dem :D

Harald
29er

Postby thostr » 13 Dec 2009, 19:35

Helt fint at du styrer retningen til tråden, og jeg var selvsagt ikke bevisst på at jeg muligens gjenskaper en gammel myte her. Selv om jeg hadde med meg Camanoen så fristet det ikke å grave den fram i vinden i dag, så det er jo en høyst uvitenskapelig studie jeg har gjort for å si det mildt. Du mener altså at moderne touring-årer som Kalliste ikke har vesentlig mer motstand i vinden enn en grønnlandsåre? Tar gjerne i mot flere innspill på dette.

Liten motstand i vind er dog bare én av egenskapene jeg liker ved grønnlandsåren. Nå som det er vinter har jeg lært meg å like hvor varm den er (hvor godt den holder på varmen min), og jeg digger å å rulle med den, merker at den er virker snillere mot håndleddene mine osv. Noe av dette kan jo dog skyldes at jeg har vært uheldig med f.eks lengden på mine euro-style-årer, eller at jeg plutselig har blitt en bedre padler osv. Har tenkt å etterfølge flere av disse mulighetene.

Men akkurat nå så gleder jeg meg mest av alt over den deilige tre-åren min!
thostr

Postby 29er » 13 Dec 2009, 19:53

thostr wrote:Men akkurat nå så gleder jeg meg mest av alt over den deilige tre-åren min!

Og det er vel kanskje det viktigste argumentet for å velge det vi gjør? Padling handler mye om følelser for min del, og det er ikke alltid jeg heller velger det optimale, eller bryr meg om å velge det optimale - så lenge go`følelsen er der ;)

Harald
29er

Postby havhest » 14 Dec 2009, 00:45

Har akkurat dei same erfaringane som du, Thostr. Grønlandsåre funkar fint i vind.

I dag padla eg ein 3-4 timerstur med Lendal Nordkapp åre. (STORE BLAD)
På slutten kjende eg det i underarmane, og eg er ikkje overraska om det endar med senebetennelse igjen.. :shock:

Det var eindel vind i dag, så det vart mykje jobbing med åra. I tillegg trur eg blada (med sitt enorme areal) verkar som segl, og pressa meg tilbake når eg padla mot. Eg sakna grønlandsåra då. Skaftet er betre, smalare blad og turtallet blir raskare med gr l åra. Det er heller ikkje så tungt å bruke i vind.
Eg er ganske sikker på at eg ikkje hadde vorte så trøytt med gr. l åra..

Den einaste situasjonen eg føretrekk euroåra no, er når eg skal padle i bølgjer. Då likar eg å ha dei store blada ved rulle og ved aksellerasjon inn og ut av bølgjer..

Grønlandsårere rular! Så får no Harald sei akkurat det han vil.. :D :D
NDK Explorer, Goltziana Marlin, Zegul Greenland LC, Lendal Kinetic Touring 220, Klassisk grønlandsåre 220, Aleut tur- åre 225 cm og Storm- åre 190 cm (Kajakkspesialisten A/S)

http://www.askvollpadleklubb.origo.no

http://odinsinpadleblogg.blogspot.com/
havhest

Postby EnTil » 14 Dec 2009, 12:57

29er wrote:...
Men tilbake til thostrs svar til meg: Jeg synes betydningen av årebladets størrelse i hard vind ofte tillegges for mye.
...
Men jeg tror at det at grønlandsårene er så suverene i hard vind er noe overdrevet - i hvert fall etter mine egne erfaringer.
...
Harald

En kompis og jeg var ute under forhold på grensen av hva vi liker, trolig liten kulig med godt brytende vindbølger. Vi holdt oss "i terreng" hvor vi ved velt fulgt av mislykket redning/kameratredning ville ha blitt blåst/drevet kontrollert inn i en vik.

Men poenget kommer her: Min kompis, som er ca 90 kg og sterk, slet veldig med sin vridde (og litt for lange?) Lendal Powermaster. Den ville både vri seg i hendene hans og dra ham over til siden. Jeg kunne med min grønnlandsåre løfte åra og holde den i vinden med en arm, i ulike stillinger. (Rett nok satt jeg i supertrygge Prijon Yukon Expedition.)

Så fikk kompisen min prøve grønnlandsåra, som han i vindstille aldri hadde skjønt vitsen med. Nå kunne også han holde åra over hodet med en arm, i ulike stillinger, og en enda sterkere "troende" enn meg ble født, når det gjelder grønnlandsåre i vind.

Når det gjelder 29ers "manglende evne" til å føle problemene med storbladede Werner Corryvrecken i sterk vind, så tror jeg dette skyldes en kombinasjon av opptrenet muskulatur (stor, tung og sterk kropp) og god teknikk/mye erfaring opparbeidet gjennom mange år. 29er kompenserer nok for vindproblemene mer eller mindre på autopilot, uten å føle at problemene er der. Men det betyr neppe at problemene er fraværende. Det betyr vel heller at 29er i denne sammenhengen er en "ufølsom mann". :lol:

29er er nok uegnet til å teste dette. Hvem som vil være best egnet som testpilot? En utrenet jente eller et muskelsvakt barn, en som er "29ers motsetning".
Last edited by EnTil on 14 Dec 2009, 18:20, edited 1 time in total.
EnTil

Postby EnTil » 14 Dec 2009, 13:07

Personlig feil: Innlegget her siterte mitt forrige innlegg, intet mer. Slettet.
Last edited by EnTil on 14 Dec 2009, 18:18, edited 2 times in total.
EnTil

Next

Return to Grønlandspadling