Slitasje på grønlandsårer

Slitasje på grønlandsårer

Postby Pelle » 09 Oct 2009, 14:30

Tråden startet på det midlertidige forum, men der fikk jeg aldri opprettet noen konto, så jeg svarer her.

Min erfaring er at Thygesen årer tåler ganske mye juling. De årer jeg har er alle hjemmesnikrede fra bunnen eller et emne fra Thygesen. Jeg har både årer forsterket med eik og årer uten. Og så har jeg prøvd forsterkning med glassfiber i tuppen. Mine årer ligger generelt 100-150 g under (lettere) enn det Thygesen oppgir for sine årer - jeg høvler mao. åren tynnere.
Jeg padler nesten alltid grønlandsåre - også ved rockhopping - hvis ikke noen tvinger meg til noe annet.

Uforsterket åre: Kan flise seg opp langs fibrene ved hard påkjenning, men har kun gjort det fordi den kom under en fullastet båt på land. Ble reparert ved liming på tur, men det holdt bare en stund før flisen forsvant. Limte en ny bit på og pusset ned - den har fungert siden.

Uforsterket åre med glassfiber i tuppen: I min glassfiberungdom prøvde jeg å lime en flik 200 g/m2 glassfiber med WestSystem epoxy over tuppen. Det ble ikke helt bra da krumningen over tuppen var for mye for glassfiberen da jeg ikke la det under press - det ble altså litt luft under glassfiberen på hver side av tuppen. Forsterkningen holdt noe tid men var ingen stor suksess og pyntet ikke akkurat.

Forsterket Thygesen åre: De tåler mye juling og er åren jeg bruker til rockhopping. Har knekket forsterkningen i tuppen, men de var i en smal «elv» der jeg satte tuppen fast mellom to steiner og kajakken var i godt sig - tror ikke noe hadde holdt der... Har siden limt det, men må gjøre en bedre jobb der da limingen har gått opp (ved en lignende hendelse i rockhopping). Jeg snakkede met Thygesen om problemet og han har på nye årer satt bøkeplugger gjennom sideforsterkningene og inn i tuppforsterkningen. Selv har jeg tro på å kutte de ytterste to cm av forsterkningen slik at brekkarmen blir mindre. Men det gir en fire cm kortere åre og kanskje at estetikken lider i noens øyne.

Egenprodusert åre med eikeforsterkning med fiberretningen 90 grader på åren: Denne åre har ingen forsterkning på sidene og kun 2,5 cm bred bit i enden. Den er limt med polyuretanlim, men uten noen former for plugger/lameller som Thygensen bruker. Det har fungert veldig bra, men er ikke like fint å se på (hvis det har noe å si)

Oppsummert:
Er den mer utsatt for skade enn en glassfiber eller plaståre? Ja men ikke så veldig mye - og så er den mye enklere å reparere...
Er den like effektiv til rockhopping? Nei, man får ikke like mye kraft i styretakene (men etter en halv dag på vannet er det kanskje uansett armene som setter begrensningen for resten av dagen - for ikke å snakke om dag to på Storm...). Siden at man kan legge mindre kraft på de enkelte tak og at kraftoverføringen er nærmere kroppen vil det være mindre risk for skulderen ut av ledd etc.
Men skal man bruke den til rockhopping da? Ja helt klart! Utrolig artig åre å bruke til lek
Pelle

Re: Slitasje på grønlandsårer

Postby havhest » 09 Oct 2009, 23:19

Takk for grundig svar, Pelle!

Trur det blir Shunaen på første dag og grønlandsåra på dag 2. Har lyst til å prøve begge to. Litt synd viss grønlandsåra ryk, men på den andre sida: ting er til for å brukast ;) Kven veit, kan hende det er shunaen som ryk..

Det er jo spesielt dette med støttetak som blir den store forskjellen. Men med skifte av grep, blir kanskje effekten den same som med euroåre? Uansett så syns eg det er mykje lettare å sculle med gr l åra. Men dette må testast ut.
NDK Explorer, Goltziana Marlin, Zegul Greenland LC, Lendal Kinetic Touring 220, Klassisk grønlandsåre 220, Aleut tur- åre 225 cm og Storm- åre 190 cm (Kajakkspesialisten A/S)

http://www.askvollpadleklubb.origo.no

http://odinsinpadleblogg.blogspot.com/
havhest

Postby Hallvard » 10 Oct 2009, 10:15

Men du har ikke tid til å skifte grep når du trenger støttetak!

Det burde gå fint alikevel. Tren litt på det på forhånd. Stormrulle bør sitte om du har tenkt å drive brottpadling med grønlandsåre.
Meg: NPF Veileder hav, BCU 4 stjerner
Utstyret: Valley avocet, NDK Grenlander pro 3-delt, Kirton Inuk, Rockpool Taran, Think Evo 2, Think Ion, CS Vault, Lendal, Celtic, AT2, Superior GP, div. grønlandsårer, Jantex Gamma
Aktivitetene: http://www.tornarsuk.blogspot.com
Hallvard

Postby Sven K » 10 Oct 2009, 12:12

hallvard, har du prøvd å forlenge en åre i tuppen? burde jo være mulig..
jeg har en smalbladet thygesen 240 lakkert. den virker rimelig knallhard den lakken.
ellers har jeg en kort stormåre. den har jeg brukt ganske tøfft. jeg har lagt på doble lag med aralditt på tuppene...jeg er nok mindre bekymret for grønlands årene enn ikelos...som sagt de er til for å brukes...
lager du årer for salg hallvard?
ellers er vel ask et seigt og sterkt materiale...
jeg har lagt merke til at feks den åra MALIGIAQ bruker i rolling with maligiaq, er temmelig svær tykk og forsterket med både mettall og bein?
jeg har faktisk brekt to gr årer storm årer, men det var ikke ting fra thygesen..
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby havhest » 10 Oct 2009, 20:42

Prøvde å trene på "plutselege" støttetak med grønlandsåra i dag. Merka at dei ikkje blir så momentant støtte, men ein meir "jamn" støtte. Oisann; dette blir vanskeleg å forklare.. :roll:

Det verkar som om støtten er jamnare uansett kor langt ned bladet går i sjøen med gr l åra, enn med euroåre. Ein annan fordel, er at den ikkje skjerer ned så fort som euroåra. Eg syns også det er lettare å sculle med gr l åra, sidan den i utgangspunktet vil opp til overflata og er meir tilgivande for dårlege tak og rørsler..

Dette med tid til å skifte grep når du treng støttetak:
Eg er ikkje sikker, men eg trur det skal gå. (Må sikkert bite i meg dei orda neste helg.)
Uansett: Er det ikkje slik at arealet som er mot havoverflata ved støttetak, er omtrent lik med euroåre/ gr l åre? Grønlandsåra har jo smalare blad, men lengre enn euroåra. Dette er berre lause tankar, EG er ingen ekspert på området. ;)
NDK Explorer, Goltziana Marlin, Zegul Greenland LC, Lendal Kinetic Touring 220, Klassisk grønlandsåre 220, Aleut tur- åre 225 cm og Storm- åre 190 cm (Kajakkspesialisten A/S)

http://www.askvollpadleklubb.origo.no

http://odinsinpadleblogg.blogspot.com/
havhest

Postby Sven K » 11 Oct 2009, 13:48

makes sense to me....det eneste er at jeg synes, du kan gøre kjappere manøvre med feks ikelos..alt til sitt bruk..vi må jo ikke glemme at standard grønlands årer er lagd for ditto båter. det nytter ikke med spitfire propeller på en B17 .derfor lagde jeg en 240. skulle gjerne hatt en på 260 også..
ca en halv båtlengde tenker jeg er bra...hehe . pussig nok føles ikke 240 lang, og jeg kan holde en temmelig høy kadens, så T165 nesten begynner å plane..litt ekstra svungvekt blir det jo. ypperlig åre. min er noe mer smalbladet en normalt..god i vind. ellers helt enig med :P forrige innlegg.
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby thostr » 11 Oct 2009, 14:34

.
Last edited by thostr on 20 Oct 2010, 16:15, edited 1 time in total.
thostr

Postby Sven K » 11 Oct 2009, 18:36

thygesen sa araldit til meg..den finnes vel i extra strong og marine ? lite point å spare her kanskje? sikkert lurt å ta en telefon til "mr T."
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby ørgen » 13 Oct 2009, 13:44

Intr tema.. grundig innlegg, Pelle! Joda, ei treåre slites mere enn ei i glassf eller carbon, ingen tvil om det. Dersom en ikke er påpasselig med å vedlikeholde den, trekker den etterhvert vann og fibrene reiser seg. da skal det ennu mindre til for å flise den opp. Har ikke erfaring fra utagerende paddleakt som rockhopping, men fra wear and tear over tid :) Men det var egentlig ikke det som var poenget. Det var å fortelle om et smykke av en åre jeg så på Stokkøya. Laget av en danske som heter leif Juhl. han hadde forsterket åra si med epoxy på samme måte som det skulle vært bein. Dvs inget innbakt tre, men rein epoxy. På åretuppen såvel som på sidene. tror han brukte west system tilsatt en "filler" for å få rett konsistens og farge under "støpinga". Synes det var et flott stykke arbeid med helt slette overganger mellom epoxy og tre. Her ser en litt av åra,. Ser en litt nøye kan en skimte sideforsterkningene også. han hadde forøvrig laget noen flotte BP kajakker også. Tror han er møbelsnekker. Kanskje det forklarer "smykkene" hans.. :roll:

http://www.thomassondesign.com/post/bla ... juhl.aspxn

Har også sett en type plast blitt brukt..(på qajaq USA sine sider)noe lignende den som blir brukt i skjærefjøler.. på tuppene og til sideforsterkninger. Husker ikke helt hva plasten het, men den kan fåes i plater osv. da monterer man den som om det skulle vært bein.

Sven: De trad grønlandsårene var nok en del tykkere og tyngre enn de som lages i dag.Ihvertfall de jeg har sett på div museer. Bein er tungt på en åretupp! Tydlig at funksjonalitet gikk fremfor vekt. Synes allikevel at ask høres unødig tungt ut. tror heller jeg ville gått for ei i gran og heller laga den litt tjukkere med forsterkninger. Er ikke western red ceder ennu lettere enn gran. Tror Juhl som jeg nevnte hadde laget åra si i det materialet.
don`t buy it if you can`t modify it
ørgen

Postby K3- » 13 Oct 2009, 14:03

Jeg har en åre som er oljet (med epoxy "slitelag" på endene). Problemet er at der jeg holder i åra reiser fibrene seg og slites etterhvert, jeg har oljet åra(men kanskje ikke nok). Nå har jeg surret "elektrikertape" der hvor jeg normalt holder i åra, og det har løst problemet. Er det noen av dere som har gode forslag til permanent forbedring? Kanskje jeg bør bruke mange flere lag med linolje(kokt) :?:
K3-

Next

Return to Grønlandspadling