Delaminering av Treåre

Re: Delaminering av Treåre

Postby ørgen » 06 Jul 2012, 10:07

Hei:

Har ikke veldig peiling, men har laminert litt div til hobbybruk. ;)
Dersom treverk sprekker i en limfuge er det vel nærliggende å tro at det er selve limfugen det er noe i veien med. Den har i hvertfall vært det svakeste punktet i åra når spenningene i treet oppstod. Endten er det manglende reingjøring av limoverflaten (bruk gjerne aceton) dårlig/gammelt lim eller at lamineringen har vært satt under for lite press. Limflatene skal settes sammen under høyt trykk.. dvs en tvinger de sammen med moderat press til det begynner å skumme, deretter ettertrekker en limtvingene . Dersom en ikke gjør det, kan en risikere å få en skumfuge som ikke holder. Limet er ikke sterkt i seg selv slik som feks epoxy. Dersom alt dette er gjort "rett" skal åra tåle all overflatebehandling. Oljebehandlinga skal ikke medføre at åra sprekker. Heller tvert i mot.

Setter mine 5 cent på at det er en kombinasjon av overnevnte forhold som fikk limfuga til å sprekke opp. ;)
don`t buy it if you can`t modify it
ørgen

Postby ViTo » 07 Jul 2012, 00:04

God lim skal være sterkere en treet, spenning og trekninger skal limet tåle. Brudd eller andre påvirkninger, skjer da i treet og ikke på limflaten.
En mulig årsak er for mye lim, limet i seg selv er ikke så sterkt i tykke lag.
Lim som blir brukt må tåle vann, da er du sikret om forseglingen påført på åren slipper inn vann.
Å padle er bedre enn å ikke padle.
Verdens beste idrett...kajakkpolo:-))
Aquanaut og Nelo Moskito i stallen, men er Pinny frelst.
Pinny kommer snart hjem.
ViTo

Postby Pelle » 09 Jul 2012, 20:33

Har aldri opplevd delaminering med PU lim. Har tilmed limt en eikebit på enden av en av mine årer som forsterkning. Den er limt uten noen form for plugging etc og har holdt til en god del juling og padling.
PU herder i forbindelse med vann, så det er en fordel å stryke vann på flatene før påføring av lim. Kan veldig tørt virke og lav luftfuktighet under liming være en mulig forklaring?
Pelle

Postby grawis » 12 Jul 2012, 10:01

Jeg kjøpte åra mi for et tiår siden, og denne har gått opp i limingen i åretuppene. Det skal vel godt gjøres å lage en åre som tåler åresvis med juling, saltvann, solskinn osv uten delaminering.

Jeg løste dette ved å pusse ned og vaske godt med aceton før jeg glassfibersparklet åra, og til slutt malte over med maling som matcher kajakken :-) Er ikke så lenge siden jeg gjorde dette, men har fungert veldig fint så langt!

Det sprøeste av alt var å kjenne forskjellen på hvordan åra fungerte etter at sprekkene var tettet. Har jo vent meg til sprekkene over tid, og ikke tenkt over at de har gjort åra tyngre å padle med og mindre effektiv. Tror jeg har tjent en knop i snittfart på denne reparasjonen! :-)

Image

Image
grawis

Return to Grønlandspadling