Grønlandsåre teknikk

Re: Grønlandsåre teknikk

Postby havhest » 28 Dec 2009, 22:32

På turen i dag prøvde eg meg litt fram med ulike vinklingar på åra. Fann ut at ca 80 gradar framover (øvste årebladkant litt foran nedste kant) var det beste for turpadling. Viss ein aukar denne til 45 gradar, tek åra mykje betre i vatnet og farten aukar. Men det er tyngre å padle slik over lengre avstandar syns eg. Åra vil også meir under vatnet då, slik at ein brukar kreftar på å halde den nær overflata.

Det blir det nesten som gir. Viss du skal padle langt er det stor vinkel (70- 85) som gjeld. Og viss det er eit kortare stykke, der farten er avgjerande, kan ein redusere vinkelen på bladet. (45- 70)

Dette er mine erfaringar frå dagen i dag.. ;)
NDK Explorer, Goltziana Marlin, Zegul Greenland LC, Lendal Kinetic Touring 220, Klassisk grønlandsåre 220, Aleut tur- åre 225 cm og Storm- åre 190 cm (Kajakkspesialisten A/S)

http://www.askvollpadleklubb.origo.no

http://odinsinpadleblogg.blogspot.com/
User avatar
havhest
 
Posts: 1020
Joined: 09 Oct 2009, 17:13
Location: Askvoll i Sogn og Fj.

Re: Grønlandsåre teknikk

Postby K3- » 29 Dec 2009, 11:22

Joker wrote:Det var vel særlig støttetak og telemarksving jeg hadde i tankene, og jeg tar svarene som en bekreftelse på at disse to teknikkene går helt utmerket med grønlandsåre. Baugtakene har jeg prøvd noen ganger med euroåre, men jeg vet liksom ikke helt hva de skal brukes til, så de har ikke vært særlig prioritert i høst.

Både telemarksving, støtte, henge, baug og krysstak synes jeg går like greit med GP som med euro. Spesielt krysstaket synes jeg at men har bedre kontroll på.
Image
K3-
 
Posts: 602
Joined: 10 Oct 2009, 11:31
Location: Buskerud

Re: Grønlandsåre teknikk

Postby ragnar33 » 30 Dec 2009, 00:45

havhest wrote:På turen i dag prøvde eg meg litt fram med ulike vinklingar på åra. Fann ut at ca 80 gradar framover (øvste årebladkant litt foran nedste kant) var det beste for turpadling. Viss ein aukar denne til 45 gradar, tek åra mykje betre i vatnet og farten aukar. Men det er tyngre å padle slik over lengre avstandar syns eg. Åra vil også meir under vatnet då, slik at ein brukar kreftar på å halde den nær overflata.

Det blir det nesten som gir. Viss du skal padle langt er det stor vinkel (70- 85) som gjeld. Og viss det er eit kortare stykke, der farten er avgjerande, kan ein redusere vinkelen på bladet. (45- 70)

Dette er mine erfaringar frå dagen i dag.. ;)


Ifølge John Heath bruker Maligiaq 45 grader, men flere grønlandspadlere jeg har diskutert dette med, bl.a. Greg Stamer, sier at Maligiaq kan bruke den vinkelen fordi han er en meget sterk padler. For oss dødelige passer det bedre med en brattere årevinkel. Selv bruker jeg nesten 90 grader til turpadling og det holder fint til mellom 4 og 5 knop.

Ragnar
ragnar33
 
Posts: 146
Joined: 29 Oct 2009, 23:09

Re: Grønlandsåre teknikk

Postby Per » 01 Jan 2010, 14:49

Your mind is stronger
than your body, & it
will get you home



Strokes
The goal when paddling is to be as efficient as
possible. The paddle is held at a low angle, because
a low angle results in less water sliding the
length of the paddle to exposed hands (Greenlanders
don’t wear gloves when paddling). A low
angle also means that you do not stress your
shoulders, and you conserve energy. In calm
water, the paddle enters the water close to the
kayak, near the bow. In rougher water it enters
farther out. The top edge of the paddle is vertical
or tilted toward the bow. The paddle follows the
bow wake, exiting just behind the hip. The paddle
can snap up at the end.
Feet press off the foot brace, and the torso rotates
with each stroke. The arms should not bend too
much (no more than 80 degrees). A kayaker relying
on his arms will quickly tire. This form should
be maintained regardless of the speed.

http://www.qajaqusa.org/QUSA/newsletter.html

Per
LET THE GOOD TIMES ROLL

Dagen er ikke helt den samme uten ...........Baffin og Shuna
Boreal Baffin P1
Skim Braveheart
Klassisk Grønlandsåre
Werner Shuna
User avatar
Per
 
Posts: 399
Joined: 10 Oct 2009, 19:28
Location: Valdres

Re: Grønlandsåre teknikk

Postby PilOgBoge » 08 Jan 2010, 21:12

Det er flere teknikker, og hvilken som er riktig avhenger av hvor sterk man er kontra hvor god kondisjon man har.
Per wrote:The goal when paddling is to be as efficient as
possible.

Det er to måter å være "effektiv" på. Den ene er å begrense arbeidet som blir gjort, altså ikke gjøre noe unyttig arbeid som f.eks. å lage masse virvler i vannet. Dette er den vanlige betydningen av effektiv i vår sammenheng men for å være helt presis må man si "energieffektiv". Beskrivelsen bruker en annen betydning av effektiv, vi kan si "muskeleffektiv". Hensikten å jobbe kun aerobt slik at vi kan padle i timevis uten å bli slitne. Man avlaster muskler som arbeider statisk i motsetning til å utføre et arbeid.

Per wrote:A low
angle also means that you do not stress your
shoulders, and you conserve energy.

Når en utrent person bruker høy åreføring blir han fort trøtt og får lyst til å senke åra. Men årsaken er at muskelen ikke har nok statisk styrke / godt nok blodårenett til å forsyne en stram muskel med oksygen. Deltoid-muskelen (bilde) begynner dermed å jobbe anaerobt og lage melkesyre. Men problemet er ikke at den bruker masse energi. Det er et helt lokalt problem med overbelastning, og det går veldig fort å trene opp muskelen. Når vi er oppe på det nivået, belaster ikke skuldra lungene med noe betydelig oksygenbehov.

Lav åreføring har hydrodynamiske ulemper som gjør lav åreføring mindre energieffektiv enn høy.

Per wrote:In calm
water, the paddle enters the water close to the
kayak, near the bow. In rougher water it enters
farther out.

Hvordan kan man ha lav åreføring og entre vannet nært kajakken? Jo, to måter. Enten vrir man overkroppen ekstra mye og skyter skuldra ekstra mye fram. Eller så beveger man åra i et plan parallelt med skuldrene og åra selv. Når jeg lærer bort teknikk ser jeg at de fleste begynner med denne bevegelsen heller enn å rotere overkroppen tilstrekkelig. Men det er en felle. Hensikten med å ta åreisettet langt fram er nettopp å provosere fram en stor vridning av overkroppen.


Per wrote:The top edge of the paddle is vertical
or tilted toward the bow. The paddle follows the
bow wake

Her er jeg litt usikker på hva som menes, men kanskje det er en sammenblanding med teknikken for høy åreføring. Grønlandsåra kan bruke det samme prinsippet som gjør vingåra så effektiv, men bare ved høy åreføring. Lav åreføring kombinert med vingåre er bare tull; man får ikke brukt ving-prinsippet samtidig som det skapes unødvendige virvler - euroåre eller grønlandsåre er bedre egnet for lav åreføring.

Ved høy åreføring og vingåre, går vannstrømmen over bladet fra den ytterste kanten og mot kajakken. Ved høy åreføring og grønlandsåre, går vannstrømmen over bladet fra den innerste kanten og bort fra kajakken. I siste fasen av taket, når åra skal ut av vannet, snur strømretninga over bladet.

Om man derimot bruker grønlandsåre og lav åreføring, tror jeg ikke det er noen gevinst å hente i vingeffekten. Kanting av bladet kan likevel tjene til å redusere "wobbling" om man har trøbbel med det.
Attachments
Deltoid.jpg
Deltoid.jpg (91.89 KiB) Viewed 3368 times
Nordkapp PE, Think Uno, Zet Raptor, Wavesport Y, Necky Jive
User avatar
PilOgBoge
 
Posts: 1046
Joined: 31 Oct 2009, 14:26

Re: Grønlandsåre teknikk

Postby Per » 08 Jan 2010, 22:38

PilOgBoge wrote:
Per wrote:A low
angle also means that you do not stress your
shoulders, and you conserve energy.

Når en utrent person bruker høy åreføring blir han fort trøtt og får lyst til å senke åra. Men årsaken er at muskelen ikke har nok statisk styrke / godt nok blodårenett til å forsyne en stram muskel med oksygen. Deltoid-muskelen (bilde) begynner dermed å jobbe anaerobt og lage melkesyre. Men problemet er ikke at den bruker masse energi. Det er et helt lokalt problem med overbelastning, og det går veldig fort å trene opp muskelen. Når vi er oppe på det nivået, belaster ikke skuldra lungene med noe betydelig oksygenbehov.

Lav åreføring har hydrodynamiske ulemper som gjør lav åreføring mindre energieffektiv enn høy.


Spørs hva du mener med utrent,...fysisk eller teknisk :?:

Mener utrente personer(padleteknisk), meg sjøl inklusiv har en tendens til å heve skuldra litt for mye ved høy åreføring og blir da fortere sliten,
jeg merker det samme ved staking på ski, kommer skuldra opp går det dåligere, og jeg blir fortere sliten.
Sjøl er jeg meget godt trent i overkroppen etter x antall år på ski og med fokus på staking de seinere år, men ved høy åreføring blir jeg sliten etter et par mil.(da er det mange ganger stopp) :evil:


Per
LET THE GOOD TIMES ROLL

Dagen er ikke helt den samme uten ...........Baffin og Shuna
Boreal Baffin P1
Skim Braveheart
Klassisk Grønlandsåre
Werner Shuna
User avatar
Per
 
Posts: 399
Joined: 10 Oct 2009, 19:28
Location: Valdres

Re: Grønlandsåre teknikk

Postby PilOgBoge » 09 Jan 2010, 02:41

Om du blir gåen etter et par timer og mil med høy åreføring, kan du ikke være særlig utrent på noen måte.

Jeg kjenner ikke godt nok til riktig staketeknikk til å si det sikkert, men med min teknikk er belastningen er nokså mye mer dynamisk. Selv om en muskel er stor og sterk fra andre aktiviteter, tror jeg den kan forandre seg ganske mye med litt statisk trening, og det går veldig fort om man har styrken på plass fra før. Om man er anspent fordi et nytt bevegelsesmønster ikke er helt inne ennå, går det også fort over.

Så det er en liten kneik med høy åreføring, og den kneiken blir på en måte større dersom man blir god til lav åreføring først. Både teknisk og fysiologisk sett.

Jeg begynte å padle med en veldig tung åre, og forsto aldri at det skulle ha så mye å si med en lett åre. Og der er jeg egentlig litt ennå, når vekten ikke er et problem så er den ikke et problem. Men det er klart, etter et par timer med høy åreføring er jeg garantert sliten og da vil en lett åre helt sikkert være til hjelp.
Nordkapp PE, Think Uno, Zet Raptor, Wavesport Y, Necky Jive
User avatar
PilOgBoge
 
Posts: 1046
Joined: 31 Oct 2009, 14:26

Re: Grønlandsåre teknikk

Postby Per » 09 Jan 2010, 11:20

PilOgBoge wrote:Om du blir gåen etter et par timer og mil med høy åreføring, kan du ikke være særlig utrent på noen måte.

Selv om en muskel er stor og sterk fra andre aktiviteter, tror jeg den kan forandre seg ganske mye med litt statisk trening, og det går veldig fort om man har styrken på plass fra før. Om man er anspent fordi et nytt bevegelsesmønster ikke er helt inne ennå, går det også fort over.


Jeg er rimelig "fersk" i padlekunsten hadde mitt første møte med en kajakk i april 09 og det er som du skriver, man blir noe anspent, og etter ei tid sklir åra ned man må kjempe litt med seg sjøl for å holde fokus.
Regner med at dette går seg til i 2010 :D :D (nå venter fjellet)

Per
LET THE GOOD TIMES ROLL

Dagen er ikke helt den samme uten ...........Baffin og Shuna
Boreal Baffin P1
Skim Braveheart
Klassisk Grønlandsåre
Werner Shuna
User avatar
Per
 
Posts: 399
Joined: 10 Oct 2009, 19:28
Location: Valdres

Re: Grønlandsåre teknikk

Postby PilOgBoge » 10 Jan 2010, 20:04

Langrennsteknikk er jo off-topic, men det er ikke så dumt når noen tricks kan omsettes i padleteknikk. Den samme årebevegelsen kan oppnås ved å bevege forskjellige muskler og ledd. Dermed kan man skifte teknikk når noen muskler eller ledd blir slitne underveis. Jeg har aldri fått noe skikkelig teknikkinstruksjon på langrennsski, så det hadde vært moro om du kan forklare riktig og moderne staketeknikk, Per.

Først må jeg få korrigere meg selv. Det blir ikke helt riktig å si at skuldermusklene jobber statisk ved høy åreføring og grønlandsteknikk. Det blir jo litt "flaksing" på slutten av taket (riktignok mindre ved havpadling enn ved rask flattvannspadling), men med liten motstand. Med vingåreteknikk legger man gjerne inn en 'mikropause' som skal slippe til blod i de musklene som ellers er spent gjennom hele taket. Musklene slapper av et lite øyeblikk før neste tak. Det er moro å prøve ut en sånn rytme med grønlandsåra, også.

På langrenn har jeg endret staketeknikk etter gode råd i lunsjpausa. Før hadde jeg nevene langt framme og langt fra kroppen, nå er de mye nærmere. Når nevene er nærme kroppen kommer albuene lengre ut til sida, og det blir en smule mer padlelignende. Med gammel teknikk pleide jeg å få gnagsår et stykke under armhulene. Med ny teknikk får jeg vondt i albuene i stedet, og roterer også overarmsbeinet i fraskyvet. For oss med ustabil skulder skal det siste være veldig sunt.
Nordkapp PE, Think Uno, Zet Raptor, Wavesport Y, Necky Jive
User avatar
PilOgBoge
 
Posts: 1046
Joined: 31 Oct 2009, 14:26

Re: Grønlandsåre teknikk

Postby Per » 10 Jan 2010, 22:41

Off-Topic
Staking
Veldig mange setter i skistaven for skrått, noe som automatisk vil gi store muligheter for glipp i stavarbeidet. Dessuten blir det veldig tungt å dra seg frem på armene. Vinkler du staven derimot rett ned når den treffer underlaget, får du heng og hjelp av kroppstyngden på staven.
Da er det sjelden du får problemer, frekvensen blir raskere og kroppsvekten gjør mye av jobben.

Moderne staking er: Hånden nær kroppen i isettet, staven settes i bakken foran bindingen, bøy i knærne og avslutt draget like bak eller ved låret.
Klarer du å stake lett og uanstrengt opp en slak motbakke er antagelig posisjon, heng på staven og frekvens bra. Det er en enkel måte å sjekke teknikken på.

Per
LET THE GOOD TIMES ROLL

Dagen er ikke helt den samme uten ...........Baffin og Shuna
Boreal Baffin P1
Skim Braveheart
Klassisk Grønlandsåre
Werner Shuna
User avatar
Per
 
Posts: 399
Joined: 10 Oct 2009, 19:28
Location: Valdres

PreviousNext

Return to Grønlandspadling

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests