Er en Greenland Tourer bra for meg?

Re: Er en Greenland Tourer bra for meg?

Postby Sven K » 27 Aug 2012, 17:08

jeg har satt in orginalsetet i Ivalu igjen. mao noe lenger bak enn jeg har hatt skumsetet. Det er fordeler og ulemper med alt. Nå har den noe bedre sittekomfort og støtte bak samt veldig tight kontakt med låra og dekket. Nå er den sikkert noe mer leken og mer surfevillig, men litt mindre ekstremt lettrulla. kjeg synes jeg kommer bedre opp mot fordekket med fetet foran og den er mye lettere å skli inn på bakdekket med setet lenegr frem. bedre kontoll i vind. Med skum setet sitter man veldig lavt. hvorfor ikke bare ta ut setet og bruke et liggeunderlag til man har funnet optimal løsning...
optimal rulling ..sete forover, padlekomfort lekenhet, setet lenger bak
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Er en Greenland Tourer bra for meg?

Postby JF » 27 Aug 2012, 18:41

Flackbait,
Kan det tenkes at disse grønlandsbåtene likevel er balansert for å passe vanlige euroårer? (at disse har sitt "catch" lenger frem)
Har knapt prøvd EP selv, så jeg har ikke peiling. Det er likevel påfallende hvordan min GT føles mye riktigere når jeg flytter taket godt fremover.
JF

Re: Er en Greenland Tourer bra for meg?

Postby qussuk » 08 Sep 2012, 20:14

Angående seteplassering. Jeg har prøvd å flytte setet fram et skruehull- dvs 5 cm. Båten blir nesten for retningsstabil og kjedelig å padle, nesten som om skeget skulle vært nede hele tiden. Jeg har derfor flyttet setet 2 cm fram fra fabrikkens posisjon og boret 2 nye skruehull i setets sider. Intet problem. Det resulterer i at festebolten i bunnen som skal holde forkanten av setet kommer like bak "boksen" som er felt inn for gi plass til mutterhjulet. Jeg har laget en åpning i bakkant av boksen og klemmer setet ned med en stor skive under en M5 mutter. Virker fast og solid.

Båndet til ryggstøtten er fjernet fordi det er i veien ved ombordstignig og ved cowboyentring. Jeg har limt en skumplate av tunnelskum på akterskottet, og formet denne fortil med kniv og strykejern slik at den gir litt støtte nederst i korsryggen. Den demper også litt av trykket mot sargen ved bakoverlent rulle.
Gå mot vinden. Klyv berg.
Se mot nord.
Oftere.
qussuk

Previous

Return to Grønlandspadling