Biltema linolje

Biltema linolje

Postby MortenAldal » 05 Sep 2012, 19:51

Hei,

Er nettopp ferdig med å lage min første grønlandsåre, som ble en større suksess en antatt på forhånd :D
I følge kajakkspesialisten kan man behandle den med en billig, "brukandes" olje, som man får på biltema.

Er det denne? http://www.biltema.no/no/Bygg/Maling-og ... okt-36362/
- Arrow Empower
- Tequila Sports Grønnlandsåre
- Epic Midwing
- Morten Aldal Super Limited Super Stormpaddle
- Morten Aldal Super Limited Super Standard GP
MortenAldal

Re: Biltema linolje

Postby bernt » 05 Sep 2012, 21:54

Den er helt sikkert helt ok. Start med å la åren stå noen timer med med hver i olje først slik at endeveden trekker inn mye olje før du oljer åren (kokt linolje herder, så hvis du smører på olje og lar den tørke, så er det forsent å gjøre dette senere).

Noen sier du skal bruke rå (kanskje tynnet) linolje først fordi det rekker bedre inn i treet. Rå linolje bruker laaaang tide på å tørke (noen uker), og den herder ikke. Jeg har gjort begge deler (med og uten rå linolje først) uten å ha merket noen fordel med den siste manøveren. Om det stemmer i teorien har det visst ikke mye å si praksis for en grønlandsåre.
Rainbow Laser (1005), Hvit Sørgrønlandskajakk (bygd 2008), Svart Sørgrønlandskajakk (bygd 2012)
http://berntsturer.wordpress.com http://tkk.no
https://qajaqtreff.wordpress.com/
bernt

Postby Sven K » 05 Sep 2012, 22:29

hvis du har tenkt å forsterke tuppene med feks epoxy mfiller bør du kanskje gjøre det før du oljer. jeg har forsterka min lange foran med glassfiberarmert epoxy/filler. mange lag. Sterkt som bare F. Hvit litt beinaktig farge. det finnes endel forskjellige fillere. jeg har brukt west systems epoxy og filler 402 og 409 blanda hvis jeg husker riktig. den ene er en hvit filler den andre er chopped strands av glassfiber..det var de jeg hadde der og da.
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby MortenAldal » 06 Sep 2012, 15:42

takk...ser nå at kajakkspesialisten anbefaler å først behandle med rå kaldpresset linolje, og deretter kokt linolje. Jeg finner kun kokt linolje på biltema sin internettside. Er det noen som kan hjelpe med å finne den andre? Eller eventuelt en som er å finne andre steder, f.eks jernia, clas ohlsen.
- Arrow Empower
- Epic Midwing
MortenAldal

Postby Sveinung » 06 Sep 2012, 16:06

Jeg kjøpte både kokt og rå linolje på Jernia i Sandefjord,men utvalget kan kanskje variere i Jernia-forretningene andre steder i landet?
P&H Capella
Werner Camano BS 210
Thygesen GP 200
Old Town Canoes, Penobscot
1960 Norton Cafe-racer
Sveinung

Postby MortenAldal » 08 Sep 2012, 11:35

Da har åren fått et strøk med rå linolje...varmet selvsagt opp altfor mye. Kan den tømmes tilbake i boksen, eller er den oppbrukt?
- Arrow Empower
- Epic Midwing
MortenAldal

Postby ørgen » 08 Sep 2012, 16:27

Hensikten med rå linolje er at den trenger lengre inn i treet enn kokt... har du varmet den opp? Da har du jo på en måte kokt den ;) En koker linoljen fordi den da bla tørker raskere enn den råe..dvs den oksyderer lettere, men en endrer også egenskapene ved at den ikke trenger så lagt inn i treet. Har den stivnet pga oppvarmingen er nok løpet kjørt for den olja. En kan faktisk kjøpe rå linolje og koke den selv. Husker ikke helt den optimale temp, med det er forskjell på kokte linoljer også...hvor høy temp de er blitt utsatt for osv
don`t buy it if you can`t modify it
ørgen

Postby MortenAldal » 08 Sep 2012, 16:40

Ja, i følge kajakkspesialisten varmer man opp rå linolje til ca. 60 grader, og lar dette tørke i 1-2 uker. Og deretter bruker man kokt linolje
- Arrow Empower
- Epic Midwing
MortenAldal

Postby qussuk » 08 Sep 2012, 19:58

Det er fornuftig å la endene stå i linolje et døgn eller 2, pakk også skuldrene på åren inn i et tøystykke fuktet med linolje slik at endeveden her også blir mettet. Jeg har fulgt oppskriften til padlespesialisten på 3 årer og er fornøyd med resultatet. Oppfrisking en gang i året er nok. Har man flere årer, er man aldri landfast mens den nyoverhalte tørker.
Gå mot vinden. Klyv berg.
Se mot nord.
Oftere.
qussuk

Return to Grønlandspadling