260 åra ferdig

260 åra ferdig

Postby Sven K » 01 Oct 2012, 22:09

endelig har jeg klart å virkeliggjøre denne drømmen :bootyshake: åra er i gran fra maxbo harestua og er ca262 tipper jeg 7,9 brei, ganske kraftige blader og en grov firkanta loom. ganske minimal skulder og rette linjer et godt stykke ned på de enome bladene..litt som thygesens bare tykkere. denne må jo være sterk også. Den firkanta loomen gjør at åra legger seg i riktigvinkel i forhold til canting så jeg får et presist grep i riktig vimnkel utfra hvordan jeg padler, som sikkert ikke er direkte fra "boka". Dette gjør også at det fremtrer nydelige geometriske flater i overgangen mellom blad og loom. tuppene er forsterka med litt glassfiber duk rundt for litt mer stivhet, galssa inn med microfiber og en sterk hvit filler. utapå det en "pølse" av filler404 og chopped strands, så den blir mer avrunda og får et litt autentisk preg. den er tung. ca 1400gr..så gjenstår det å se om det er noe i det, eller at den er helt på tryne..
ekstremt lavt gir..sterk tror jeg definitivt man kan bli av denne. Og sikkert rå støttetak flere meter ut til sia, hehe..det blir gøy. :P
jeg tror jeg må døpe den..hva med "Ugla" eller "Halvor"? :lol:
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Re: 260 åra ferdig

Postby EnTil » 02 Oct 2012, 07:36

Du skulle lagt ut byggeblogg, så vi kunne se åra bli til, fra råmaterialet og fram til ferdig.

For sent? Ikke for den neste. For én fordel finnes ved grønnlandsårer i tre, en som ingen kan argumentere mot: De kan lages og lages og lages igjen, i stadig nye varianter, i henhold til ideer som i ettertid vil vise seg å være av og til gode, av og til dårlige.

Det eneste problemet jeg ser, er tilgangen på materiale som er tilstrekkelig kvistfritt i skaftet (loom). Jeg lette gjennom bunder av to-tom-fire for noen år siden, fant ikke en eneste brukbar. Lurer på om det var Halvard som svarte, da jeg beklaget meg på gamleforumet, at det var greiere å bare kjøpe kvistfri firkantlist i gran og laminere.

Det er jo selve utforkingsprosessen som kan være så veldig spennende for utstyrsgrublere, og her trenger det ikke koste mye penger.

For en som har legningen, demonstrert ved tenking rundt fluestenger, må jo dette være midt i blinken. Jeg forstår deg Flackbait, gratulerer med åra. Håper det ikke blir den siste. Tror det heller ikke.

For det må jo ble EnTil og deretter enda EnTil. Som du må blogge om i egen tråd med bilder og filosofering rundt behovsspesifikasjon, påtenkt bruk, ønskede og forventede egenskaper.
EnTil

Postby Sven K » 02 Oct 2012, 08:08

takk for hyggelige ord. Jada det blir nok både En-til og To-til.. jeg må innrømme at jeg ikke forventer å finne helt perfekte emner, og egentlig gir jeg F.
dette er jo ikke museumsgjenstander, men bruks"kunst". Jeg kommer nok til å utforske litt mer med laminering. her var det to små kvister. de er borra ut og fylt med filler/epoxy. Jeg vurderte å skjære ut et spor her og felle inn ett stykke for økt styrke, men droppa det. denne virker råsterk uannsett pga tykkelsen. ikke noe hokus pokus med prosessen. jeg brukte en FEIN(selvsagt)vinkelsliper med 40korning flapdisk ,til å grov forme emnet etter å ha skjært ut omrisset med sirkelsag/skinne. Deretter ble det en kombinasjon av små rettslipere/hjørneslipere og en bitteliten høvel fra biltema 5/2 cm stor hehe..
eneste forskjellen fra en standard GP bortsett fra lengden er nok den firkantede loomen(avrunda kanter) men et lite kamera hadde nok vært kjekt.
Det prosjektet jeg er mest stolt av so far er nok de nye lårstøttene på pintail av carbon som er forbundet med hverandre med en solid carbonduk. De ble råbra, og heva båten mange hakk. det finnes naturligvis enklere metoder slik som Harald påpeker mht til halvors artikkel. Men for optimal kontoll på kanting, komfort og presisjon/energioverførsel til båten, er de ganske optimale tror jeg. jeg vurderer sterkt å gjøre tilsvarende ting med flere kajakker.
Nå kan jeg,hvis kroppen godtar det, begynne å utfordre pintailens rullepotensiale i bølger. Pintail VIL rulle..særlig første del av rulla liker den godt hvis man legger seg litt bakpå og kanter. :lol: i morra er det meldt endel vind , så jeg får testa åra litt. Den er ganske tung. 1,4kgca..men if it dont kill you, it will make you stronger.
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby Sven K » 03 Oct 2012, 10:26

takk of r tips. jeg kommer nok til å prøve meg med litt laminering. Kjerne av Greenhart? det er tungt det, men sterkt og ikke minst legendarisk.
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby Kvase » 03 Oct 2012, 10:32

Syns det er flott at noen prøver seg på det ikke alle de andre lager eller foretar seg det er jo slik vi får genuint innsikt i masse det er jo prøve ut at vi har kommet fremm i til det ståstedet vi paserer ettervert. *read2*
:idea:
Komposit utenpå Balsa tre burde bli veldig lett kansje så lett at man må legge i blylodd i åreblada for å kjenne noe vekt :mrgreen:
Dyslektiker
Valley Aquanaut st + Shoreline orginal = Atlantic LV + Perspectiv elvekajakk
Nordkapp LV glasfiber + PH Hammer

http://www.kajakknett.no/ + http://turliv.no/kajakklenker.html
http://youtu.be/YoB8t0B4jx4
https://www.youtube.com/watch?v=XOwl-bMfIkc
Kvase

Postby Sven K » 03 Oct 2012, 10:37

takk, kvase, nei det blir fort litt vekt åkke som. epoxy er tungt. Jeg har begynt å like at åra er litt substansiell..skum og carbonstrømpe er jo standard.
denne åra er ikke "a paddle" its an OAR...
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby Sven K » 03 Oct 2012, 19:10

da har jeg fått prøvd beistet. jeg må si det var en suksess. Jeg likte åra j..ig godt. Til å begynne med synes jeg den wobbla littegrann, noe Kai også påpekte når han prøvde, men det gav seg gradvis etter som jeg ble vant til den. 260/7,9=POWER! :evil: hehe. den var god å rulle med. Perfekt er den nok ikke, og det er muliog jeg høvler den litt ned, særlig på loomen, men jeg vil vente litt, det var en kul feeling slik den er. Nå blir jeg sikkert litt støl.har ikke padla så mye, og denne aktiviserer nok muskler..den er betydlig tyngre enn 240.
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby IvarNy » 10 Oct 2012, 21:40

Gratulerer med ny og lang åre.
angående å lage åre med kjerne av greenheart (Lignum vitae), må ikke finne på det. Kjernen tilfører jo ikke noe styrke til en konstruksjon som en åre.
Styrken ligger i yten, alle lette og sterke bjelker er laget på den måten (rør, H bjelker etc)
Så det vil bare bli vekt og ikke noe ekstra styrke.
Jeg tenker på å gå andre veien og lage en hul grønnlandsåre. Ikke så vanskelig når man laminerer.
Har laget hule master til seil kanoen min. De ble lette og sterke. :-)
---
Ivar N
-------

Origo Cobolt
Valley Aquanaut
Anders Thygesen grønnlandsåre
Bracsa IV wing
IvarNy

Postby Sven K » 10 Oct 2012, 21:58

jeg ser poenget ditt.Jeg tenkte jo litt mer enn kun en liten tynn stang..
De gamle greenhart fluestengene"grant vibration" av alexander grant, ness river kunne være over 21 fot.de var massive og tunge. I 1896 gjorde grant et kast på themsen river på 65 yards uten å skyte noe line. Snøret var aldri mer en 10yards bak grant. Et såkalt grant switch. snøre var et firkantet kontinuerlig tapered silkesnøre. INGEN har noensinne vært i nærheten av et slikt kast siden. INgen. Så greenhart er et materiale som fasinerer meg. Det kommer vel litt an på hvor stor del av loomen som var av evt greenhart. Jeg har forstått at det er meget motstandsdyktig mot råte etc. fram har vistnok greenhart i is panseret..men ..greenhart har en stor svakhet..det synker hehe..grennhartskaft tveri igjennom årta og resten skum?
skulle vært kult å sett noen bilder av prosjektene dine. Jeg er nok litt i utålmodigste laget til å bli en slik perfeksjonist mht woodworking.
.
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Next

Return to Grønlandspadling