260 åra ferdig

Re: 260 åra ferdig

Postby Sven K » 10 Oct 2012, 23:25

P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby Sven K » 11 Oct 2012, 12:59

så det jeg tenkte var evt å ha et greenhart stykke som gikk i mer eller mindre hele åras lengde og laminere med litt gran feks. nok til at den flyter..
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby EnTil » 12 Oct 2012, 08:10

Hvor får du tak i greenhart, da?

Er det noen som har tenkt på/prøvd lerk? ask? lønn?

Nå er jo *jeg* overbevist om at gran er enten best eller *veldig* nært optimalt - om en får tak i/kjøper kvistfri. Selv vil jeg nok følge tipset jeg fikk i denne tråden og i første omgang gå for glatthøvlet furu, når jeg om et par år kaster meg over "årelagehobby". Og da blir åras dimensjoner, ikke laminering, det jeg vil eksperimentere med.

Men det er jo morsomt å høre om slike som også prøver treslag lenger fra det som antas være optimalt. En stripe tungt trevirke i hele åras lengde, laminert mellom lag lett virke, vil jo ikke gjøre åra så mye tyngre, om stripen i tungt trevirke ikke er for tykk. Hickory?

Så er det dette "trollet", da: Ulike treslag utvider/trekker seg sammen på ulikt vis under skiftende ytre forhold. Thygesen har jo erfaring med dette, tar hensyn til det når han velger fiberretning ved sammensetning av laminerte årer, tenker på hvilke treslag som "går sammen".

Jeg tror nok det kan være lurt å studere tabeller over treslags egenskaper før en beslutter hva som skal lamineres med hva.

Eller en kan gjøre som jeg trolig ville gjort: Se hva andre har gode erfaringer med, deretter gjøre likeså. Men om *alle* valgte denne trygge veien, da ville verden bli kjedelig og ny erfaring ikke vinnes.

Vi trenger slike som prøver det nye og sprenger grenser. F. eks: Gjør det noe om ulike treslag utvider seg ulikt med varierende fuktinnhold dersom en lakker åra med en lakk som gjør at trevirket innenfor holder seg fuktfritt?
EnTil

Postby Sven K » 12 Oct 2012, 09:10

nå tror nok jeg at de fleste vil riste på hue av min greenhart ide.Og det er mer en fix idee, og sannsynligvis ingen god ide. Den må jo ha en viss tykkelse og ligge riktig i forhold til belastningen på åra for at spensten i greenharten skal ha noen effekt. Jeg vet ikke hvor jeg får tak i greenhart, men jeg hadde ganske mye med en kjent skotsk stangprodusent/bygger som lagde kopier av grants greenhartstenger bla til prince charles og kone. Gran fra hadeland er helt greit. Det spørs litt hvordan "aksjon" man ønsker. Jeg liker at åra har litt spenst.
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby Kvase » 12 Oct 2012, 09:32

Hadde for noen år tilbake kvistfri/Pæretre utrolig lett og veldig kjekt å forme men det eneste jeg har igjen av det er et Dragehode jeg skar ut så alternativer er der ute eller hva med og legge inn noe fra Rosetre vanskelig å få tak i- men gullregn tre er også solid og greit lett.
Dyslektiker
Valley Aquanaut st + Shoreline orginal = Atlantic LV + Perspectiv elvekajakk
Nordkapp LV glasfiber + PH Hammer

http://www.kajakknett.no/ + http://turliv.no/kajakklenker.html
http://youtu.be/YoB8t0B4jx4
https://www.youtube.com/watch?v=XOwl-bMfIkc
Kvase

Postby Sven K » 12 Oct 2012, 11:38

jeg har som sagt kun brukt "patit takisuuk" to ganger. en padle økt med noe vind i perioder og en rulle økt. Det jeg merka meg var at når jeg begynte å venne meg til åra, føltes den plutselig vektløs. ikke så rart kanskje, de feite tynne bladene har bra med oppdrift når de stikkes ca 1m nedi. kadensen min ble ca halvparten av kai som har en på 230. rullemessig må jeg bare si "rock solid".
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby Sven K » 12 Oct 2012, 16:59

P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby qussuk » 21 Oct 2012, 22:47

Den røde og sorte åra er stilig!
Jeg har laget 2 årer med osp som hovedmateriale, kjøpt på høvleri som blant annet leverer innredning til badstuer. Osp er i kvistfri kvalitet, og har i følge tabellene ganske lik egenvekt, strekk og trykkfasthet som gran. Vadseth tre AS i Engesetdalen, Skodje leverer osp i saget kvalitet i dimensjonene 25x75mm og 32x75mm. Leveres i lengder på 240 cm. Nok til en "vanlig" grønnlandsåre. Emnene kan være litt vridd. egner seg best for stripping og laminering. Jeg kjøpte 4 lengder i dimensjonen 32x75 for kr160,- og har med det nok til enda en åre, dvs totalt 3 stk.
Gå mot vinden. Klyv berg.
Se mot nord.
Oftere.
qussuk

Postby Sven K » 21 Oct 2012, 22:53

takk. det var igrunnen "tilfeldigheter" , i ettertid har jeg fått med meg at rødt og svart var en vanlig kombinasjon bla i alaska. fikk prøvd den svarte/røde i litt elv, og den var meget bra. treffer bunn endel og litt staking uten problemer, og det var hensikten. Den er nå 10,8 brei og ca 222..pga epoxytuppen220tidligere..
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby Sven K » 10 Dec 2012, 21:38

her er et lite klipp med 260åras første møte med sterk vind. Denne vinden var skikkelig tøff, kald tung luft. jeg hadde ikke spist frokost, noe som ikke gjorde saken bedre. Åra er selvsagt effektiv, men den suger også krefter ut av en. Time will show. etter denne turen ut bytta jeg til 240 og det var definitivt mindre slitsomt.
http://www.youtube.com/watch?v=y0lT5Em38XA
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Previous

Return to Grønlandspadling