Greenland Touring som førstebåt?

Re: Greenland Touring som førstebåt?

Postby Jølle » 24 Jun 2013, 07:44

Er superfornøyd med min Zegul Greenland GT.

Den stamper en del i motsjø og man får lett vasket ansiktet, men dette oppveies LETT av kajakkens andre egenskaper.
Utrolig manøvrerbar, og den er fjellstø på kant.
Jeg har ingen utpreget god balanse, så i min Valley Etain 17.7 har jeg vært litt reservert med å kante i rotesjø.
Med Greenland GT her dette forandret seg totalt, noe som gir fordeler ved bla. bølger bakfra og surf.

Det er lettere for meg å styre kajakken når bølgene gir meg et dytt fordi kajakken føles utrooolig stødig.
Den flate bunnen gjør også at den fanger bølger og surfer lekende lett.
Har med Aquanaut HV og Etain slitt mye med å fange surf. Med GT er det to raske padletak *hello2*

Lukene sklir enkelt på og av med litt silikon, og er potte tette *thumleft*

Her er mitt førsteinntrykk av Zegul Greenland GT

Image

Den har mye volum og passer store padlere, men min opplevelse etter tilbakemeldinger jeg får når "større" padlere har testet er at lårstøttene blir litt aggressive.
Omkretsen rundt låret bør ikke være særlig mer enn ca. 60-62 cm. (Selv kan jeg bruke paddingen som følger med og allikevel sitte perfekt).

Mine mål:
Lengde: 186 cm
Vekt: 108 kg
Sko str. 45
Jølle

Postby EnTil » 25 Jun 2013, 15:15

Jølle:

1) Er Zegul Greenland GT (med din kropsvekt) retningsstabil på surf i vindgenererte bølger langt fra land, eller har den lett for å tverre? Må du ha roret ned for å holde retning iunder surf?

2) Kan du kante "ganske tydelig og markant" før spruttrekk havner under vann på sida?
EnTil

Postby Jølle » 26 Jun 2013, 07:20

1. Jeg har kun prøv den i bølger rundt meteren (vindbølger med kort avtand i mellom) , og da ville den ikke tverre.
Trengte ikke bruke skegg for å holde den rett. Litt kanting og bruk av åre var nok til å holde retningen.
Med skegg nede går den rett frem i slike forhold.

2. Som du ser på bildet skal det ikke mye kanting til før vannet når spruttrekket, men den trenger utrolig lite kanting før den svinger effektivt.

Image
Jølle

Previous

Return to Grønlandspadling