Greenland Touring som førstebåt?

Re: Greenland Touring som førstebåt?

Postby thostr » 21 Oct 2012, 12:46

J.Jensen wrote:Er det stort sett Thygesen-årer som er alternativer for ferdigkjøpt trefjøl fra norske butikker?

Nei. Havnomaden på Husvær i Nordland lager finfine tre-årer. Tequla i Harstad selger en importert variant i sedertre. Finnes sikkert flere varianter enn dette også i salg rundt om forbi.

Mht valg av kajakk så kan det vel ikke nevnes for ofte at kajakker bør prøvepadles før kjøp. Jeg hadde nok ikke valgt en grønlandskajakk som første-båt, selv om jeg er happy med min Ivalu og stadig tar flere steg inn i inuittenes rike padlemessig. Jeg ville ha satset på en lavvolum havkajakk. Tenker at en NDK Romany ville ha vært den perfekte Bodø-kajakk gitt hvor eksponert og vind/vær-utsatt dette området er. Det er jo også en veldig kone-vennlig kajakk. Rockpool Alaw Bach TCC er en annen variant som jeg tror vil passe bra, evt. en Valley Avocet i glass eller plast. Men men. Horses for courses!
thostr

Postby qussuk » 21 Oct 2012, 22:31

Aramidforsterket versjon er stivere i dekket, det er mindre fleks ved cowboyentring. Man kan fint sitte på bakdekket (også på land) uten at det flekser. Skroget er også stivere. Jeg mener det er mer forsmstabilt mellom skottene, om det har praktisk betydning for sjøegenskapene kan sikkert diskuteres, men oppleves mer solid.
Jeg kjøpte GT for å ha en kombikajakk for dagsturer, evt korte weekendturer og lek og er ikke blitt skuffet. Spesielt egenskaper i kraftig vind imponerer. Man må som regel padle i motvind for å få medsjøpadling, og da er det greit å ha lavt profil og lite vindfang. Jeg er 190 og veier i underkant av 90 kg,Ikke noe problem med benplassen. Andre med kraftigere lår opplever den trang. Jeg bruker str 46 i sko og føttene har begenset plass, jeg må sitte litt utoverrotert med føttene. Jeg er relativt myk og tøyelig, så for min del er det ikke problematisk. Men, som Thostr nevner, så bør man prøve før man kjøper.
Grønnlandsårer fra egen kjeller.
Padler stadig flere ymse farkoster.
[/color]
qussuk

Postby Kvase » 22 Oct 2012, 10:47

Prata med nabo gutten som bare er ca 207cm på strømpelesten og bror hans som er ca 198 cm og begge de 2 har en slik vær
Image
merkelig men han største klagde på at han ikke fikk rørt på beina
Lengde: 305 cm Bredde: 71cm Cockpit: 62x113 cm
så vi har snille problem vi som er under 185cm
gutte/karen på 207cm har brått fått innkalelse til førstegangstjeneste i marinen(ubåt) ojoj
Dyslektiker
Valley Aquanaut st + Shoreline orginal = Atlantic LV + Perspectiv elvekajakk
Nordkapp LV glasfiber + PH Hammer

http://www.kajakknett.no/ + http://turliv.no/kajakklenker.html
http://youtu.be/YoB8t0B4jx4
https://www.youtube.com/watch?v=XOwl-bMfIkc
Kvase

Postby thostr » 22 Oct 2012, 22:00

J.Jensen wrote:Har prøvd hos lokale pusheren, som hadde en std GT inne. Syns cockpiten var romslig, men jeg har ganske korte bein og er "bare" 1,80.
Vi kommer (jada, aldri si aldri) nok ikke til å dra på noe mer enn dags og 1-2 overnattings-turer så pakkeplassen bekymrer meg ikke i det heletatt.

Tahe Greenland er absolutt ikke et utpreget dårlig valg. Det er også en kajakk som antakelig lar seg omsette greit om behovene skulle endre seg, eller erfaringene ikke står i forhold til forventningene. Lekker er den jo også. Så; trust your heart (only when your heart is right)!

Hadde jeg vært i dine padlesko så hadde jeg kanskje helt oppi litt is, og fått testet litt ulike kajakker før jeg lot den utgående pengestrømmen ta til. Vet at det er et bra utvalg av kajakker i klubben der nede, herunder minst én stykk NDK Romany. Hvis klubben der nede er slik som klubben her oppe, så er det enkelt, hyggelig og praktisk å drikke fra erfarings-fontenen der.

Grønlandsåre er uansett en god idé, padleverdenens svar på Scubapro Jetfins (og dessuten noe man kan spikke til på 'gutterommet' for en billig penge).
thostr

Greenland Touring som førstebåt?

Postby JF » 23 Oct 2012, 14:41

Ingen fasit. Men du kommer nok langt med "så lang at du så vidt kan gripe over". I hvert fall i en GT. Så vil du etterhvert finne ut nøyaktig hvor langt skaft du liker osv. mao, ikke kjøp luksusmodellen, med elfenben og metalliclakk i første omgang.
JF

Postby Sven K » 23 Oct 2012, 15:49

http://www.qajaqusa.org/cgi-bin/Greenla ... ;#m_619417
dette er stedet for å finne info.
generellt ligger årene på tja 220-+ og +-9 bredde. Dette r variabler alt ettersom hjva en ønsker å oppnå. Det viktigste er at lengden på loomen er riktig. En grønlands åre skal gripes ved at tommel og pekefinger lukkes rundt skaftet(loomen) men hånda og resten av finrene griper rundt "skulderen"og lederste del av bladet. Slik får man masse torqe samtidig som det gjør at bladet får riktig vinkel igjennom bevegelsen. et veldig kraftig og godt grep som kan minne litt om bentshaft..så avstanden her må være slik at hendene har en opptimalt naturlig posisjon(paddlers box)
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby thostr » 23 Oct 2012, 17:57

J.Jensen wrote:Jeg er jo meget glad i mine Jetfins da..!
Tror ikke jeg har tålmodighet til å spikke egen åre. Kunnskap om emnet er omvendt proporsjonal til resultatsforventinger, så da lønner det seg heller å bli noen timer ekstra på jobb å heller la noen som KAN spikke og smi gjøre det. Fins det noen fasit for årelengde?

Er nok lurt å kjøpe første åre(r, man må jo ha reserveåre også) ferdige. Men hvor kult er det ikke at man kan lage neste par med JetFins i snikkarboden (hoppfallera)?

Grønlandsårer benytter antropometri - en litt fin måte å si at de følger dine kroppsmål. Ser det er linket inn artikler som beskriver dette. Thygesen lager årer tilpasset dine mål, uten tillegg i prisen såvidt jeg husker. Thygesen kommer også med anbefalinger, hvis man spør. Bjørn Thomasson har en fin artikkel her: http://www.thomassondesign.com/docs/inuitpaddle.pdf - sitat:

Totallängden (L): Gamla beskrivningar pratar om armvidd + avståndet
armbåge-fingertoppar (s.k. cubit). Men eftersom europeer har förhållandevis
längre armar än eskimåer blir detta ofta onödigt långt. En lämplig anpassning
kan därför vara att räkna bort fingerlängden (för de flesta hamnar detta i
intervallet 200-220 cm). Gör du även en stormpaddel skall längden vara
armvidden (ca 170-180 cm).

Skaftets längd (S): Håll armbågarna intill sidorna, sträck underarmarna rakt
fram (parallella) som om du håller i ett paddelskaft. Avståndet mellan
långfingrarna är skaftlängden. (ca 45-55 cm). Resten är blad.
För stormpaddeln är skaftet bara precis så långt att en eller två händer får
plats tätt ihop (ca 12

En fin artikkel om padleteknikk som jeg gjenbesøker fra tid til annen er forøvrig denne: http://www.thomassondesign.com/paddla/k ... kimateknik
thostr

Postby janstoks » 23 Jun 2013, 18:21

Har fått prøvd testtur med Zegul Greenland GT på Drammenselva. Har kun er faring fra vanlige havkajakker, men vurderer kjøp.

Lurer imidlertid om den har stort nok lastevolum til langtur med mat og overnattingsutstyr? Noen som har erfaring.

På meg virket lukene litt slappe... men likevel trege å få opp og lukke. Noen som kan kan anbefale eller fraråde?

Hva med setekomfort? God nok for en times prøvetur - en ukestur - is another cup of tea...
janstoks

PreviousNext

Return to Grønlandspadling