gearlab

Re: gearlab

Postby Kvase » 07 May 2013, 23:29

Bay The gearlab On in to living Country ITs The best del.
he he
Dyslektiker
Valley Aquanaut st + Shoreline orginal = Atlantic LV + Perspectiv elvekajakk
Nordkapp LV glasfiber + PH Hammer

http://www.kajakknett.no/ + http://turliv.no/kajakklenker.html
http://youtu.be/YoB8t0B4jx4
https://www.youtube.com/watch?v=XOwl-bMfIkc
Kvase

Postby Jølle » 10 May 2013, 08:03

Prøvde åra i går.
Samme lengde som min NLP-åre (224cm).

Dette er en fantastisk turåre. Veier ingen ting sammenlignet med min NLP og Thygesen (forsterket).
Ingen tegn til wobbling, ingen slark og er lydløs i vannet. Med denne åra padler man i timevis uten å bli sliten *thumleft*

Men til litt røff bruk velger jeg heller NLP åra. Gearlab åra virker noe skjør i forhold.

En annen positiv ting med Gearlab åra er at den enkelt deles i to.
På NLP må man bruke en umbraco-nøkkel for å dele den. Dette betyr i praksis at åra aldri deles.

Gearlab-åra kan absolutt anbefales *thumleft*
Jølle

Postby Sven K » 10 May 2013, 09:05

At den er sjør er jeg ikke så sikker på. Disse folka vet hva de driver med og den er laget av en mix av carbon og glassfiber. Jeg har belasta min temmelig hardt ved å presse på midten mens en ende står på gulvet. hver del er støpt under trykk i ett stykke, i motsetning til endel ander som er to halvdeler limt sammen. jeg blir ikke overasket om man over tid vil finne ut at dette er en av de sterkeste av diise årene. Personlig vil jeg nok fortsette å bruke mine treårer til tung padling og når det er snakk om staking steinkontakt.Slag er det værste for carbon ting men avhengig av karbonens stivhet(modudlus/strekkfasthet) kan det også brekke uten varsel dersom man belaster over et visst punkt. gearlab er teset med 20kg på midten mens de hviler på tuppene,. det høres ikke så mye ut, men ta en fiskestang og fest snøret i en vekt og prøv å belaste den opp til 20 kg..not easy.
time will show og jeg har blitt ganske forsiktig med å anbefale ting etter hvert. jeg har fortsatt dårlig samvittighet fordi MM.ikke var så happy med tørrdrakta.
ting bør egentlig brukes over lengre tid før man kan avdekke svakheter..noe som er vanskelig å få til i "virkeligheten"
Veldig hyggelig å høre at du også likte åra jølle! :P vent til du skal rulle..utrolig lett å bevege unde vann..smooooth.. :lol:
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby Sven K » 13 May 2013, 22:16

nå har jeg fått brukt Gearlab endel mer , og under varierende forhold. Kuling og "langtur". dette er jo unektlig en superåre til turpadling. Som jølle nevner er den lett og med veldig lav svingvekt. jeg padla gjennom noen trangepassager i kuling og 15cm brytende bølger. da la jeg meg forover og brukte sliding stroke . det var behagelig med denne åra. jeg tenker litt på Sam , når jeg titter på de nye skulderløse variantene..
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby Sven K » 15 May 2013, 10:00

her er de skulderløse..sikle.. :| en liten slik hadde vært noe..
http://store.gearlab.com.tw/store_1_2_2.html
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby EnTil » 15 May 2013, 18:41

Hvis vi ser på dimensjonstegningen av den skulderløse med lengde 225 cm og angitt loom 52 cm, kan vi regne ut "loom-lengden" ved i stedet å regne til "ytterste" strek på bladet i stedet for innerste. Ytterste strek vil rett nok antakelig markere et grep unaturlig langt ute på bladet på denne åra, men jeg kom i alle fall til at loom i så fall ville være drøyt 60 cm. Jeg ville uansett ønsket at denne åra ble tilbudt med et noe bredere grep. Spesielt i hvit utførelse er imidlertid åra en ren skjønnhet å se på, jeg ser det, Sven.
EnTil

Postby EnTil » 15 May 2013, 19:06

Jølle wrote:Prøvde åra i går.
...
Dette er en fantastisk turåre. Veier ingen ting sammenlignet med min NLP og Thygesen (forsterket).
...

Etter spesifikasjonene på skulderløse Gearlab i lengde 215 cm skal vekt være ca 820 g (+/- 30g). Superior karbonåre er oppgitt til vekt 26 ounces, altså under 800 g, uten at jeg har fått med meg hvilken lengde dette gjelder. Så Gearlab-årene er på ingen måte mistenkelig lette. Black Light, derimot, har opppgitt vekt visstnok 540 g. (?) Det blir spennende å se hvilke spesifikasjoner Lettmann vil oppgi på dem når de etterhvert kommer i gang med produksjon og leveranser.

Den eldste Superior-åra mi har fått en del juling, slag inkludert, og "henger godt sammen", jeg stoler på den fremdeles. Gearlab-årene skulle altså ikke nødvendigvis være skjøre ut fra vekta. Superior-årer har rett nok skumkjerne, i likhet med Novorca, noe som teoretisk reduserer faren for at den skal bli "presset sammen", men siden kjernen nødvendigvis må veie en del, har vel Gearlab minst like mye karbonkompositt i seg. Gearlab burde være rimelig robust, om velbygd. (Karbonrammene på sykler er solide nok, og jeg har ikke hørt noe om skumkjerner der...)
EnTil

Postby Sven K » 15 May 2013, 19:35

jeg tro gearlab årene er ganske sterke. Jeg har hørt at superior åra er meget sterk. Gearlab åra har lav svingvekt. Den jeg har er utvilsomt den beste tur åra jeg har vært borti. jeg klarte meg greit i de kraftige vindrossene innover de smale sunda i korshavn også, selv om jeg savnet den lange treåra litt.
Greg stamer har godord å si om den lettman nå lager. men hvis den vekten stemmer må det nødvendigvis være brukt ganske høymodulær carbon, noe som igjen betyr at den må behandles varsomt. novorca er som nevnt nærmest skulpturer, de koster, men er sikkert værdt det hvis man finner drømmeåra bland dem. Jeg sikler på en skulerløs 215 gearlab..
http://www.youtube.com/watch?v=569a62jVFRE
gearlab i hard vind. stiv nok i massevis og veldig god til delvis sliding stroke..det vil jeg forske mer på.derfor den lille, som sikkert er super å rulle med også..
kanskje det lar seg gjøre å få skjøtestykker til gearlab for ekstra lang loom?
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby EnTil » 15 May 2013, 19:54

Muligheten for tredelt gearlab, med et skjøtestykke på midten, a la NLP-åre, er ikke dum. Nevn den for Martin (Scandic Kayak), så tar han det kanskje opp med Grearlab. Da vil en jo også, om de klarer å fikse god nok tilpasning mellom delene, kunne ha mer enn ett skjøtestykke til samme Gearlab-åre, slik at den dermed kan forske litt uten å måtte kjøpe mange årer.
Last edited by EnTil on 15 May 2013, 20:37, edited 1 time in total.
EnTil

Postby Sven K » 15 May 2013, 20:17

jeg vil nok legge en forsterkning på tuppen. En tynn fiberglass stripe med litt filler. Carbon og stein er en dårlig mix. når jeg skriver at jeg synes åra virker sterk, er det med hensyn til bøying. hva den tåler av slag vet jeg jo ikke. Grunnreglen for meg er at carbon brukes varsomt uann sett. jeg har brukt storm åra ved ut og ilandstigning feks..
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

PreviousNext

Return to Grønlandspadling