Ruller dere alene?

Re: Ruller dere alene?

Postby Sven K » 21 May 2013, 15:45

samme metode som jeg brukte. Det blir endel anderledes. enig med harald i det med hofta. det er mer låret/kneet som gjør rulle bevegelsen. særlig på de fremoverlente. Det er ganske store forskjeller på grønlandsk og eurotradisjonen mht ruller, selv om grunnprinsippene er de samme.
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Ruller dere alene?

Postby J.Jensen » 21 May 2013, 15:50

Jeg får kansje en knyttneve under kneet på nedre bein, når jeg løfter for å rette båten. Om jeg ikke trør med øverste og løfter med nederste bein, så går båten rundt over meg.

Hvis jeg forstår deg riktig så er altså det du kaller hoftesnap måten vi, med knær og hofte, retter opp båten før vi sveiper oss inn?

Konkluderer med at det kan jeg fortsette å trene på uten å ha noe å holde i, siden det er måten jeg flyter på for å ligge static?
Et det isåfall korrekt måte å ligge i vannet på?
Zegul 520LV A-Core - Tahe Greenland Touring - Thygesen GP
Grønlandsruller - GUE Dykker - CrossFit instruktør/fanatiker/atlet?
J.Jensen

Postby Sven K » 21 May 2013, 15:56

ja, det høres riktig ut. du ligger ut i ca 45gr+ og tilter båten litt fra deg. da finner du et sweetspot.
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby hotshot » 21 May 2013, 16:46

Det finnes en haug med prinsipper og tradisjoner innen rulle.
Jeg har sansen for grønlenderteknikkene fordi de inkluderer nesten alle tenkelige varianter og gjør et nummer av dette.
Det står i sterk kontrast til europeerne som har sverget til en "evig sannhet" som de skifter ut når den går ut på dato.

Da jeg begynte å padle elv organisert i Norge, var det eneste trygge å ligge foroverbøyd og bruke C-C.
Jeg likte ikke dette noe særlig og ble litt outsider "på eget ansvar".

I basseng lærte jeg også bort enkelte triks som ble litt uglesett:
Hadde en rund liten båt som het "Rotobat": med lavt bakdekk og snill cockpitkant.
Hvis du la deg flatt bakover med hodet klistra til dekket, var det bare å ta "svømmetak" med armene.
De fleste klarte å "håndrulle" denne, mange før de lærte å rulle med åre.....

Hipsnap? Ikke antydning.........
Men enig med de andre:

Legg deg ved basseng eller bryggekanten og føl deg frem til hvordan du kommer opp med minst mulig kraft.
Hva du gjør på grunna avhenger bla. av hvor solid åre du har.........
Hvis albuene dunker nedi sanden, er det lite stress med å få hodet over vann; ta det rolig.
En stilren bakdekkrulle går greit på ca 30 cm dyp!
Foroverlent stikker man mye dypere........

Jeg har også sett store sterke karer rulle kraftfullt og robust mens de sitter som en statue i båten.
Ikke noe å etterligne!

Og jeg bruker alltid hjelm når jeg driver med slike ting, helst med visir.....
Jeg har også opplevd å "bare ta en rulle på flattvann" og oppdaget en "udokumentert stein" som dunka i hjelmen.
Det hadde gjort ganske vondt......
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby hotshot » 05 Jun 2013, 09:00

Testing, forsøk på å legge ut video fra Imageshack, usikker på åssen dette skal kodes, så det kan bli litt redigering før/hvis det virker:

http://img834.imageshack.us/img834/2/9t5rckbmrmzkgnmzncpdzy.mp4

Det passet visst ikke med noen formater, men det ble i hvertfall en klikkbar lenke til slutt, selv om bildet ble ganske lite.
Får vel komprimere neste sending litt mer skånsomt............

Lagt inn endring etter å ha etablert video på YouTube:

http://www.youtube.com/watch?v=beHzZks5h18

Og altså:
Dette er mitt private rulle alene sted som jeg deler med en del badegjester når det blir varmere i vannet.
Videoen viser Backdeck rodeo roll med tillegg av et lite "finishing stroke" som jeg har en tendens til å gjøre på alle ruller.
Da blir det ingen overraskelser.......
Last edited by hotshot on 06 Sep 2014, 08:22, edited 3 times in total.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Sven K » 05 Jun 2013, 21:34

kult. er det lysaker elva? jeg bruker ekstended grip og kommer opp lavt over fordekket som i reverse sweep. Det blir mindre belastning på en litt sliten rygg..Det er jo lett å se at ansiktet ikke ligger veldig dypt. I går rulla jeg på et litt skummelt sted. Mye vann og usynlige kampesteiner+ vind. Jeg fant ut at jeg kan sculle meg NED rolig med denne bevegelsen og ta en titt for å se om det er trygt og evt fortsette til andre siden. Visir høres lurt ut. jeg kjøpte en ishockey hjelm i fjor, men den må evt tilpasses litt. Det føles velig naturlig å skifte side under kajakken nå man ligger bakover på magen. I denne posisjonen kan man også svømme med kajakken på ryggen hehe.
veldig inspirerende at du er så aktiv her ,Hotshot *icon_salut*
knall med folk med lang erfaring og historisk perspektiv..
en annen ting jeg har trent litt på er å velte bakover med ryggen først. jeg kan dempe "fallet" litt med åra og evt ligge å sculler og gå inn på bakdekket snu meg på magen skifte side eller gå over til chestsculling og komme opp inn over for dekket. Det blir nok endel øvelser i Ivalu på land nå som eg har fått en bedre sittestilling..situps i kajakken , litt stretching etc. mange er kanskje ikke klar over hvor sterke folk som maligiaq, dubside, annkristin etc etc er i den relevante muskulatur.freya hoffmeister. Stretching er viktig tror jeg..
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Previous

Return to Grønlandspadling