Hvor høyt har du scoret?

Hvor høyt har du scoret?

Postby Torleif » 30 Dec 2013, 11:08

Her er det meninga at folk som driver med grønlandsrulling som hobby kan legge ut treningsresultater, til inspirasjon og informasjon til andre interesserte.
Motivasjonen for meg til å starte denne tråden var Haralds portrett av Ann-Kristin Skinlo og Pål Gustad, i bladet Padling. Som kommentar til portrettet kom jeg med påstanden at det ikke er noen andre skandinaver som er i nærheten av deres nivå. Dette kan jeg jo ikke vite sikkert, jeg har jo blandt annet sett noen skikkelig imponerende bilder fra Senja...

Hursomhelst: Her synes jeg at det bør være åpent for rulleresultater på alle nivåer!

Selv starter jeg med denne linken. Scroll ned til den imponerende resultatlisten fra Stockenträffen 2008.

http://www.thomassondesign.com/nyheter/ ... affen-2008
Last edited by Torleif on 30 Dec 2013, 11:18, edited 1 time in total.
Torleif

Re: Hvor høyt har du scoret?

Postby Torleif » 30 Dec 2013, 11:18

Følger selv opp med denne linken fra det første uoffisielle NM:et: viewtopic.php?f=6&t=4231

Her ser vi at Mia Kanstad Kulseng nærmer seg nivået til Ann-Kristin Skinlo!

Som oppkjøring til denne konkurransen brukte jeg informasjon fra qajaqusa sine sider for å beregne poeng ved mine egne treningsøkter. Håper at andre kan gjøre det samme og legge ut resultater her! *thumleft*
Torleif

Postby havhest » 30 Dec 2013, 15:32

Kjekk tråd!

Og takk for sist, Torleif!

For min eigen del skjedde det både noko negativt og positivt på Stokkøytreffet i år. Eg mista dei avanserte bakoverlente rullene, MEN begynte å få til dei framoverlente. No sit stormrullene og framoverscullinga ganske bra.

Har (for min eigen del) laga eit skjema som eg har planar om å fylle ut (sånn ca når eg er 84 år?)

http://odinsinpadleblogg.blogspot.no/p/test.html

Med framoversculling og stormrullene på begge sider, er eg vel sånn ca på 56 poeng. Men dette er jo når alle rullene vert utført perfekt..

Driv også å snusar på reverse- sweep. Har merka meg at når "framoverrulle- koden" vart knekt ved stormrullene, vart det lettare å få til ALLE dei framoverlente.

Vil også ta med at Stokkøytreffet var ein kjempeboost når det gjeld inspirasjon!

Ein annan tin er jo det ordet som har kome fram her i dag; rullepsyken. Trur det var det som var problemet. Vart for anspent. Spørst om konkurransesituasjonen vart for påtrengande? Treng nok ein rullepsykolog! :D

Dronninga og kongen av årets Stokkøytreff:

Mildrid:
Image

Torleif:
Image
NDK Explorer, Goltziana Marlin, Zegul Greenland LC, Lendal Kinetic Touring 220, Klassisk grønlandsåre 220, Aleut tur- åre 225 cm og Storm- åre 190 cm (Kajakkspesialisten A/S)

http://www.askvollpadleklubb.origo.no

http://odinsinpadleblogg.blogspot.com/
havhest

Postby Torleif » 30 Dec 2013, 15:46

Flott liste Havhest! Det der kan jo alle som ønsker kopiere for å bruke ved trening. Videoer som havhest ennå ikke har lagt ut finner en lett på nettet.
Torleif

Postby qussuk » 30 Dec 2013, 19:42

Grønlandsrulling er for meg en mulighet for fysisk og mentalt avkobling og avspenning. Etter å ha kommet over kneiken og fått en trygg basisrulle har jeg flyttet fokus over på avspenning, vann- og kroppsfølelse. Gjennom dette håper jeg at fortsatt er det er mulig å lære seg noen nye elementer hvert år. Visualisering av øvelser og gjenkalling av mestringsfølelsen er god mental trening og avkobling fra hverdagens problemer.

Det er mye god inspirasjon å hente på diverse blogger. Den siste fant jeg på MacKayak sin side. Den kommer jeg ofte tilbake til.

http://vimeo.com/72131370

Jeg har for min egen del også kopiert listen fra Qajaqusa. Elementer som er nedprioritert og langt ute i en potensiell mestringsliste, er skrevet med meget små fonter. De jeg mestrer er framhevet. På den måten er det lett å ha oversikt og ha fokus på neste element som jeg har lyst til å lære.

Listen over framhevede elementer blir nok aldri full, men det er ikke min målsetting. Jeg har startet med dette såpass sent at kajakken i tilfelle må bli med på pleiehjemmet.

Som bieffekt av arbeidslisten får jeg en potensiell totalsum. For min del er det viktigere å fokusere på godfølelsen når jeg holder på enn det å oppnå høyest mulig totalsscore. Likevel må jeg innrømme at jeg som de fleste andre har et konkurranseinstinkt, og som alle ”haner” liker å bruse med fjærene og sammenligne med andre. Jeg hadde i september kommet til 63 poeng. I løpet av vinteren kan det bli et par elementer til dersom været forblir like fuktig og mildt som det har vært de siste månedene.
Last edited by qussuk on 30 Dec 2013, 23:18, edited 1 time in total.
Grønnlandsårer fra egen kjeller.
Padler stadig flere ymse farkoster.
[/color]
qussuk

Postby Torleif » 30 Dec 2013, 20:03

Fantastisk video! Deilig ro og fokus. Denne skal jeg følge med på! Inspirerende å se at det er flere som driver med lista her i landet også. Du holder til i Ålesund hva qussuk? Har inntrykk av det er mye aktivitet i området der.
Torleif

Postby qussuk » 30 Dec 2013, 20:23

Både sted og aktivitetsnivå stemmer.
På grunn av jobb og diverse forpliktelser bir det ofte til at jeg plasker rundt alene til tider og steder hvor det ikke er så mange andre padlere. Likevel er det alltid hyggelig å treffe andre eller å ha følge på tur.
Grønnlandsårer fra egen kjeller.
Padler stadig flere ymse farkoster.
[/color]
qussuk

Postby Torleif » 30 Dec 2013, 20:45

Selv har jeg drevet på med rullinga i noen år, drevet av samme motivasjon som qussuk. Min høyeste poensum er nok den fra NM i år, 179 poeng. Når det ble lansert konkurranseplaner i arr-komitéen meldte det seg et konkurranseinstinkt som jeg nærmest opplevde som forstyrrende i forhold til å holde et fokus på nytelsen av disse øvelsene. Likevel ga det en effekt i form av økt treningsinnsats, høyere ambisjonsnivå og innkjøp av en egnet rullebåt. De største motivasjonseffektene for min rulleaktivitet har likevel vært møtet med padlere som Arild Landa, Anders Thygesen og Mia Kanstad Kulseng. Etterpå har rulleøktene med padlekompisen Trond Eri, møtet med Dubside og korrespondanse med Ørgen Karlsen på Senja hjelpt meg videre. Synes fortsatt at rullinga med tilhørende strekk-og-bøy-øvelser først og fremst er god gubbgymnastikk med positiv mental bieffekt! :)
Last edited by Torleif on 31 Dec 2013, 09:21, edited 2 times in total.
Torleif

Postby Hallvard » 31 Dec 2013, 00:20

Skal sjekke poengene mine til våren. For kaldt for de riktig gode rulleøktene nå. Men, er det lov med dykkermaske? Det gjør det jo betydelig lettere. Og er neseklype lov?

Det bør jo være likt for alle. I konkurransene på Grønland er det obligatorisk med selskinstuilik om eg ikkje husker feil.
Meg: NPF Veileder hav, BCU 4 stjerner
Utstyret: Valley avocet, NDK Grenlander pro 3-delt, Kirton Inuk, Rockpool Taran, Think Evo 2, Think Ion, CS Vault, Lendal, Celtic, AT2, Superior GP, div. grønlandsårer, Jantex Gamma
Aktivitetene: http://www.tornarsuk.blogspot.com
Hallvard

Postby Torleif » 31 Dec 2013, 10:54

Dubside har tillatt neseklype og dykkermaske på konkurransene vi har hatt på Stokøya. Denne tråden tenkte jeg mer som inspirasjon og faglig utbytte enn konkurranse, så her synes jeg folk kan velge hjelpemiddler fritt og gjerne fortelle om utstyret de bruker. Enig med deg at det er vel kaldt for lange rulleøkter nå Hallvard. For meg blir det som regel noen få standardruller og stormruller på turene om vinteren.
Torleif

Next

Return to Grønlandspadling