Tynn treåre + glassfiber = sterk nok til rulling?

Re: Tynn treåre + glassfiber = sterk nok til rulling?

Postby hotshot » 29 Apr 2014, 08:27

Lenken ovenfor til Thomassons side er interessant og nyttig!
Absolutt anbefalt lesning for den som vil jobbe med epoxy.

Sven var innpå her mens jeg skrev: jeg oppfatter også West som "referansen" for epoxy til trebåt-arbeider.
Har sett dette markedsført til slike formål i amerikanske båtblader så lenge jeg kan huske, og tenker at vi er heldige som har lett tilgang til dette i et lite land.
Kommer sikkert til å kjøpe West hvis jeg feks. skal bygge en kajakk i tre.

I mitt "åre-prosjekt" brukte jeg Biltema Lamineringsepoxy, og som nevnt der, er den tyntflytende og renner som bare fy.
Dette er en utfordring; jeg la glassfiberforsterkning på midten av åra, og når den sto på høykant og herdet, rant det epoxy helt ut til midt på årebladet!
Den gikk forholdsvis greit å spikke bort, kanskje pga. blandingsforholdet?
Må innrømme bruk av øyemål ved dosering; latskap? Kanskje.......
Men sluttresultatet ble OK, hardt og glatt, er ikke det minste bekymret for at dette kommer fra Biltema.

Lakk renner ikke på samme måten som epoxy...........

Biltema epoxyen, og flere andre tyntflytende typer, bruker lite herder.
Med Araldit og andre "hverdagsepoxyer" er forholdet 1:1 og de er tyktflytende. Det blir ganske mye lettere å dosere........
I gamle dager ble det sagt om Araldit at den ble mer elastisk hvis man brukte for mye herder.
Vet ikke om det betyr "ubrukt" herder som gjør den mer giftig?
Når jeg nå har skåret av en god del treverk, ble det prøvepadlet (i ferskvann) uten noen overflatebehandling.
Når finpussen er klar, tenker jeg å lakkere, men bryr meg neppe med å armere, selv om treverket ikke er så veldig hardt.
Det blir bare tungt. Endel produsenter av treårer legger striper av hardved på utsatte steder.....

Jeg har forresten en lang (240 cm) Grønlandsåre fra Sawyer: den er ganske tykk i profilen med runde kanter.
Går helt fint å sculle med: tenker på den som ideell til opplæring i rulleteknikker fordi lengden gir mye løft......
Og den er laminert av forkjellige treslag, men null glassfiber.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Sven K » 29 Apr 2014, 08:37

mht feil blandingsforhold kan man også risikere at den aldri herder ordentlig...dosering er viktig. til å begynne med brukte jeg små sprøyter som fulgte med i rep settet jeg andskaffet. i fjor kjøpte jeg doseringspumper som man skrur fast på flaskene. ett trykk på hver 0 riktig dosering. for å unngå at den siger kan man tilsette litt feks high density filler ellikn som hindrer renning. eller filler 406..anbefaler også slikt til tuppforsterkninger. tixotropisk0 hindrer renning.
men epoxyen til bilrtema er sikkert ok.
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby ørgen » 14 May 2014, 20:39

Slik gjorde jeg det når jeg forsterket ei gammel "thygesenåre"
Pusset ned gammelåra, mettet treverket med nm epoksy (kan sikkert bruke biltema, west system osv) tredde carbonstrømpa utenpå. Strakk den godt over åra. Festet/lukket den i hver ende med klesklyper i plast. Mettet strømpen godt med flere strøk. Pusset i mellom strøkene slik at strukturen i veven tilslutt ble glattet ut. Strømpen fikk jeg tak i hos avannaq.com Vet ikke om han selger mere, men den fås på nett også. Åra blei tung, men skikkelig heavy duty. Kunne sikkert pussa av den flere gram :roll: Er åra tidligere oljet, vet jeg ikke om epoxyen sitter noe særlig.
modde treåre1.jpg
modde treåre1.jpg (37.51 KiB) Viewed 2589 times
don`t buy it if you can`t modify it
ørgen

Postby ørgen » 14 May 2014, 20:40

closeup bilde ;)

modde treåre2.jpg
modde treåre2.jpg (33.26 KiB) Viewed 2588 times
don`t buy it if you can`t modify it
ørgen

Postby qussuk » 14 May 2014, 21:08

Er åra tidligere oljet, vet jeg ikke om epoxyen sitter noe særlig.

Jeg har erfaring med epoxy på tre behandlet med linolje. Åra ble laget i 2011 og behandlet med 1 strøk rå og 2 strøk kokt linolje. Etterbehandlet med kokt linolje en gang. Pga mulig begynnende delaminering i den ene enden forsterket jeg begge ender ved å pusse ned overflaten og legge på epoxy og glassfiber. Det sitter enda. Etter røff behandling i brott kom det en del tverssgående krakeleringer i skaftet som tydet på skade av treverket. Jeg forsterket åreskaftet til litt ut på skuldrene med carbonvev og epoxy etter litt forarbeid med god tilheft.

Åra er blitt vesentlig tyngre etter siste behandling. Skaftet er helt stivt, men bladet har fortsatt en behagelig spenstig fleksibilitet.
Grønnlandsårer fra egen kjeller.
Padler stadig flere ymse farkoster.
[/color]
qussuk

Previous

Return to Grønlandspadling