Tynn treåre + glassfiber = sterk nok til rulling?

Tynn treåre + glassfiber = sterk nok til rulling?

Postby thostr » 26 Apr 2014, 17:34

I fjor laget jeg meg treårer til min Arrow Ivalu som kun brukes til rulling. Høvlet ikke årene spesielt tynne siden de jo får endel belastning gjennom rullingen min. Imidlertid så er det en del aktiviteter som er lettere med tynne åreblader, f.eks sculling. Og sculling er jo morsomt og nyttig :-). Så jeg tenkte å slå to fluer i ett smekk: både få litt erfaring med glassfiber-bruk og skaffe meg tynnere årer. Tanken er å pusse ned årenene spesielt årebladene til de er tynne som... løv, nei som BlackLight Paddles sine padleårer? Dvs. nesten knivskarpe. Og så legge glassfiber og gelcoat på toppen. Tenker å bruke Biltema-glassfiberduk (300g) og polyester, og deretter gelcoat fra Biltema.

Noen som har gjort noe liknende, eller har kommentarer til prosjektet? En ting jeg lurer litt på er hva vekten vil bli på årene, men det er strengt tatt underordnet gitt bruken.
thostr

Re: Tynn treåre + glassfiber = sterk nok til rulling?

Postby Sven K » 26 Apr 2014, 18:06

jeg ville brukt west systems ellikn epoxy og ditto duk. kanskje litt carbon men det koster jo fort en 700 spenn for et stykke. med fare for å være ufin, hvis man bruker så mye kraft at årene brekker er det sannsynligvis et teknisk forbedringspotensiale ett eller annet sted.
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby SamH » 26 Apr 2014, 19:08

Glassfiber er lite strekkfast så du vil ikke oppnå så mye annet enn vekt med det. Polyester binder ikke godt til tre, så iallefall i en setting hvor du er avhengig av svært god adhesjon mellom corematerialet, altså tre, og yttermaterialet som er det som gir stivheten du trenger er det en dårlig løsning.. Gelcoat/Topcoat har ingenting i en applikasjon som dette å gjøre...

For å oppnå stivhet så må strekkfasthet være høyest mulig lengst mulig vekk fra centerlinjen .. Er objektet smalere må skallet være desto stivere for å oppnå samme stivhet.. Corematerialet, treet, har ingen annen funksjon en å være en distansebygger så skallet ikke skal kollapse..

Det greiestee for deg er å høvle åra tynnere og legge carbontape, i epoxy, på hver side av åra(eg. bredsiden av årebladet ), fra omtrent midt på årebladet over på andre siden, på begge sider.. Det vil gi kunne deg mer stivhet og en lettere åre, men også en åre som er mer ustabil i vannet.. Akkurat hvilken epoxy du velger er ikke så veldig viktig, så lenge det er en beregnet for bruk mot treverk .. Det enkleste er å kjøpe en carbonåre om det er dit du vil ..
Sam Houlder ☻
VHF: Kayak Sam - LL 2896 - 258167620
Tracklogg: kayaksam.area51.no
SamH

Postby hotshot » 26 Apr 2014, 22:40

Har jo drevet med et litt beslektet prosjekt:

viewtopic.php?f=23&t=5450&start=10

Den eneste belastningen jeg har bekymret meg for mht. rulling på denne saken, er skjøten i midten og "extended grip".
Dvs, når man flytter grepet på den ene hånda til midten av åra.
Her har jeg lagt på en glassfibersurring.

Belastningen på årebladet ved sculling og rulling er ikke så mye verre enn ved et kraftig padletak.
Husk at det går an å håndrulle; hvor mye kraft bruker man da?

I mitt prosjekt ser jeg formålet med å redusere tykkelsen på bladene som å redusere vekt og særlig svingvekt.
Siste "nedskjæring" reduserer totalvekten bare snaut 10%, men det er lett å kjenne at åra er mye "kjappere" å bevege.
Litt skarpe kanter: ja, det hjelper nok på scullingen, men en "ryggrad" langs midten av årebladet gir mye styrke og ødelegger ikke egenskapene. Se for eksempel Thygesen åra på bildet i tråden i lenken: den er helt fin å sculle med og har "Diamond" tverrsnitt og heller ikke veldig tynne kanter.

Jeg ville ikke skjære så tynt at det blir behov for masse forsterkninger: tyngde i endene gjør åra treig å bevege.
Når det er sagt, tror jeg at jeg vil forsterke de ytterste tuppene på Thygesen Grønlandsåra: den har begynt å utvikle en ny sprekk i den ene enden. Grønlenderne har drevet med slike forsterkninger i lange tider, av bein osv. Jeg vil nok bruke litt glassfiber og epoxy. Jeg har også tro på West System, de er referansen, men jeg har liggende ganske mye Biltema epoxy......
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby bernt » 27 Apr 2014, 09:08

Jeg ser ikke helt poenget (bortsett fra å skaffe seg erfaring med composite-materialer utenpå en tre-kjerne). Forsterking av tuppen har selvfølgelig noe for seg, men en relativt tynn åre i gran er mer enn sterk nok til å rulle med. Hvis bruddstyrken i en treåre blir et problem når du ruller, ville jeg vel heller sagt at det er problem med rulleteknikken og ikke et problem med materialet i åren.

Jeg synes forøvrig at Northern Light-åren har for tynt blad til å både rulle og padle med. Den beveger seg "feil" i vannet, men det er jo min subjektive mening.
Rainbow Laser (1005), Hvit Sørgrønlandskajakk (bygd 2008), Svart Sørgrønlandskajakk (bygd 2012)
http://berntsturer.wordpress.com http://tkk.no
https://qajaqtreff.wordpress.com/
bernt

Postby thostr » 27 Apr 2014, 09:26

Takk for tibakemeldinger!

Forstår at glassfiber, polyester og tre ikke er en god kombinasjon, så det var jo veldig nyttig. Tenker det blir epoksy da, hvis det i det hele tatt blir noe. Synes jo ikke akkurat kommentarene underbygger at dette var en fantastisk ide :-) Karbon-tape er kanskje noe å tenke på, hvor får man tak i slikt? Samme som brukes av modellfly-entusiaster, kanskje?

Mht argumentet om at man gjør noe feil hvis man trenger en forsterket åre, så er jeg litt overrasket over tilbakemeldingene. For det første så er et klart at optimale ruller ikke innebefatter bruk av mye krefter på åren (jeg kan også håndrulle så jeg er veldig klar over dette :-), imidlertid så er det gitt at man kan rullen det er snakk om. Jeg har en veldig lang liste over ruller jeg ikke kan, og selv om jeg gjør så godt jeg kan for å unngå excessive use of force så skjer det jo ifm. innøving at man påfører større krefter enn man ønsker. Hovedpoenget mitt var jo forøvrig at jeg hadde tenkt å lage en svekket treåre og så forsterke denne, altså en treåre som er tynnere enn hva man normalt ville ha og som derfor ville være brekkasje-utsatt uten forsterking - selv om man ikke påfører unormalt mye kraft.

Får se hvor jeg tar dette videre, forstod ikke helt det med strekkfasthet og glassfiber vs treåre, så skal prøve å sette meg mer inn i dette.
thostr

Postby Sven K » 27 Apr 2014, 10:52

jeg har laget en woodcore carbonåre av en thygesen 220/10 mht til bruk i surf og steinete forhold. det er liten tvil om at denne er blitt svært sterk og motstandsdyktig mot slag. Men den har også blitt tung. ca 1400gr.Dette er en setting hvor årer tilstadighet knekker. Jeg kjøpte en kvadratmeter karbon hos west. strekkfasthet går på Stivhet. feks i en hul fluestang. når denne bøyes vil fibrene på den enesiden strekkes og på motsatt side komprimeres.
dette fører til ovalisering og i værstefall at røret klapper sammen som et sugerrør. For å unngå dette har man feks en spiral av carbon innerst for å motvirke ovalisering eller duken har støttefibre(scrim) på tvers av lengderetningen. Jo høyere strekkfasthet på fibrene(det er mange typer carbonfiber) jo mer skal til for å bøye satnga og jo raskere vil den rette seg ut/stabilisere seg.
det er klart at hvis ditt primære mål er skarpest mulig kanter kan du bruke glassfiber etc til dette. Jeg har lagt en tynn glassfiberduk rundt stormåra mi.
mest som generell beskyttelse og eksperiment.
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby thostr » 27 Apr 2014, 11:31

Kanskje det er nok å bare bruke epoksy på hele åren om jeg ikke går amok med nedpussingen?
thostr

Postby Sven K » 27 Apr 2014, 17:09

det gir naturligvis en viss beskyttelse, men sterker vil den ikke bli. dessuten må den lakkeres med uv bestandig lakk. du får en viss beskyttelse og en del ekstra vekt..jeg laget en tynn liten åre som jeg ifjor gjorde så skarp at den nesten kutta neoprenehanskene..veldig smale blader 6cm...hvis du bruker åra forsiktig kan du jo få det temmelig skarpt med tre...hvis du vil kan du prøve en av mine gearlab..evt overta for en fair pris..burde passe ypperlig til ivalu
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby perduc » 27 Apr 2014, 17:10

Til å forsterke en treåre er det mer enn nok med glassfiber. Epoxi er bare et llim, og har svært liten bruddsyrke om du ikke legge veldig tykke lag. Men pass på å legge fiberretningen mest mulig langs åra. Du kan få karbontape med langsgående fiber, har ikke sett noe liknende i glassfiber. Treåra har jo mye styrke i seg selv, og glassfiber tror jeg vil utfylle den ganske bra. Karbon er "steinhardt", og må derfor ta all belastningen før treet "hjelper til".
Bruker alltid glassfiber dersom det ikke skal være tynt og ekstremt stivt.
perduc

Next

Return to Grønlandspadling