Tynn treåre + glassfiber = sterk nok til rulling?

Re: Tynn treåre + glassfiber = sterk nok til rulling?

Postby Sven K » 27 Apr 2014, 17:33

carbon kan være alt fra stein hardt til lowmodulus fibers som er snillere..min karbon tre åre er merkbart stivere nå, men ikke dønn stiv..
den tynne glassfiberdukenduken til fewks west er fin og vil bli usynlig..jeg bare eksprimenterte fritt...med mine..just go for it, kanskje du finner på noe kult
når vi lagde fluestenger brukte vi mange forskjellige carbontyper ofte forskjellig carbon i tupp bunn og mellomdel..feks
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby thostr » 27 Apr 2014, 18:48

Takk igjen for innspill. Så kanskje glassfiber ikke er så hest-gærnt likevel?

Denne duken du tenker på Sven? http://www.marineshop.no/B%C3%A5tpleie/ ... 0000141248 . Noen idé om hvor mye epoksy jeg trenger for åren (220cm, circa 10 cm bred)?
thostr

Postby hotshot » 27 Apr 2014, 19:28

Minste jeg finner hos West system er denne på 0,6 kg:

http://www.westsystem.no/p/11308

Og det er nok altfor mye: du ønsker ikke at åra skal bli 0,6 kg. tyngre! Og særlig ikke i tuppene.
Husk at da jeg fjerna ca 60 gram med treverk i endene på mitt prosjekt, var det lett å kjenne at åra var blitt lettere.
Så dette er sikkert nok til mange slike prosjekter.

Det du trenger å gjøre slik jeg ser det, er å forsterke kantene så du ikke slår hakk i dem.
Jeg ville prøvd å finne en glassfiber remse / "tape" så du slipper å klippe kantene.
Gjør det tynt og lett; ujevnheter sliper du ned når det har herdet.
Den ekstra avstivningen du oppnår, er ren bonus, beskyttelse er viktigst.
Har du sett på hvor tynt gods det er i glassfiberblader, selv de som er beregnet på elvepadling?
De som er forsterket i tuppen, er kanskje 3 millimeter ytterst, og det er nok til å takle ganske tøffe tak mot stein.
Det er en mye større påkjenning enn rulling.
De årene som blir ødelagt på elva i OSI, er stort sett nybegynnere som kiler dem fast mellom steiner på vei ned elva!
Hverken blader eller skaft har godt av det.
Skjer nesten aldri med privat-årer ;)
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Sven K » 27 Apr 2014, 19:44

ja det stemmer trostr...laminering er jo en mulighet...med karbon innlegg som vi har vært inne på tidligere? skulle vært kult å prøvd.
hvor mye epoxy vet andre bedre enn meg..jeg har drevet såpass mye med det at jeg nå har doseringspumper på boksene. west systems selger et lite repsett til glassfiber. der får du epoxy litt fillere tynn og grov duk etc..
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby PilOgBoge » 27 Apr 2014, 20:59

Stort sett enig med alt som er sagt i kommentarene, epoksy binder bra på gran og om du ikke bruker ett-lags 90/90 vevd glassfiber så legg fibrene mest på langs.

I tillegg er det dette med stallevinkel, der vi har hatt litt uenighet tidligere. Dersom du har relativt lite trykk på en smal åre og god årekontroll kan du oppnå et tynt grensesjikt på sugesida. For en god tradisjonell grønlandsåre er det realistisk opp til en angrepsvinkel på 10-15 grader, som gir et betydelig løft uten særlig økning i motstanden. For tynne blader reduseres angrepsvinkelen man kan ha før stalling inntrer. Så om du utfører en teknisk god rulle eller sculling, er ikke tynne blader de beste. Testen på hva som er best egnet til sculling er ikke å skjære gjennom vannet helt uten trykk på bladet. Da er selvsagt tynnest mulig blad det beste. Har du litt kraft på bladet er jeg for min del helt overbevist om at et blad med avrundet forkant gir minst motstand. Dette er fullstendig analogt til ror: De beste rorene er aldri tynne metall- eller karbonror, de beste er lange, smale og med symmetrisk foilprofil og temmelig rund forkant.

Det er tydeligvis nødvendig med en del forbehold på forumet, så la meg si det er mulig å bli ekstremt dyktig ruller selv om man ruller med unødvendig høy motstand på bladet. Det er bare ikke helt som det skal være etter min mening.
Nordkapp PE, Think Uno, Zet Raptor, Wavesport Y, Necky Jive
PilOgBoge

Postby perduc » 27 Apr 2014, 21:16

Det er viktig å ikke blande kortene når det gjelder bruk av glassfiber, karbonfiber og epoxi. Om du bruker 600g/m2 duk, så veier den 600 gram pr. m2. Til forsterking av treåre, med et lag på hver side vil det gå med ca. 0,2 m2, dvs ca 120 gram. Det går med litt under dette i epoxi så det vil totalt utgjøre ca 200 - 220 g fordelt over hele lengden av åra. Men åra kan lages noe tynnere så det vil kanskje gå opp i opp.
Jeg ville bruke duk, klippe en remse noe bredere enn åra, og dra litt diagonalt slik at fibrene kommer mest mulig langs åra. Kan lønne seg å skape press for å få et tynnest mulig laminat, dvs minst mulig epoxi i ferdig laminat. Jeg har brukt bygningplast, skumplastremse og tynt bord (planke) utenpå, på hver side. Da får du en laminering som består av: bord-skumplast-bygningsplast-glassfiber/epoxi-treåre-glassfiber/epoxi-bygningsplast-skumplast-bord. Klem skikkelig sammen med tvinger.
Håper dette er forståelig. Er egentlig ganske enkelt. Lykke til.
perduc

Postby thostr » 28 Apr 2014, 18:19

Dette var svært nyttig informasjon, perduc og andre! Blir nok et forsøk snart, skal se om jeg legger ut bilder av før/etter-tilstand og erfaringer forøvrig!

Er litt fristet til å gå for Biltema-stæsj og ikke WestSystems, pga pris og tilgjengelighet. Er det u-lurt?
thostr

Postby oling » 28 Apr 2014, 21:12

Bjørn Thomasson bruker og anbefaler Biltemas epoxy. Så da antar jeg at den er brukbar. http://thomassondesign.com/bygga/materi ... arts#c6250
oling

Postby perduc » 29 Apr 2014, 06:25

Ser ikke den store prisforskjellen på West og Biltema. Westpakningen er litt større, og det blir så vidt jeg kan se ca 100 kr forskjell pr. 4,5 kg. Men kvaliteten er sikkert like grei på begge.
perduc

Postby Sven K » 29 Apr 2014, 08:17

west er jo laget mht til martin bruk. jeg har kjøpt litt fillere etc av biltema men det gikk i søpla etter hvert. epoxyen er sikkert grei nok.
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

PreviousNext

Return to Grønlandspadling