Padling i trange dongerybukser

Padling i trange dongerybukser

Postby bernt » 25 Mar 2015, 14:09

Rainbow Laser (1005), Hvit Sørgrønlandskajakk (bygd 2008), Svart Sørgrønlandskajakk (bygd 2012)
http://berntsturer.wordpress.com http://tkk.no
https://qajaqtreff.wordpress.com/
bernt

Re: Padling i trange dongerybukser

Postby hotshot » 26 Mar 2015, 11:06

Anbefalt lesning, og mange andre OK artikler på samme sted.

Det blir litt feil å starte en debatt om en artikkel i en lenke: det burde jo skje i det opprinnelige forumet.
Men:

Den artikkelen er skrevet for menigheten i et miljø av Grønlands entusiaster. Jeg ønsker ikke å ødelegge moroa for de som vil ta vare på en fascinerende tradisjon, men den lenkete artikkelen kan villede vanlige hobbypadlere til å overse et par ting:

En trang båt med "Ocean cockpit" som er vanskelig å komme inn i og ut av, kan være en sikkerhetsrisiko.
Cowboyredning og slikt blir en utfordring.

I tillegg har det skjedd en utvikling: en godt designet keyhole sittebrønn med gode lårstøtter (og fot- og rygg-støtte) kan gi svært tett og god kontakt med båten.
Det trenger heller ikke svekke skroget på en moderne kajakk. Bare å se på rodeo oppvisninger i elvepadling for å bli overbevist om dette.

Så uten forkleinelse for tradisjoner som bla. har gitt oss Nordkapp osv. så har det skjedd en utvikling med nye tanker og nye materialer som gir litt andre forutsetninger enn før i tiden. Men jeg er enig i at en kajakk som oppfører seg smidig og samarbeider med kroppen er morsommere å padle enn et "slagskip".
Jeg syns dette er et artig tema, og har selv ruget på tanken om et utspill nettopp om dette:

ser vi på kajakken som sportsutstyr eller som et fartøy?
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby bernt » 26 Mar 2015, 16:26

hotshot wrote:Anbefalt lesning, og mange andre OK artikler på samme sted.

Det blir litt feil å starte en debatt om en artikkel i en lenke: det burde jo skje i det opprinnelige forumet.

Det tåler vi :D (Dessuten er det lenge siden det har vært en skikkelig diskusjon her)
hotshot wrote:Men:

Den artikkelen er skrevet for menigheten i et miljø av Grønlands entusiaster. Jeg ønsker ikke å ødelegge moroa for de som vil ta vare på en fascinerende tradisjon, men den lenkete artikkelen kan villede vanlige hobbypadlere til å overse et par ting:

En trang båt med "Ocean cockpit" som er vanskelig å komme inn i og ut av, kan være en sikkerhetsrisiko.
Cowboyredning og slikt blir en utfordring.

Det argumentet har jeg hørt ofte. Men for meg blir det et like interessant utsagn som å si at en kajakk med stramt spruttrekk kan være en sikkerhetsrisiko. Det kommer an på kompetansen til padleren og hva han/hun har trent på om det er en uaksepatbel risiko eller ikke.
hotshot wrote:I tillegg har det skjedd en utvikling: en godt designet keyhole sittebrønn med gode lårstøtter (og fot- og rygg-støtte) kan gi svært tett og god kontakt med båten.
Det trenger heller ikke svekke skroget på en moderne kajakk. Bare å se på rodeo oppvisninger i elvepadling for å bli overbevist om dette.

Det er jeg også enig i, og jeg oppfatter det dit hen at artikkelen går mer på kajakk størrelse enn på cockpit type. Generelt padler folk etter min mening for store kajakker. Da opplever de ikke gleden en "tettsittende" kajakk kan gi, keyhole eller ikke.
hotshot wrote:Så uten forkleinelse for tradisjoner som bla. har gitt oss Nordkapp osv. så har det skjedd en utvikling med nye tanker og nye materialer som gir litt andre forutsetninger enn før i tiden. Men jeg er enig i at en kajakk som oppfører seg smidig og samarbeider med kroppen er morsommere å padle enn et "slagskip".
Jeg syns dette er et artig tema, og har selv ruget på tanken om et utspill nettopp om dette:

ser vi på kajakken som sportsutstyr eller som et fartøy?

Kommer vel an på hva du skal med den? For Verås Larsen er det sportsutstyr. En rullekajakk er sportsutstyr. En kajakk med god lastekapasitet tenderer vel mer over på et fartøy.
Rainbow Laser (1005), Hvit Sørgrønlandskajakk (bygd 2008), Svart Sørgrønlandskajakk (bygd 2012)
http://berntsturer.wordpress.com http://tkk.no
https://qajaqtreff.wordpress.com/
bernt

Postby hotshot » 27 Mar 2015, 09:04

Ja, start debatt *hello2*

Stort sett er vi nok enige, bare verdt å merke seg at jeg skriver at evt. bekymringer gjelder "vanlige hobbypadlere" uten at artikkelen markerer premissene.
De erfarne finner nok ut av ting selv, men det er verdt å tenke på slike faktorer som padlervekt, erfaring og hvilke egenskaper man prioriterer i en kajakk.
De fleste oppdager at man må gjøre valg og/eller kompromisser mellom manøvrerbarhet, toppfart og padlemotstand i "tur-fart".
Jeg har innsett at jeg "trenger" forskjellige båter til tur og lek. Lek er morsomst, men tur er også hyggelig....

Det har skjedd og skjer en utvikling som gjør at vi får mer i "pose og sekk" enn tidligere.
Mange har bidratt til dette. Grønlandsdesign, elvepadling, Swedeform, materialer.....
Jeg er forbauset over hvor sakte det har gått: på elva har det skjedde en revolusjon, på sjøen padler man fortsatt "klassikere".

En solid "ramme" hvor man kan bruke benkraft til å overføre bevegelser mellom kropp og skrog er et viktig fremskritt.
For flattvannspadlere og surfskiere som sitter og balanserer "oppå" farkoseten er dette helt "fremmed".
I en seildukskajakk vil det gi skader på skroget!

Jeg modifiserer nesten alle mine kajakker, og ser på skroget som "råmateriale".
Fotpedaler, ryggstøtte, lårstøtte og slikt kan fikses, og det er skuffende å se hvor dårlig slike detaljer ofte er.
Bare man liker skroget.........

En detalj du nevner Bernt, spruttrekk: Det har vært en utfordring å finne store neoprentrekk.
Med en spenstig strikk og elastisk neopren i dekket, er neoprentrekk trygge for alle.
De trenger ikke sitte hardt for å tåle vann som "dumpes" på dekket, bare de føyer seg.
Men for å være trygge, bør de ha en god stroppeløsning som inkluderer en "knestropp" tvers over dekket.
Den hindrer ikke trekket i å gi seg for å absorbere påkjenninger, men man kan likevel rive av trekket ved å løfte et kne.
Enkelte trekk med Kevlarkant kan gjøre dette vanskelig med bred/dyp sittebrønnsarg. Test før du padler!

"Ordet spruttrekk" markerer vel kanskje et skille: noen har det for å unngå sprut, andre for å unngå at man synker......

En bra utvikling er "crossover" av sittebrønnsinnredning når hav- og elve-kajakk produsenter fusjonerer.
Her har vi sett OK ting bla. fra England.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Return to Grønlandspadling