Seabird Design Qanik, Noen som har erfaringer?

Seabird Design Qanik, Noen som har erfaringer?

Postby Svalbard » 12 Sep 2016, 18:00

Sånn reint utseendemessig så har jeg falt pladask for denne kajakken. Ser for meg denne i svart med orange kjølstripe og dekksrigg.....og selvsagt en orange Akiak GP fra GearLab *thumleft* *hello2*

Noen her som har erfaringer med denne kajakken? Og, noen som vet sånn sirka bestillings tid fra Seabird?

Takker for svar :)
Alversund
alphakayakgear.no
Nordhordland Padleklubb
Tahe Greenland T
Svalbard

Re: Seabird Design Qanik, Noen som har erfaringer?

Postby hotshot » 13 Sep 2016, 13:21

Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Svalbard » 13 Sep 2016, 13:37

HotShot:

Har skummet gjennom den tråden ja, å har forstått det slik at denne kajakken skal ut av utvalget til SD. men forstår det også slik at den enda kan bestilles!?

At den kommer/kom med OC og ikke med Keyhole kan bli et problem, men har lest litt på div forum og tester at dersom den skal bestilles så kan den bestilles med keyhole, noe jeg vil mene passer meg bedre. Kan ikke kalle meg en "stor" padler, men med 180cm og 84kg, så ser jeg for meg at egenredning i rosjø med OC kan bli en utfordring. Utover dette så kan jeg bare finne gode ord om denne kajakken.

(om noen leser dette fra Bergensområdet, som tilfeldigvis har en slik, så er jeg veldig sugen på å få prøve en) :D
Alversund
alphakayakgear.no
Nordhordland Padleklubb
Tahe Greenland T
Svalbard

Postby morslilleblomst » 13 Sep 2016, 14:53

Jeg fikk testet en Qanik sammen med en Black Pearl og en Sea Pearl før jeg endte med en Black Pearl tidlig i sommer. Jeg hadde nok gått for Qanik'en om jeg ikke hadde hatt en Scott til turer fra før og derfor gikk for en lekebåt. Responsiv og fin og padle og som du sier er den absolutt ikke feil for øya heller. Startet "padlekarrieren" i en Scott MV på denne tiden i fjor. Jeg stortrives med BP'en og har egentlig ikke slått fra meg tanken på å bytte ut Scott'en i en Qanik til turer. Hadde BP'en på en ukestur i Dalslands Kanal i sommer og det var tider hvor jeg gjerne skulle hatt hakket mer stabilitet og litt mer pakkeplass.

Den jeg testet var en eldre modell med OC som jeg lånte privat, og det var litt mer kronglete med egenredning enn med keyhole, men ikke verre enn at det går fint med litt trening. De jeg pratet med på Seabird på Vestby opplyste da om at den kun kom med keyhole cockpit, så jeg vet ikke om kanskje OC på den har utgått?

Vi matcher så og si nøyaktig på vekt og lengde.
SeaBird Designs Black Pearl HV
Alpackaraft Denali Llama
morslilleblomst

Postby Svalbard » 13 Sep 2016, 16:54

MorslilleBlomst:
Takk for svar :-)

Var nettopp inne hos SD i Salhus, Bergen. Nettopp for å mette øya litt på Qanikèn. Så litt på SD Scott også, og liker tanken på at den har litt mer lastekapasitet, men når du sier du har hvert på en ukestur med BP, som bare har 1kg mer lastekapasitet enn Qanikèn, så gleder det et forelsket hjerte :P
Og, som du sier så kommer de nå med keyhole :-)
Vedkommende i butikken regnet med ca 1 -1.5 mnd fra bestilling til kajakken var på plass i Norge. De skulle sjekke opp om det var mulig å få "påstøpt" en 1.5 -2mm kjølstripe, så har jeg litt mer å gå på enn bare den kjølteipen, er jo ikke så bortskjemt med sandstrender her på vestlandet, så litt ekstra å gå på er jo greit.

Bare litt "godsnakking" med husets høvding #2 nå så tror jeg det blir bestilling snart :D
Alversund
alphakayakgear.no
Nordhordland Padleklubb
Tahe Greenland T
Svalbard

Return to Grønlandspadling