Bulk i kajakk (hck)

Re: Bulk i kajakk (hck)

Postby Hyssing » 09 Aug 2018, 20:09

Takk for tips og råd! Visste ikke at kompositt var så skjøre greier.

Men nå har jeg ihvertfall fått dytta ut igjen bulken, skulle ikke mer til enn et dunk på innsiden. Ingen synlige skader utvendig. Men virker som den har blitt svekket, den bulket seg igjen bare når jeg rettet litt på kajakken mens den lå på taket (på skumputene, uten stropper). Rettet seg imidlertid av seg selv før jeg stroppa den fast denne gangen.

Tror jeg skal dra inn til West system og få tak i noe for å stive den av innvendig ja..
Hyssing

Re: Bulk i kajakk (hck)

Postby veltern » 10 Aug 2018, 14:26

Hyssing wrote: … virker som den har blitt svekket, den bulket seg igjen bare når jeg rettet litt på kajakken mens den lå på taket (på skumputene, uten stropper). Rettet seg imidlertid av seg selv før jeg stroppa den fast denne gangen.

Har vel blitt en såkalt "softspot". Hvis du ser nøye etter: - kan det ha dannet seg tynne sprekkeriss i Gelcoaten, i ytterkant av bulken? Dvs. ved overgangen bulk til "fast grunn"? Slike sprekkeriss kan være tynne og vanskelige å se. Aberet er at det kan trenge inn litt fuktighet der, som senere kan føre til delaminering, hvis kajakken blir utsatt for frost.
Etter "forsterkning" på innsiden av skroget, som du skriver, bør sprekkeriss "forsegles" utvendig (hvis de finnes).
veltern

Previous

Return to Kajakker