Review: Nordic Kayaks Rapido 2.0 surfski - kajakk

Review: Nordic Kayaks Rapido 2.0 surfski - kajakk

Postby veltern » 25 Jun 2019, 13:49

Har i noen år hatt gleden av å eie og padle en Nordic Kayaks ( NK) Rapido 2.0.
Min eksemplar er i glassfiber-kevlar, (tilsvarer andre produsenters "Advantage grade") og veier mellom 13 og 14 kg.
Lengden er håndterlige 580 cm, skrogbredden er inspirerende 44 cm.
Sittebrønnen har moderat volum, mye mindre enn lignende surfski fra Stellar eller Fenn.
Sittebrønnkantenes høyde (og derfor fribord) er godt avstemt til skrogvolumet og padlere i middels vektklasse.
Forskipets volum er også moderat i forhold til surfski fra Stellar, Think og Epic. Dette gir Rapido 2.0 mindre følsomhet for sidevind.

Da jeg kjøpte Rapidoen hadde jeg bare eid surfski-kajakker med bredde 53 cm (Steller S18S), NK Breeze, 50 cm bred. (Dette var den eldre Breeze i glassfiber-Kevlar, ikke den nye modellen på 54 cm i PE.)
Skulle en middelaldrende mosjons/tur-padler som meg prøve meg på en 44 cm rank kajakk? Tok sjansen, kjøpte en NK Rapido 2.0, satte den ut i en 5 km lang innsjø, under rolige forhold, og ble frelst! Stabiliteten var langt bedre enn ventet, og jeg ble umiddelbart fortrolig med båten. GPS-klokken viste hastigheter godt over det jeg var vant med. Årsaken til den vennlige stabiliteten er skrogformen under vann, men en svak antydning til flate på hver side av kjøllinjen, og den høye hastigheten tilskrives det smale skroget, samt skrogets moderate rocker. Skogvolumet syntes også godt tilpasset min kroppsvekt på snaue 70 kg. Stellar SEI (46 cm) ligger derimot høyere i vannet for meg (for høyt), og virker mer "nervøs" mht primærstabilitet.
Stellar SES (41.6 cm) er betydelig mer nervøs enn Rapido 2.0.

(Kommer tilbake med bilder og mer om relative hastigheter.)
(Bilder fra produsenten NK her: https://www.coroflot.com/Mikael_Olofsso ... -Rapido-20 )
veltern

Return to Kajakker