Feil på Boreal Design Baffin P2?

Re: Feil på Boreal Design Baffin P2?

Postby Rune81 » 21 Aug 2019, 15:35

Kajakk og fritid ordnet atter en gang opp, og jeg fikk en returlapp på kajakken. Den er sendt avgårde med bring, så får vi se om "Third time's a Charm" :roll: Blitt lite padling i det siste :)
Rune81

Postby Marius Engelsen » 21 Aug 2019, 15:46

Rune81 wrote:Kajakk og fritid ordnet atter en gang opp, og jeg fikk en returlapp på kajakken. Den er sendt avgårde med bring, så får vi se om "Third time's a Charm" :roll: Blitt lite padling i det siste :)

Er du helt sikker på at det er akkurat denne kajakken du vil ha?...

Jeg hadde ikke satt mye lit til plastkajakker fra Boreal etter dette. Be i så fall Kajakk og Fritid se grundig over neste kajakk.
Padler fra Askøy :)
Marius Engelsen

Postby hotshot » 25 Aug 2019, 05:12

Det er skrevet mye om Baffin her i forumet, bla. om variasjon i produksjonskvalitet gjennom tidene.
Så vidt jeg forstår uten å ha testet kajakken, har den en sittebrønn med lav bakkant. Dette gjør det lett å lene seg bakover for å utføre klassiske grønlandsruller og er antagelig en grunn til at mange liker båten. Jeg har selv modifisert andre kajakker for å oppnå slike egenskaper, men man skal være oppmerksom på at en slik design også skaper et svakt punkt i skroget. Dette kan være medvirkende til at den lett deformeres under lagring og transport og antar "banan-form". Det vil også lett føre til "oil canning", bukler i bunnen av kajakkens midtparti, noe som er svært vanskelig å bli kvitt hvis det først har oppstått. Varmebehandling gjør ofte at det bare blir verre. Mange kajakkmodeller har hatt slike problemer, og produsentene har søkt å løse det ved å sette inn avstivingsstenger innvendig langs kjølen, eller ved å bruke fler-lags plastmateriale (for eksempel 3 lags sandwich).
Selv frakter jeg alltid kajakker liggende opp-ned på biltaket, og lagrer dem på tilsvarende vis (også for å unngå regn og snø i sittebrønnen). Ved lagring "rett vei" bør de henge i stropper fremfor å ligge på hylleknekter. Mange butikker synder på dette området. Kortere elvekajakker kan med fordel stå på høykant.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Previous

Return to Kajakker