MYSTISK GAMMEL BRITSTYLE KAJAKK

Re: MYSTISK GAMMEL BRITSTYLE KAJAKK

Postby Sven K » 26 Jun 2010, 20:22

ja nå må jeg få noen til å knipse.kajakk har tatt noen få idag,og kanskje en liten videosnutt....kanskje 29er veitno om disse tinga. eller mr EIAN..
jeg har padlet den nå i ca5 timer..kommer tilbake, med et lite referat... :P
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby Per » 26 Jun 2010, 20:46

thostr wrote:Bilder, takk!.

Sven får opplæring i morgen *read2*

Per
LET THE GOOD TIMES ROLL

Dagen er ikke helt den samme uten ...........Baffin og Shuna
Boreal Baffin P1
Skim Braveheart
Klassisk Grønlandsåre
Werner Shuna
Per

Postby Sven K » 26 Jun 2010, 22:05

hehe..det er lov å drømme..jeg skal prøve.så til "lindisfarne voyager" i praxis.
den er ca 480 lang. og den er 52cm på det breieste ved cockpit. mao 1cm smalere enn pintail, som det kanskje er naturlig å sammen ligne med,
Den er rank. rankere en Q512 muligens.men en syk trinnløs sekundær stabilitet. den er meget følsom for hvor minste tilt. og svært manuvrerbar uten å være for løs i baugen. den går nydelig i bølgene, den er ganske rask, hvis man får den til å gå rett fram.Det har den ikke veldig lyst til, fra naturens side. man må hele tiden kompensere med tilt og evt støtte tak. Primærstabiliteten er ca 0 slik jeg ser det. v formen er såpass dyp og smal ved vannlina at det sier seg selv.
denne kajakken kan nok gi en nybegynner litt problemer med velt og slik, men med min bakrunn med Q512 var det ikke noe problem. de er omtrent like ranke.
den er rask på flattvann. Jeg klarte ikke å la vær å prøve et par ruller selv om sprutrekket var alt for stort. den var sykt letterulla. nesten selvrettende..jeg vil si kanskje like lettrulla som Q512 men på en annen måte. bakdekket er lavt men ikke veldig lavt. det plager ikke meg nevneverdig. min rulle er en slags reverse c.c roll. hvor jeg kan ligge å vente i vannet,det viktigste for meg er at jeg klarer å skifte side under kajakken uten å sitte fast. ergo må pumpa vekk.
oh lucky day... *thumleft*

.
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby Kai'akk1 » 26 Jun 2010, 22:35

*occasion14*
Attachments
Sven 2.jpg
Sven 2.jpg (76.04 KiB) Viewed 5155 times
Svens nye kajakk 1.jpg
Svens nye kajakk 1.jpg (70.32 KiB) Viewed 5155 times
Selvbygget Baidarka 2013 (Thygesen kurs)
Selvbygget sørgrønlandskajakk 2012 (Thygesen kurs)
Zegul 520HV
Wildernes System Zephyr 155
Aleut turåre med bøyd skaft
Anders Thygesen åre 225
Anders Thygesen stormåre 180
Werner Camano 225
Kai'akk1

Postby EnTil » 26 Jun 2010, 22:50

Klart pumpa må vekk. Men kajakken er jo rett og slett VAKKER! Nydelig design. Og ved framenden av cockpit er jo fordekket helt moderne,nærmest med buler for knærne a la NDK Explorer HV og Romany S, bare mer diskret og stilfullt, ikke påtrengende og vulgært. Jeg likte den. Jeg ville kanskje drømt om å montere en senkekjøl, om den hadde vært min og passe stor til store meg. På den annen side kan den jo brukes som den er, som et redskap til opplæring i å padle rett fram uten hjelp av senkekjøl, ror eller et skrog som er retningsstabilt i sidevind.

Gratulerer med skjønnheten.
EnTil

Postby Sven K » 26 Jun 2010, 23:23

takk for det. det viser seg i en artikel "inuit, in, it" (av duncanwinnigan) at skroget på denne er basert på den samme orginale kajakken som anas acutas, er bastert på. så kom pintail. denne kajakken er mao en bror til anas/pintail..
very special indeed..men jeg tro den har mindre rocker. den var helt uproblematisk i BF7 som vi hadde litt av i dag..på kryss og tvers. skeg bruker jeg aldri...dette er en kajakk jeg kan utvikle meg i. kanskje til og med få rulleferdighetene opp på et akseptabelt nivå.. det slo meg at hvis man ser bort fra retrofaktoren kunne designet kommet i dag..den stammer fra begynnelsen av 70tallet. buler til knærne, you bet. den sitter som et skudd. litt foam her og der. jeg vil heve setet slik som på pintail, selv om den blir enda mer tippy.
kanskje et valley sete passer. nye strikker, men minimalt trur jeg . vekk med pumpa..skrå ny bulhead bak setet. eller foam..dette er jo ingen ekspedisjons kajakk. kanskje nye valley luker. de gamle skrulukene funka fint.bedre en de som fulgte med Q512. de var farlige etter minmening.man kunne skade seg hvis de satt fast. jeg skifta til noe bedre før jeg overlot den til sin sanne eier nordpå
from japan via harestua ti the land of the midnight sun..
Det spørs om ikke jeg har den kuleste kajakken nå, arctic..enda lettere å rulle enn Q. :twisted: den vrir seg oppigjen. jeg rota litt på en rulle, slo åra i kanten på kajakken, men rulla instinktivt opp med en enhåndsrulle.nei dette var moro.. *thumleft*
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby Sven K » 29 Jun 2010, 20:12

i dag fikk jeg et langt hyggelig svar fra duncan winning. ærespresident i det skotske kajakkcanoe forbundet. lindisfarne blei lagd på slutten av 60 begynnelsen 70. i tre varianter . de to første likna på orginalen til anas acuta. den siste voyager, har mer avrunda chines og dyp v form..en slags forgjenger til pintail!! et par er forstatt i bruk i hardcore kretser i UK
. duncan W har selv de to første..chris hare, jonny gorman og eddie frost sto bak firmaet/designet..en av dem var læreren til en ung derek hutchinson...hehe

nå begynner den å bli padlbar. jeg har rappa litt fra T170 padda litt..fått inn litt isopor og skum ved beina samt bygd opp setet et par-tre cm..pumpa er inntakt selv om jeg ved en anledning måtte ta i bruk min FEIN
wsg 1270 a winckelscleiffer med variabel speed. rust. kajakken er ca 40 ÅR GAMMAL.
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby EnTil » 29 Jun 2010, 23:59

Lindisfarne er jo et klenodium, et stykke historie.

Dessuten gir navnet "Lindisfarne" meg følelse av å flyttes inn i en Tolkien-roman...
EnTil

Postby Sven K » 30 Jun 2010, 10:16

a gift from the spiritual worlds!! *hello2*
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby Per » 03 Jul 2010, 14:37

sven kalmar wrote:da er kajakken identifiser og trillet inn på mitt tun så den kan ligge vedsiden av en T170 og en zephyr. Navnet er "Lindisfarne voyager" produsent."NORTH KAYAKS" NK. extremt retro.... :shock:

http://www.youtube.com/watch?v=-mGyOKr8frw

Her er en annen Lindisfarne [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-mGyOKr8frw[/youtube] grattis *hello2*

Så er quizet hvem kom først, kajakken elle gruppa :?:

Per
LET THE GOOD TIMES ROLL

Dagen er ikke helt den samme uten ...........Baffin og Shuna
Boreal Baffin P1
Skim Braveheart
Klassisk Grønlandsåre
Werner Shuna
Per

PreviousNext

Return to Kajakker