by EnTil » 13 Aug 2014, 10:20
Tur i VKV Elite i går. Meldt fint vær og gunstig vindretning, brukte VKVs Usits med Bumfortable sete oppi, satt som en konge. Sa "ja" til forslag fra medpadlere om å krysse Borgundfjorden i retning Langevågsholmene, noe skvalpete sidesjø gjorde meg taus. Tørrdrakt i 20 varmegrader bidro til trivsel tross alt.
Men ved Langevågsholmene skiftet vindretningen. NOe senere, lenger vest, førte jo det til mørke partier i sjøen der hvor bølgene kom fra, Hareidlandet.
Ikke snakk om at jeg kunne krysse tilbake over fjorden med disse bølgene fra siden. Attpå til padlet jeg med vingåre for første gang på et par år (hektet ved åreopptak fra vannet ganske ofte, trak padleren meg, ned), og jeg har for et par uker siden gått over fra venstrevridd til høyrevridd åre, støttetakene satt på ingen måte som reflekser. Fortsatt taus. Hos de andre gikk praten.
Jeg brøt tausheten: Jeg vil padle vestover, krysse mot sjøen, i retning Hessa (for de som er lokalkjente), deretter snu og gå i medsjø til naustet vårt. Og jeg vil ha følge.
To kompiser ble med meg, to andre krysset direkte tilbake over fjorden.
Jeg tror ikke det ble så sterk vind, men det ble bølger på kanskje opp i drøyt 70 cm høyde, med hvite topper på ganske mange. Kompisen i Reval VIking (nå heter den Tahe Wind 585) ble høylytt leende, trivselen steg tydeligvis, når forskipet var i lufta etter passering av en bølgetopp og falt ned i dalen bak. Jeg var igjen taus.
Men bølgeretningen var fin. VKV Elite viste seg å falle mykt og behagelig ned bak bølgetoppene, ikke noe stamping, nesten som en CD Extreme (nå Nomad), en CD Solstice GTS, eller en WS Zephyr. Men neppe like mykt som Valley Nordkapp sies å ta slike forhold. Likevel: Jeg var imponert. Dette var ikke stressende. OG jeg hadde tørrdrakt. Men jeg skulle jo, før eller senere, vende. Vende betyr sidesjø. Jeg var taus. De to andre pratet og lo. I NDK Explorer ville jeg vært med og le jeg også. OG kunne problemfritt og leende krysset tilbake over fjorden i sidesjø, om jeg hadde villet.
Vendingen gikk greit. Stort rorblad (designet for toerkajak, montert i dag) forankret hekken i sjøen, mens vind og bølger hjalp til å vende baugen medsjøs. LIte styrefart var nødvendig, jeg kunne konsentrere meg om å være forberedt på støttetak. Men å vende opp mot vinden med liten styrefart og stort ror akterut? DET kunne blitt en utfordring. Men ikke dagens oppgave, heldigvis.
Returen til naustet ble en fest. Kompisen i 585 cm lang Reval Viking fikk jo superraske surfer, som han pleier. Men jeg fikk surfer jeg også, om ikke like raske. Jeg misse flere enn ham, men så meg til siden og fant ut at han padler seg (med åra) opp i langt høyere fart for å fange bølgene, sammenliknet med meg. Ikke er jeg like sterk, og ikke har jeg stabilitet nok til å ta i alt jeg klarer. Om kompisen satt i VKV Elite er det ikke umulig han kunne fått de samme surfene som i Reval Viking. (Altså den som nå heter Tahe Wind 585.) For en ikke for lett padler er jeg av den formening at Wind 585 må være noe bortimot optimal som medsjøkajakk i sin prisklasse. Og den er langt mer stabil enn VKV Elite. Ja, jeg har prøvd den. Men cockpit er kort for meg, så den er ikke på kjøpslista. Og den er tyngre å bære enn Elite, som er SUPERENKEL å bære, og med sarg som er BEHAGELIG å holde i ved løft.
Elite var vennlig i medsjø. Surfet med grei retningsstabilitet, og når den ville svinge ut til sida, skjedde det ikke raskt og brutalt, derimot rolig og kontrollert, surfet først diagonalt og beholdt farten når jeg gikk på tvers. Merkelig: Nå føltes den sidestabiliteten mindre fraværende, trolig grunnet surfefarten. Og så "venner en seg jo til".
Det tok på kreftene å akselerere for å fange surfer. Jeg ble så sliten i muskler som jeg noen gang har vært på padletur. Siste partier lot jeg surfemulighetene glippe, dessuten ble det rotesjø, ikke musikalske bølger lenger.
EN oppgave blir å takle padling i sidesjø i Elite. Å lære det kan ta noe tid. Det vil antakelig hjelpe om jeg kan fikse lavere sitteposisjon med like god sidestøtte som jeg har nå. Men å padle med høy sitteposisjon er nok bare bra, når jeg skal bli kjent med Elite.
Jeg må - etterhvert - skaffe meg slike stag som gjør det mulig å få pontonger langt ute i sidene, til hjelp ved reentring. Smaavoll har fortalt at de fra Magnus Fisher trolig er best. Men jeg har lest at de bare kan brukes på VKV edition "Fisher". Vel, de vanligste er nok gode nok.
Noe som var galt på turen i går kveld? Jo, rorlinene var for slakke, roret kunne slingre noen cm sideveis, fram og tilbake, uten endring i svengelposisjon. Monterer jeg pedaler, vil denne ulempe forsvinne. Jeg hadde absolutt IKKE problemer med styringen, men antar at totalkontroll på roret ville gitt enda bedre medsjøgenskaper.
Jeg tror nok at Lettmann Speedliner ville vært raskere i surf enn Elite (K3 er jo i tvil om det, tror Elite kanskje er enda bedre, om det er mulig). Jeg har i alle fall hatt raskere surf i Lettmann Speedliner. Men i Speedliner ville jeg ikke kommet meg hjem i går, uten slep. Og Speedliner leveres ikke med det rednigssystemet jeg kan få til VKV.
Og så reflekterer jeg over at den myke gangen i motsjø (Elite) nok forsvinner om en skulle padle mer flatbunnede Ocean. Jeg vet ikke, men mistenker at det da ville blitt mer stamping/slamring. Jeg liker myk gange i motsjø, at forskipet faller ned i sjøen uten plask og smell.
Og når jeg blir enda eldre og enda mindre glad i å løfte kajakk, blir det kanskje en i karbon. Fisheredition, med klassisk blå eller gladrød dekor.
Det blir forreste nesten alltid vingåre i Elite for meg. Noe annet vil føles galt.
Ser fram til neste bølgetur, men ønsker gjerne "noe reduserte forhold". Dette ble en tur av det slaget jeg verdsetter høyest når den er over.