VKV

VKV

Postby Torleif » 12 Nov 2009, 16:01

Jeg er facinert av VKV-kajakkene. Forankringen i turkajakker fra skandinavia, og den bunnsolide kvalitetstenkingen appelerer til en svenske i utlandet.
Modellene fra Vituddens kanotvarv var derfor ofte i tankene mine når jeg for drøyt fem år siden begynnte å padle kajakk. Når jeg begynnte å få innsikt i hva som fantes å velge i blandt havkajakker bestemte jeg meg likevel for å satse på den grønlendske og britiske retningen. Det at padlerne på de britiske øyene har samme utfordringer som oss som padler på norske kysten, bare i langt større monn, pluss at de har lang tradisjon virket overbevisende. Sympati med den Grønlandske kajakk-tradisjonen og begeistring for sikkerhetstanken med et enkelt, lettmanøvrert skrog som skal være hanterbart uten styrsystem i tøffe forhold, spillte også inn.
Nå har jeg padlet forskjellige grønlandskajakker og britiske senkekjølskajakker i fem år, og har lært meg noen grunnleggende ting om padling, manøvrering og sikkerhet i disse kajakkene. eg padler nå en nordkapp i plast som jeg er kjempefornøyd med.

Når jeg skal anbefåle kajakk til folk som skal begynne å padle , forteller jeg naturligvis om hvordan jeg har tenkt og valgt, og hva jeg synes fungerer bra utfra mine erfaringer. Hvis det er opplagt at personen det gjelder ikke kommer til å inkludere rulling, manøvrering og kajakk-kontroll som fremtredende elementer i hobbyen, men snarere er opptatt av tur/mosjon, komfort, romslig cockpit og stor lastekapasitet, ber jeg dem kikke på VKV sine kajakker og snakke med folk som har erfaring med disse.

Nå er jeg interessert i hva dere som har første hånds erfaring med VKV (f.eks. Smaavoll) kan fortelle om egenskaper i forskjellige forhold, manøvrering, redning osv.

Fint om innleggene er så lite som mulig preget av aggresjon mot senkekjølskajakker og britboats, uten snarere tar seg for VKV-kajakkenes egenskaper.
Torleif
 
Posts: 179
Joined: 30 Oct 2009, 08:39

Re: VKV

Postby Sven K » 12 Nov 2009, 19:00

ett innlegg av ypperste klasse..og tydeligvis en åndsfrende som har forstått at enkelte plastbåter er helt på høyde.... :twisted: jeg er helt enig . disse farkostene er facinerende.....
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
User avatar
Sven K
 
Posts: 5824
Joined: 10 Oct 2009, 12:02

Re: VKV

Postby Sven K » 12 Nov 2009, 19:04

nuvel..jeg var inne å titta litt..det hadde vært interesant å høre hvordan de ulike modellene føles.
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
User avatar
Sven K
 
Posts: 5824
Joined: 10 Oct 2009, 12:02

Re: VKV

Postby smaavoll » 12 Nov 2009, 21:22

Hei, og takk for ett flott spørsmål!

Jeg har hatt VKV Seagull Offshore i 10 år, og har VKV Seagull Elite i Karbonversjon fra 2006. Ocean kjenner jeg ikke særlig godt til, men vil nok ikke anbefale denne med mindre du skal på meget ekstreme langturer. Ocean er en ”nisje”kajakk, og vil nok ikke være like ”allroundpreget” som Eliten og Offshoren. Eliten og Offshore derimot er godt egnet til både langturer (både sommer og vinter) og til dagsturer.

Må nok innrømme att jeg er VKV ”frelst”, og at kajakkene etter hvert viser sine kvaliteter til fulle!

Jeg vil nok anbefale Eliten til padlere som har noe padleerfaring, og er min favoritt. Jeg kjøpte Eliten i sommer og har det nye anatomiske glassfibersetet, samt pedalstyring. Det nye setet overgår nok de fleste andre setene til VKV, men pedalsettet er ikke i samme grad overlegen den eldre ”svängelstyringen”, som også er en meget god og holdbar løsning, men ikke like fleksibel som den nye løsningen, uansett langt bedre enn flere andre pedalløsninger på markedet.

Kajakken er nok ett av de beste kompromisser på markedet mht. fart, kvalitet, gode og holdbare tekniske løsninger, samt brukervennlighet og kapasitet på langtur. Byggekvalitet og konstruksjonskvalietet i særklasse ved at kajakken er sammenføyd på midten, og ikke mellom dekk og skrog som vanlig. Sargkanten er integrert i skrogkonstruksjonen, i mottsettning til andre der sargen ettermonteres på dekket.

Originale VKV ideer som har vist seg å fungere år etter år, uansett forhold. For eksempel lukekonseptet var jeg skeptisk til i begynnelsen, da få andre produsenter kjører samme konsept. For det første er lukene gedigne i størrelse – lasting går som en lek – fort og effektivt. I tillegg så er lukene tette! Når jeg bruker vanntette sekker er det for å holde sakene tørre under opphold på land for eksempel ved leting. Låsbar luke er også en fordel ved transport på biltaket, da du relativt trygt kan la den dyre karbon åra ligge i lasteluka over natten.

Nyere kajakker (ca 1998) har knestøtte av enklere versjon enn engelskinspirerte kajakker, og på den måten kan du sitte i ”skrev” i kajakken, noe som bedrer kontakten med kajakken (for de som liker det). Min erfaring er att behovet for skrogkontakt minimeres etter hvert som kajakkteknikken til padleren utvikles. Jeg sitter nå stort sett bare med beina og kneet samlet, og skroget beveger seg i takt med sjøgangen. Når kajakken kommer langt nok ned så retter skroget seg opp da kajakken har en flott sluttstabilitet de den er 60 cm bred på det bredeste, bak cockpitåpningen.

For lange personer eller noe ”storvokste” er kajakken meget romslig.

Pga stor cockpitåpning (keyhole) er kajakken fleksibel mht løsninger for inn og utstigning – noe som gir bedre fleksibilitet mht landing og utsettelse av kajakk. Når det gjelder stabilitet er den ca som Inuken, muligens litt mer stabil på grunn av sluttstivheten. Primær stabiliteten avhenger litt av setevalget. I VKV kan du selv bestemme hvilken seteløsning du ønsker å sette på (5-6 forskjellige seteløsninger er tilgjengelig for Eliten) – dette gir unik mulighet til å ”trimme” kajakken til det formål du skal bruke den til. For eksempel dersom du ønsker en rask treningsrunde så setter du på ett sete der du sitter litt høyere i kajakken noe som gir en teknisk sett optimal sittestilling, men gir en noe mer følsom kajakk. Eller er kontakt med kajakk viktig i forbindelse med padling i høy sjø, er setet med full hoftestøtte muligens å foretrekke.

Kajakken er meget god på surf – som noen sier en riktig surfekanon, og med sleperoret har du god kontroll på kajakken under surfen. Dersom roret ”slipper” under surf kan den ”sladde” i ekstreme situasjoner, det er ikke mulig på Offshoren da den i tillegg til ror har permanent sjei.

Kajakken holder høy kvalitet – og stort sett alle VKVs kajakker eksisterer i dag – og de har produsert kajakker i ca 80 år og har 40 VM og OL medaljer på samvittigheten. Kajakken er håndbygd i Sverige, og har på de nye carbonforsterket kjøl, og som sagt veier fra 18 til 25 kg. Kajakken har livstidsgaranti.

Som dere forstår har jeg etter hvert som jeg har padlet VKV og sammenlignet med andre kajakker funnet ut at VKV skiller seg ut i positiv retning, og jeg har etter hvert satt større pris på de flotte løsninger det er på denne kajakken.

les mer på:
http://www.kajakspecialisten.se/cldoc/k ... er_629.htm

Min favoritt VKV:
Image

Selv om jeg er VKV frelst, har jeg absolutt ingenting imot senkekjøl og britkajakker. :D

Har også en VKV Anita K2 og en VKV 101 som dere kan se her i VKV albumet mitt:
http://picasaweb.google.no/smaavoll/VKVAlbum#

Hilsen VKV entusiast Kjell
Last edited by smaavoll on 14 Nov 2009, 11:15, edited 1 time in total.
smaavoll
 
Posts: 652
Joined: 13 Oct 2009, 11:59

Re: VKV

Postby EnTil » 12 Nov 2009, 21:33

Et lite tips, jeg vet at det har vært nevnt annet sted i forumet:

Aktiv Fritid selger ut alle sine kajakker med 50% rabatt !! De fører blant annet VKV og har kanskje VKV Elite, for eksempel, på lager, hva vet jeg? Med 50% avslag går det jo an å prøve?

Redigert inn: VKV var ikke med i "salgskolleksjonen" hos Aktiv Fritid.

Nåvel: Jeg eier en VKV Elite. Jeg drømmer om å bli god nok til å padle den på annet enn flatt vann. Men mine VELDIG lange lår tvinger knærne veldig langt fram i spissen av den lange sittebrønnsåpningen om jeg hever dem, jeg må ha knærne litt lavere, gjerne la bena ligge i bunnen av kajakken.

Det jeg har å si om VKV er følgende: Aldri har jeg sett bedre byggekvalitet, aldri noe like bra, aldri noe i nærheten. Enkelt og greit. (Jeg tror vel at Struers finerkajakker kunne måle seg, men de har jeg ikke sett.)

Jeg har hatt en VKV Lisa som er solgt, den var lett å håndtere, snill i bølger og vind, men for liten og trang for meg.

Og nå har jeg altså en VKV Elite. Noen hater den, andre elsker den. Det eneste jeg kan si om bruksegenskapene er at den - for meg i alle fall - er svært så krevende, bortsett fra på flatt vann. Jeg føler meg ikke trygg i sidebølger. (Selvsagt har det med *meg* å gjøre.) Jeg la den en stund ut til salgs i gamleforumet, men besluttet å beholde den.

EnTil
Last edited by EnTil on 30 May 2010, 09:17, edited 4 times in total.
EnTil
 
Posts: 1402
Joined: 09 Oct 2009, 11:50
Location: Ålesund

Re: VKV

Postby Sven K » 12 Nov 2009, 22:08

takk til begge for utfyllende svar.
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
User avatar
Sven K
 
Posts: 5824
Joined: 10 Oct 2009, 12:02

Re: VKV

Postby Torleif » 12 Nov 2009, 22:29

Takk for fine innlegg! Fantastiske bilder Kjell! Interessant det du skrev om å lære seg å slippe kontakten med skroget og stole på båtens egenskaper.... Har noe å si om hvordan du forholder deg til sikkerhetstenking og redningsteknikker når du padler disse båtene?
Torleif
 
Posts: 179
Joined: 30 Oct 2009, 08:39

Re: VKV

Postby Len » 13 Nov 2009, 08:55

Ankervik familien har vart baat byggere i 4 generasjoner. Faren til Ingvar ble kaaret til Sveriges beste baat bygger for en mannsalder siden.
Ankervik familien har en enorm yrkestolthet og de har hele tiden hatt en stor intern konkuranse i familien om og vare den beste baatbyggeren. Dette er ogsaa en av grunnene til den meget hoye kvalitete og all nyskapningen de kommer med.
Noen vil sikker syntes det er rart at jeg sier nyskapning siden de sjelden kommer med nye kajakk modeller.
Men det har vart vart mange detalj forandringer paa VKV kajakkene opp gjennom aarene. Stort sett alle deler paa VKV kajakkene lager de selv.
Etter min mening burde VKV fabrikken vart et museum (men fabrikken skulle fortsatt vart i drift)
Det er en stor opplevelse og gaa rundt i disse produksjons lokalene og se paa kajakker, bilder,div rariteter og suge inn gammel historie mens Ingvar forteller gammle historier!.:)

mvh
Len
Len
 
Posts: 112
Joined: 06 Nov 2009, 13:17

Re: VKV

Postby Sven K » 13 Nov 2009, 13:34

hei igjen,LEN! Hvor befinner du deg i dette billedet? Skal dere slå dere sammen?
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
User avatar
Sven K
 
Posts: 5824
Joined: 10 Oct 2009, 12:02

Re: VKV

Postby Len » 13 Nov 2009, 15:43

he he.. Sven vi skal ikke slaa oss sammen. Men jeg kan vel faa skryte av de for det..:)
Men det hadde vart en drom og ha Kaare eller Ingvar paa SeaBird fabrikken i Kina.
En drom som det 99.999% aldri vil bli til virkelighet..:)


mvh
Len
SeaBird
Len
 
Posts: 112
Joined: 06 Nov 2009, 13:17

Next

Return to Kajakker

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest