VKV

Re: VKV

Postby EnTil » 04 Aug 2014, 15:04

Tråden har - såvidt jeg kan se - sovet fra desember 2013. Men her er jeg med nye erfaringer: Forbausende for blant annet meg, kanskje litt urovekkende og bekymringsskapende for andre som lett kan la seg friste til nyanskaffelser. Til saken, i all hast:

Jeg prøvde flere ganger, men aldri lang tid i strekk, å selge min VKV Elite, som jeg har hatt i mange år og bare unntaksvis prøvd å padle. Jeg følte meg aldri trygg i den i sidebølger, satt heller ikke godt i den. Men etterat jeg la den ut for salg, både i salgsforumet her og andre steder, fikk jeg det vondt med meg selv og slettet salgsframstøtene. Smaavolls innlegg hadde mye av skylda, K3's rapporter om surfeegenskaper noe av skylda, andre skyldige finnes også. Og nå får disse medforumsmedlemmer fra meg en takk.

Jeg har ofte nevnt at jeg vurderte å lime inn Lettmanns pedalsystem i kajakken (leveres av bl.a. Alfa Fritid i Tromsø), men så så jeg at UtiNaturen hadde Bumfortable-seter til salgs, bare kr 500 ferdig importert til Norge. Jeg kjøpte, plasserte bredeste modell (sort og gul) i Elite-n og prøvepadlet i går. Eliten opplevdes tryggere enn noen gang med Bumfortablesetet i bunnen, dette var nesten skummelt lovende. Men setet rullet fra side til side inni badekar-Eliten når det kom sidebølger. Og når setet rullet, da rullet jeg også, inne i kajakken. Likevel satt jeg mer stabilt enn noen gang før i "denne farkost".

Jeg hadde tatt med den såkalte U-sitsen også. Egentlig er det ikke noen U. Det er, plassert på gulvet, en kasse med flat bunn og vertikale sider, skråskåret i toppen, uten lokk og vegger framme og bak. Under befinner det seg en treskinne for å tilpasning/festing i kajakkbunnen. Plassert i Eliten gir dette en heving fra bunnen på kajakken på kanskje (skjønnsmessig) ca 4 cm (?). Selvsagt ville denne hevingen føre til dårligere stabilitet, men jeg ville nå prøve likevel. Og et lite under fant sted:

1) For det første ble sittestillingen behagelig. Jeg kom noen cm høyere med baken, kunne sitte rett i ryggen uten å anstrenge magemusklene, kunne padle mer effektivt, det ble lettere å bruke åra.

2) For det andre ble Eliten - og dette er forbausende - med den gode sidestøtten jeg nå fikk, plutselig ganske så stabil. Småbølger fra snekker, noe som tidligere har gitt meg symaskinskjelv i hoftepartiet, ble plutselig ikke noe problem i det hele tatt, og jeg kunne plutselig kante Eliten uten frykt for velt, trass i den høye sittestillingen.

3) Og så kom jeg noen få cm høyere, fikk en følelse av å befinne meg "oppå" vannet mer enn "nedi kajakken", det føltes riktig.

MEGET bekymringsfullt: Nå har jeg lite lyst til å sitte lavt igjen, og begynner nesten å vurdere å selge min NDK Explorer som har tjent meg så godt i mange år. Etterat jeg byttet til meg en Arrow Empower, har jeg funnet at Exploreren egentlig er unødvendiggjort som turkajakk. Empower sitter jeg som støpt i, men blir litt trøtt etter 2-3 timer fordi jeg ikke kan bevege meg mye inni. Men Empower gir pga god skrogkontakt, bedre muligheter for meg til å trene manøvrering med kropp og åre. Jeg ville - inntil i går - beholde NDK Explorer fordi den er så romslig at jeg kan sitte i den i timer uten å bli trøtt.

Men nå altså: Nå sitter jeg bedre i VKV Elite til langtur på flatt vann, og Elite er stabil nok på flatt vann selv når en snekke drar forbi. Videre er Elite en drøm å bære, sammenliknet med Explorer og Elite er raskere. Med stort rorblad sier Seasurfer at Elite surfer som på skinner. Eneste bekymring blir da eventuelt ruskevær og skvalpesjø. Smaavoll sier Elite er godt egnet til dette, men JEG ER IKKE SMAAVOLL - og blir det ikke heller :-(

Men: VKV Elite tåler mye bagasje, sies det, bærer greit en viss vekt. Jeg er for nedadgående i vekt igjen nå, skal ned til 82 (jada, har vært på vei før uten å ha rapportert "gjennomført", men vent og se, dere !)

I denne sammenheng betyr dette at jeg kan vurdere å bruke ballast i Elite hvis jeg skal på en tur der jeg risikerer sjø jeg er usikker på i kajakken. Jeg tipper at Elite med noen kg ballast framme og noen kg bak vil bli stødig nok til det jeg hittil har brukt Explorer til.

Så er det dette med redning. Jeg får nok i tilfelle skaffe meg slike utriggere, for jeg vet det er vanskelig for enkelte, og dermed for meg, å entre Elite i opprørt vann. Jeg er ikke født til balansekunster.

Så har det altså skjedd, etter mange, mange år: Jeg er blitt glad i VKV Elite, trives i den - foreløpig på flatt vann. Men så vet jeg, etter det Smaavoll skriver, at kajakken blir bedre over tid, i bølger og vind.

Og innliming, ved Tec 7, av skinne og pedaler? Foreløpig ikke nødvendig. Med høy sitteposisjon fungerer det godt med svengelstyringen. Eneste ulempe, men jeg vet ikke hvor stor den er, er at jeg sitter helt bak i cockpit med rumpe/rygg. Det sies at dette gir Elite litt feilaktig trim. Men at jeg sitter høyere vil vel gjøre det lettere å sitte rett, eller etterhvert lett framoverbøyd med overkroppen. Det vil redusere dårlig trim ved å sitte langt bak. Hvis jeg blir 82 kg lett, vil jo også det redusere ulempen ved å sitte langt bak. Er det da nødvendig å komme seg lenger fram med fotbladene og dermed med rumpa?

Jeg venter i alle fall med å skifte styrestell. Flere rapporter kommer. Jeg skal vente med å prøve ballast, men vil nok gjøre det når jeg begynner å føle at Elite ikke gir trygghet i forhold der jeg ønsker å bruke den.

Og så har jeg ikke tenkt å slutte å padle andre kajakker. Jeg liker variasjon, selv om variasjon hindrer min utvikling som padler. Det er trivsel og hygge som er mitt mål, framfor utvikling som padler.

Dere vil etterhvert få vite om Elite blir min foretrukne båt for turer av litt lengde. Tiden får vise hva det blir til.
EnTil

Postby K3- » 04 Aug 2014, 21:27

Speedlineren har tydeligvis vært en god læremester, det å padle "ustødige" kajakker bidrar til bedre balanse.
Jeg hadde også svengelstyring på min Elite men limte på et par remser med sitteunderlag ytterst på svengelen slik at jeg kunne sitte med føttene samlet i midten og gjøre mindre kursendringer uten å flytte føttene. Ved å flytte føttene utover kunne jeg styre mer effektivt pga "forhøyet" svengel (jeg padlet aldri med sko, kun neoprensokker i den kaldere årstiden). Jeg foretrakk også å sitte så langt frem som mulig i Eliten, jeg fanget surf bedre og oppnådde høyere toppfart. Ulempen ble at med tom kajakk så ville kajakken opp mot vinden men roret var effektivt så det gikk greit likevel.
K3-

Postby EnTil » 04 Aug 2014, 22:14

Ja, K3, Speedlineren har gitt/gir meg både glede og trening, og jeg liker å tenke på at du har padlet den. Trass i VKV-opplevelsen i går var det Speedlineren jeg tok i dag, for å trene og for å sammenlikne. Jeg har hatt det travelt siste år, er blitt for tung og i dårlig form. Det er Speedlineren som skal fikse padleformen, utover høsten, på noen aleneturer. VKV Elite og Arrow Empower sammen med andre.

Uten å måle (GPS eller klokke eller...) kan en aldri være trygg, men jeg er sikker på at Speedlineren har bedre gli og er raskere, sammenliknet med VKV Elite. Og at jeg vil takle Elite bedre enn Speedliner om været rusker seg til...

Det skulle da også bare mangle, om ikke Speedliner var raskest, lengde og skrogform tatt i betraktning. Og jeg er fremdeles like fascinert av å se framover Speedlinerens lange slanke forskip og høye baug. Dessuten: I Speedliner har jeg alltid hatt perfekt skrogkontakt, det er bare å løfte litt på knærne, med mine lange ben. Selve skroget danner da perfekt plasserte lår/kne-støtter som ikke kan glippe. Men til vind og i forhold der jeg risikerer at det blåser opp blir Speedlineren aldri min farkost. Den er og blir et treningsredskap i greie forhold. I dag, vindstille (2 m/s meldt), var det noen lange raske bølger som raste forbi, ganske små. Jeg padlet med en 197 cm lang elveåre, Werner Sherpa, og gav på det jeg maktet. For lite kraft var et problem, at jeg rotet til bevegelsesmønsteret når frekvensen ble høy et annet. Og frekvensen var, selvsagt, LAV sammenliknet med selv elendige K1-padlere, som i tillegg bruker bena og mer rotasjon i rankere (for å sidet forsiktig) farkost. Jeg klarte såvidt å følge bølgene, men manglet kraft til å ligge i bølgens nedoverbakke over tid. Tipper jeg var godt under de kritiske 10 km/t som sies å være en slags grense i slike bølger. Skal prøve vingåre etterhvert. Med VKV Elite ville jeg ikke klart å følge disse bølgene. Men i korte nylig genererte vindbølger skal jo Elite være god.

Jeg prøvde en surfski i går, tilfeldig møte med moldenser som selger dem, mer om det senere et annet sted. Knysna RC eller RS, tror jeg, var visst 580 cm lang. Bred nok i hoftene for meg, superstabil til surfski å være, ligger mellom VKV Elite og Lettmann Speedliner. Super begynnerski. Gav meg en herlig mestringsfølelse. I fart lå den nok mellom VKV Elite og Speedliner, subjektivt vurdert.

Men hvorfor alt dette i VKV-tråden? Jo, fordi blant disse kajakkene er det Elite som jeg begynner å tro kan ha en framtid som langturskajakk for meg, i tillegg til at den faktisk er rask nok til treningskajakk, om jeg skulle måtte eller ville redusere flåten, og for andre som ikke vil eller kan ha mange kajakker. Smaavoll har hatt ett poeng hele tiden, noe jeg også har følt - hele tiden. Jeg har bare ikke fått tilpasset Elite før nå. Og om en skal padle raskt langt, og været dermed er ute av kontroll, DA begynner jeg å tro at Elte er farkosten. Smaavoll bruker den jo i ASKR, og dominansen på svenskekysten (blå bandet) sier jo sitt...

For å fortelle om VKV synes jeg det er greit å nevne andre farkoster, så en kan se trådens tema i en sammenheng.
EnTil

Postby smaavoll » 09 Aug 2014, 18:49

Kjekt å høre EnTil!

Sittestilling er som du godt beskriver veldig viktig. Jeg tror også at du vil ha nytte av å bytte til VKVs nye pedaler som i ny utførelse (2014 mod) setter en ny standard. Har du veien forbi meg så må du gjerne komme innom å prøve pedalene. Seawings med utriggere er bra som hjelpemiddel for å komme tilbake i kajakken. Magnus F. har nok de beste Seawingssystemet.

Ifht bølger er Eliten morsom, men krever nok for de fleste tilvenning og padling. Med last som langturkajakk er den ypperlig. Min balanse er blitt dårliger nok på grunn av lite padling generelt og lite padling av ranke kajakker - min Fenn Elite har ligget urørt denne sesongen. Legger ved ett bilde fra litt bølgelek med VKVen (ASKR 2012) - måtte kjøre litt forsiktig da jeg manglet hjelm......

Image
smaavoll

Postby EnTil » 10 Aug 2014, 10:35

Fantastisk bilde, smaavoll! Du behandler jo Eliten som om den var en lekekajakk!

Du nevner nye pedaler, 2014-modell, at du har slike: Ettermonterte du, eller har du kjøpt ny VKV-farkost uten at jeg har fått det med meg?

Kan du fortelle litt om hva som skiller de nye pedalene fra tidligere? Jeg har kanskje lett for dårlig, men har ikke funnet noe om det på Vituddens nettside. Der står det bare at de "nye pedaleene" (og da tror jeg de mener tidligere trinnløst justerbare modell) ikke leveres for ettermontering, fordi produksjonskapasiteten er begrenset. Bekymringsfullt, etter det du skriver, Nåvel, kanskje ikke så bekymringsfullt likevel, i alle fall ikke på litt sikt.

Etter Elite-turen jeg fortalte om har jeg padlet Lettmann Speedliner og Spirit 570 plast surfski. I begge føler jeg at det er litt lettere å akselerere og å holde høy turfart enn i Elite. Men dette er på sikt ikke særlig avgjørende. Jeg blir 68 neste gang jeg fyller år, og jeg har alltid hatt det med å tenke langsiktig, trolig mer enn nødvendig. Nå har jeg altså funnet ut at VKV Elite er den av mine kajakker som det er lettest og behageligst for meg å bære, sargen er utrolig god å holde i. DET er viktig. Så er Elite lett å komme ut av når jeg er trøtt, jeg har trøblete knær.

Det sterkeste irritasjonsmomentet ved Elite, er at jeg med svengelstyringen i fremste posisjon og setet i bakerste, likevel opplever at sargen er i veien for knærne dersom jeg prøver å padle med litt aktive ben, slik konkurransepadlerne gjør. Mine knær ønsker å komme opp samme sted begge to, helt framme i cockpit, der den er veldig smal, der det bare er plass til ett kne. Ikke optimalt.

Nå har jeg lest et sted at Magnus Fsher padler med bena flatt i kajakkbunnen. Et alternativ er å løfte bena veldig lite.

Men på sin nettside anbefaler Magnus Fisher lange personer som ønsker å padle med aktive ben å gå for Seagull Ocean, han sier at personer over 190 cm høye der får bedre plass til å padle med aktive ben i Ocean enn i Offshore (og dermed i Elite).

Med samme kraftpådrag går Elite i 7 knop, Offshore i 6.6 og Ocean i 6.5. det betyr at Ocean for alle praktiske formål (jeg konkurrerer ikke) er like rask som Offshore. Offshore har cockpit som Elite, mens Ocean har bredere. Trolig også noe bredere nesten helt framme, siden Magnus skriver det han skriver om aktiv benbruk for langlemmede. Selv om cockpitene på bilder ser ganske like ut i front, uavhengig av Seagull-modell.. Kanskje er Ocean også noe høyere i fordekket enn modellene med lavere volu,slik at knærne kan løftes noe mer opp under dekk? DET ville ha hjulpet enormt. Det skulle ikke så mye til, egentlig. Et par cm ville nok føles...

Så anbefaler VKV Ocean for storvokste, 190 cm+ og 100 kg+. Jeg var 195 cm høy i ungdomstida og har lange ben. Men veier nå under 90 kg og er jevnt på vei nedover mot under 80 kg (skal gå fjellturer med stor høydeforskjell uten å belaste knærne for mye). Da blir jo volumet i Ocean formidabelt! Og jeg har lest flere steder at mange mener Elite går best i bølger. Men hva menes med best? DET er jo relevant. Magnus Fisher sier at for en liten uvant padler på 60 kg vil Ocean føles betydelig tryggere enn Offshore i bølger, at Ocean kan padles greit av lette personer. Det er et poeng å vurdere.

Men blir Ocean så bred i vannet at den blir tungsurfet? Da ville litt av hensikten med en Seagull være borte !!!

Nå ville vel *jeg* føle at en 60 kg palder i en Ocean må være lite musikalsk, samme hva Fisher måtte skrive om dette. Men en padler på 193-195 cm og vekt på under 80 kg, (slik jeg drømmer om å bli)? Det vil ikke nødvendigvis være like umusikalsk, dersom det er slik det må være for å få plass til å bevege knærne. Nåvel, jeg ville nok neppe bestille en Ocean uten å prøvepadle, men en tanke er sådd.

En eller annen nyprodusert Seagull kan tilhøre min padleframtid en gang.

Magnus Fisher skriver at han mener Offshore surfer bedre enn en hvilken som helst surfski dersom sistnevnte får aktermontert ror. Fordi Surfskien da blir som en skarp kniv som bevisst sløves og mister sin egg, mens Offshore er konstruert for akterhengende ror. Nål, jeg leser at Elite surfer bedre enn Offshore, bl.a. her på forumet, men Ocean virker å være ganske så lik Offshore i fart, så Ocean er kanskje ikke så mye dårligere enn Offshore til surf i medsjø?

Medsjøpadling er mye av motivasjonen min, drømmen på padleturene. Selv om realitetene, min praksis, ligger langt fra drømmene. Drømmene initierer padleturene og padleturene gir både glede og mosjon, så drømmene er nyttige, selv om noe urealistiske...

Jeg padlet PRS Spirit 570 plastski i går kveld, på flatt vann. Litt usikker, famlende. God balansetrening.

Jeg begynner å tro, selv om jeg er utrolig glad også i Lettmann Speedliner, at det er VKV Seagull jeg skal satse på, ved siden av britstyle. Så utrolig mye lettere å håndtere på land!

Når smaavoll kan padle ASKR i Elite, og Seagull er så mye brukt langs svenskekysten, da er den rask nok for meg. Kanskje nesten *raskest* også, hvis jeg skal padle 2-3 timer i strekk og det blir litt småbølger. Sam H skriver jo at over et par timer er Arrow Emower og liknende omtrent like rask som raskere kajakker, for ham. Og han forteller at f. eks i 24 timersløp, er stabilitet viktigere enn fart, fordi han da kan padle i stedet for å hvile når han er trøtt og sliten.

Det blir en del tanker her, rimelig divergent, etter digresjonsmetoden.

Jeg må, på et tidspunkt, få prøvepadlet Ocean. Offshore skal jeg overhodet ikke reflektere over. Den er omtrent lite langsom som Ocean og har sittebrønn som Elite. Da heller Elite, som kan føles noe nærmere en surfski. Så kanskje blir det en Ocean i tillegg til Elite i min framtid, men ingen Offshore.

Hadde jeg bodd nærmere Stavanger, smaavoll, ville jeg gjerne prøvepadlet en av dine kajakker, med de nye pedalene fra VKV.

Jeg har Lettmann-pedalsett liggende. Lett å montere i nåværende Elite, med stabil hælplate å sparke fra mot, og stående presise pedaler, hengslede. Jeg er tilbøyelig til å tro at padleopplevelsen med disse er like bra som med VKVs nye, at det mest er innstillingen som blir mer pludrete. Men samtidig er det mulig jeg her tar feil. Jeg skal vente litt med å montere.

Jeg gjentar fra tidlig i denne meldingen: Hva er kvalitetene med 2014-modellen pedaler fra VKV?

Skal ut i Elite igjen en av de nærmeste dagene, da med vingåre, Epic Midwing. Kanskje blir det til at jeg må operere sargen framst framme på Elite-n, for å se om aktive ben kan muliggjøres?I så fall burde jeg finne meg en billig sliten brukt Elite til å eksperimentere med først. Mi er standardutgaven, ikke noe karbon, men den er som ny, gelcoat uten riper - foreløpig Synd å ødelegge et kunstverk, det kan jeg ikke gjøre...

Jeg vil gjerne lese mer om VKV-kajakker, kommer nok til å bidra også utover høsten, kanskje til plage for enkelte...
Last edited by EnTil on 10 Aug 2014, 19:27, edited 1 time in total.
EnTil

Postby EnTil » 10 Aug 2014, 11:18

Hm.

Har studert bildene av Seagull Elite og Ocean på Vituddens nettsider. Sammenliknet. Sett fra siden er Elite MYE vakrere. Til sammenlikning virker Ocean "litt overvektig", samtidig ser det jo ut til at Ocean-skroget er høyere, slik at aktive ben kan være mulig for langbente - som Magnus Fisher skriver.

Synd at VKV ikke produserer Elite med bredere brønn/høyere fordekk akkurat der knærne befinner seg. Vårt forums kjære Sven hadde selvsagt sett dette som "no problem". Han hadde bare tatt fram motorsag, karbonduk og epoksy, og så hadde han fikset.

Mht VKV Elite vs Lettmann Speedliner og Valley Rapier 20: Jeg tror det ville være vanskelig å håndtere de to sistnevnte slik Smaavoll håndterer Elite på bildet to meldinger framfor denne.
EnTil

Postby K3- » 10 Aug 2014, 17:38

Når Vitudden kommer med innsving ("skråskjæring")på Eliten for bedre åreisett blir jeg garantert atter en Elite eier ;) (men jeg er redd det neppe skjer).
K3-

Postby oan » 10 Aug 2014, 17:39

Her er bilder av de nye VKV pedalene, i min Taran.
Attachments
20140303_191057.jpg
20140303_191057.jpg (126.01 KiB) Viewed 2155 times
20140303_191103.jpg
20140303_191103.jpg (116.23 KiB) Viewed 2155 times
P3030523.jpg
P3030523.jpg (43.05 KiB) Viewed 2155 times
Think Nitro, Epic V7 og Swordfish surfski
oan

Postby Seasurfer » 10 Aug 2014, 23:49

Siden jeg har eid syv VKV siden 2001 (har fire i dag), synes jeg det er artig å følge med på denne tråden. Samtidig har jeg lyst å komme med mine personlige betraktninger.

VKV Seagull Ocean er primært laget med henblikk på å kunne tilfredsstille større og tyngre padlere. Cockpiten er bredere og rommer større kropper. Skroget er også bredere, men dybden er identisk med Elite og Offshore. Lasteevnen er også gedigen. Å plassere en padler på 60 kilo om bord i denne båten er bare tull!

VKV Elite er svært vanedannende dersom selve padlingen står i sentrum. I ulastet modus får den en feil trim. Den skal(!) derfor ha noen kilo ballast i forskipet. Å trimme den ved å flytte setet frem, har jeg selv testet ut. Da kunne jeg ikke lenger sitte med samlede bein når jeg trente, så dette sluttet jeg med etter en stund.

Er det forskjellige typer redning, som rulle, cowboyredning og annet som for enkelte kan synes å ha en høyere prioritet, enn å øve på selve padlingen, er det trolig også en feil båt. Rockhoppere kan også bare glemme den. Noen synes også at båter med ror bare er tull. Disse personene kan også bare se bort fra samtlige modeller fra VKV.

Men, for oss som liker å padle med høy gjennomsnittsfart, elsker å surfe, samt å med letthet kunne holde kursen i dårlig vær, kan dette være et riktig valg. Båtenes byggekvalitet er også i stjerneklassen. VKV er ikke best i alt, men de scorer godt i mange disipliner. Når mange parametre skal sumeres, viser det seg at disse kajakken likevel får en uvanlig høy totalscore.

Til syvende og sist er det viktig å finne ut hvliken type padling man skal satse på. VKV er i særlig grad kajakker for dem som liker selve padlingen, kombinert med sansen for detaljer som aldri går i stykker. For dem som koser seg med å leke seg rundt brytende skjær og grunner, med hjelm og kniv, finnes det utvilsomt andre og bedre alternativer.
Last edited by Seasurfer on 11 Aug 2014, 08:39, edited 1 time in total.
Seasurfer

Postby K3- » 11 Aug 2014, 07:59

Godt og presist sagt, Seasurfer *thumright*
K3-

PreviousNext

Return to Kajakker