VKV

Re: VKV

Postby EnTil » 11 Aug 2014, 10:17

Dere som har padlet VKV Elite mye:

Hvor mange kg ballast i fronten? Og hvor plasserer dere ballasten? Helt framme ved overgangen bunn/baug, for å klare seg med lavest antall kg?
EnTil
 
Posts: 1402
Joined: 09 Oct 2009, 11:50
Location: Ålesund

Re: VKV

Postby Seasurfer » 11 Aug 2014, 11:43

Angående ballast i Elite.. -Jeg plasserer en vantett pakksekk rett under fremre luke, tett inntil skottet. Den inneholder det som trengs av nødvendig ekstrautstyr som ekstra klær, fyrstikker, kniv, førstehjelpsartikler, hermetikk, litt enkelt verktøy, drikke etc. Sekken er ferdigpakket til enhver tid og er enkel å ta med seg. Tipper den veier fem - seks kilo.
Seasurfer
 
Posts: 536
Joined: 01 Jun 2011, 22:52

Re: VKV

Postby EnTil » 11 Aug 2014, 13:28

Takk for svaret, Seasurfer!

Jeg var begynt å tenke litt i retning "sikkerhetsutstyr ++", men vurderte å prøve å presse det fram i baugen ved en slik oppblåsbar pose som kan holde det på plass der. Antakelig ikke nødvendig og lite vits i.

Ellers, etterat jeg hadde spurt, tror jeg faktisk jeg har lest at (tror det er du som var kilden) ca 5 kg ballast framme var passe. Det kan ha vært i testen av VKV i bladet Padling, eller i tidligere innlegg i forumet.

Ellers, siden VKV-padlere ofte liker mosjonspadling:

http://www.traininginparadise.eu/coachi ... -material/

Jeg legger lenken inn også i mosjonspadletråden. Det finnes fine kajakkspesifikke artikler der, for den som liker å lese også sånt som ikke er relevant i eget mosjnsliv. Og det finnes generelle treningsartikler der. Jeg snublet over siden i dag, den er IKKE VKV-spesifikk.
EnTil
 
Posts: 1402
Joined: 09 Oct 2009, 11:50
Location: Ålesund

Re: VKV

Postby EnTil » 13 Aug 2014, 10:20

Tur i VKV Elite i går. Meldt fint vær og gunstig vindretning, brukte VKVs Usits med Bumfortable sete oppi, satt som en konge. Sa "ja" til forslag fra medpadlere om å krysse Borgundfjorden i retning Langevågsholmene, noe skvalpete sidesjø gjorde meg taus. Tørrdrakt i 20 varmegrader bidro til trivsel tross alt.

Men ved Langevågsholmene skiftet vindretningen. NOe senere, lenger vest, førte jo det til mørke partier i sjøen der hvor bølgene kom fra, Hareidlandet.

Ikke snakk om at jeg kunne krysse tilbake over fjorden med disse bølgene fra siden. Attpå til padlet jeg med vingåre for første gang på et par år (hektet ved åreopptak fra vannet ganske ofte, trak padleren meg, ned), og jeg har for et par uker siden gått over fra venstrevridd til høyrevridd åre, støttetakene satt på ingen måte som reflekser. Fortsatt taus. Hos de andre gikk praten.

Jeg brøt tausheten: Jeg vil padle vestover, krysse mot sjøen, i retning Hessa (for de som er lokalkjente), deretter snu og gå i medsjø til naustet vårt. Og jeg vil ha følge.

To kompiser ble med meg, to andre krysset direkte tilbake over fjorden.

Jeg tror ikke det ble så sterk vind, men det ble bølger på kanskje opp i drøyt 70 cm høyde, med hvite topper på ganske mange. Kompisen i Reval VIking (nå heter den Tahe Wind 585) ble høylytt leende, trivselen steg tydeligvis, når forskipet var i lufta etter passering av en bølgetopp og falt ned i dalen bak. Jeg var igjen taus.

Men bølgeretningen var fin. VKV Elite viste seg å falle mykt og behagelig ned bak bølgetoppene, ikke noe stamping, nesten som en CD Extreme (nå Nomad), en CD Solstice GTS, eller en WS Zephyr. Men neppe like mykt som Valley Nordkapp sies å ta slike forhold. Likevel: Jeg var imponert. Dette var ikke stressende. OG jeg hadde tørrdrakt. Men jeg skulle jo, før eller senere, vende. Vende betyr sidesjø. Jeg var taus. De to andre pratet og lo. I NDK Explorer ville jeg vært med og le jeg også. OG kunne problemfritt og leende krysset tilbake over fjorden i sidesjø, om jeg hadde villet.

Vendingen gikk greit. Stort rorblad (designet for toerkajak, montert i dag) forankret hekken i sjøen, mens vind og bølger hjalp til å vende baugen medsjøs. LIte styrefart var nødvendig, jeg kunne konsentrere meg om å være forberedt på støttetak. Men å vende opp mot vinden med liten styrefart og stort ror akterut? DET kunne blitt en utfordring. Men ikke dagens oppgave, heldigvis.

Returen til naustet ble en fest. Kompisen i 585 cm lang Reval Viking fikk jo superraske surfer, som han pleier. Men jeg fikk surfer jeg også, om ikke like raske. Jeg misse flere enn ham, men så meg til siden og fant ut at han padler seg (med åra) opp i langt høyere fart for å fange bølgene, sammenliknet med meg. Ikke er jeg like sterk, og ikke har jeg stabilitet nok til å ta i alt jeg klarer. Om kompisen satt i VKV Elite er det ikke umulig han kunne fått de samme surfene som i Reval Viking. (Altså den som nå heter Tahe Wind 585.) For en ikke for lett padler er jeg av den formening at Wind 585 må være noe bortimot optimal som medsjøkajakk i sin prisklasse. Og den er langt mer stabil enn VKV Elite. Ja, jeg har prøvd den. Men cockpit er kort for meg, så den er ikke på kjøpslista. Og den er tyngre å bære enn Elite, som er SUPERENKEL å bære, og med sarg som er BEHAGELIG å holde i ved løft.

Elite var vennlig i medsjø. Surfet med grei retningsstabilitet, og når den ville svinge ut til sida, skjedde det ikke raskt og brutalt, derimot rolig og kontrollert, surfet først diagonalt og beholdt farten når jeg gikk på tvers. Merkelig: Nå føltes den sidestabiliteten mindre fraværende, trolig grunnet surfefarten. Og så "venner en seg jo til".

Det tok på kreftene å akselerere for å fange surfer. Jeg ble så sliten i muskler som jeg noen gang har vært på padletur. Siste partier lot jeg surfemulighetene glippe, dessuten ble det rotesjø, ikke musikalske bølger lenger.

EN oppgave blir å takle padling i sidesjø i Elite. Å lære det kan ta noe tid. Det vil antakelig hjelpe om jeg kan fikse lavere sitteposisjon med like god sidestøtte som jeg har nå. Men å padle med høy sitteposisjon er nok bare bra, når jeg skal bli kjent med Elite.

Jeg må - etterhvert - skaffe meg slike stag som gjør det mulig å få pontonger langt ute i sidene, til hjelp ved reentring. Smaavoll har fortalt at de fra Magnus Fisher trolig er best. Men jeg har lest at de bare kan brukes på VKV edition "Fisher". Vel, de vanligste er nok gode nok.

Noe som var galt på turen i går kveld? Jo, rorlinene var for slakke, roret kunne slingre noen cm sideveis, fram og tilbake, uten endring i svengelposisjon. Monterer jeg pedaler, vil denne ulempe forsvinne. Jeg hadde absolutt IKKE problemer med styringen, men antar at totalkontroll på roret ville gitt enda bedre medsjøgenskaper.

Jeg tror nok at Lettmann Speedliner ville vært raskere i surf enn Elite (K3 er jo i tvil om det, tror Elite kanskje er enda bedre, om det er mulig). Jeg har i alle fall hatt raskere surf i Lettmann Speedliner. Men i Speedliner ville jeg ikke kommet meg hjem i går, uten slep. Og Speedliner leveres ikke med det rednigssystemet jeg kan få til VKV.

Og så reflekterer jeg over at den myke gangen i motsjø (Elite) nok forsvinner om en skulle padle mer flatbunnede Ocean. Jeg vet ikke, men mistenker at det da ville blitt mer stamping/slamring. Jeg liker myk gange i motsjø, at forskipet faller ned i sjøen uten plask og smell.

Og når jeg blir enda eldre og enda mindre glad i å løfte kajakk, blir det kanskje en i karbon. Fisheredition, med klassisk blå eller gladrød dekor.

Det blir forreste nesten alltid vingåre i Elite for meg. Noe annet vil føles galt.

Ser fram til neste bølgetur, men ønsker gjerne "noe reduserte forhold". Dette ble en tur av det slaget jeg verdsetter høyest når den er over.
EnTil
 
Posts: 1402
Joined: 09 Oct 2009, 11:50
Location: Ålesund

Re VKV

Postby EnTil » 14 Aug 2014, 16:16

Magnus Fisher skriver om Seagull Ocean FE:

SÅ TILLVERKAS VKV OCEAN FE
VKV:s kajaker tillverkas i en vänster- och en högerhalva som sammanfogas. Skarven är den starkaste delen på hela kajaken. Det innebär att köllinjen är ännu tjockare och mer slitstark än övriga skrovet/däcket.

En Ocean FE tillverkas av två Offshore FE-halvor, men skarven görs ca 3 cm bredare och resultatet blir en stadigare kajak som lastar mer.

Dette er interessant. Når Offshore kan gjøres bredere, ved å utvide skarven med ca 3 cm, slik at sittebrønnen blir bredere (bl.a. lengst framme) og bedre egnet til langbentes padling med aktive ben, da skulle vel kanskje samme breddeutvidelse kunne gjøres på Elite?

Dersom en økning av Elites bredde med 3 cm gir fartstap vs original Elite som Ocean's fartstap vs Offshore, da ville en breddeøkt Elite bli raskere enn Offshore, beholde mer av Elites egenskaper enn Ocean gjør (kanskje enn Offshores egenskaper også), og SAMTIDIG tilby en noe bredere sittebrønn, hvilket bl.a. langbente ville ha utbytte av. Derfor:

Har noen hørt om en breddeøkt Elite, en slags "Ocean Elite", basert på to Elitehalvdeler i stedet for på to Offshore-halvdeler?

Med to 60 cm brede Seagullversjoner, Elite og Offshore, burde vi jo ha to 63 cm brede Seagull-kajakker, "Ocean Elite" og "Ocean Offshore".

Lek med tanker er morsomt.
EnTil
 
Posts: 1402
Joined: 09 Oct 2009, 11:50
Location: Ålesund

Re: VKV

Postby Seasurfer » 15 Aug 2014, 01:41

Nå skal ikke jeg ødelegge folks fantasier, men Elite er etter min mening ganske fullkommen. De som ikke er fortrolig med dens stabilitetsmønster, får enten øve og trene mer, eller eventuelt kjøpe seg en Ofshore, -og ikke en breddet Elite.
Seasurfer
 
Posts: 536
Joined: 01 Jun 2011, 22:52

Re: VKV

Postby EnTil » 15 Aug 2014, 10:33

Ad "breddet Elite": Fantasiene dreier seg om større sittebrønnsåpning med minst mulig endring av Eliteskrogets særpreg. Den som ønsker å makse primærstabiliteten kan jo bare kjøpe Seagull Ocean, og får større sittebrønn på kjøpet. Jeg siterer fra http://www.kajakspecialisten.se/cldoc/kajaker_16/vkv-ocean-fischer-edition_572.htm , Magnus Fishers omtale av Seagull Ocean:

Rymligare sittbrunn
För storväxta som sitter med lätt böjda knän och pumpar med benen (dvs använder en modern och effektiv paddelteknik) brukar det finnas gott om utrymme för detta i en Ocean FE. I Offshore FE och i Lisa/Anita FE kan benrörelser hindras av sargkanten.

Jeg kjøper Seasurfers budskap: Bruke Eliteskroget som det er, den som kan.

Bredding vil jo gi større flatt bunnparti, trolig med mer stamping, mindre myk gange i motsjø. Åreisettet ville komme lenger ut til siden og volumet ville bli større, ingen fordel for den som vil padle kajakken nesten tom, bare med litt turoppakning framme.

Og Seasurfer: Øve og trene mer skal bli. Etter å ha padlet Eliten med god og litt høy sittestilling, og endelig ha opplevd hvor godt den går både mot og med bølger, er det bare å håpe på "passe mye vind" til å trene seg til også å beherske den i sidesjø.

Og: Hvis jeg gir blaffen i å rotere med rumpa i setet, er sittebrønnen stor nok. Kanskje bør jeg være fornøyd med å rotere fra livet og opp, ikke drømme om mer aktive ben. Jeg padler med setet i bakerste posisjon og uten pute i ryggen.
EnTil
 
Posts: 1402
Joined: 09 Oct 2009, 11:50
Location: Ålesund

Re: VKV

Postby Ringperm » 18 Aug 2014, 17:52

Får man fremdeles kjøpt VKV i Norge?
Et google søk har ikke gitt meg noen resultater, men nå har jeg ikke finkjemmet google heller
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam
User avatar
Ringperm
 
Posts: 946
Joined: 09 Oct 2009, 11:16
Location: Stavanger

Re: VKV

Postby Seasurfer » 19 Aug 2014, 00:20

Nå for tiden må man så vidt jeg erfarer til Sverige for å kjøpe VKV. Jeg kan anbefale en forhandler i Skåne som er superseriøs. Det er Clifford Kayaks & Canoes. (www.clifford-kajak.com)
Tlf. 0046 7037 32287
Seasurfer
 
Posts: 536
Joined: 01 Jun 2011, 22:52

Re: VKV

Postby Ringperm » 20 Aug 2014, 08:46

Seasurfer wrote:Nå for tiden må man så vidt jeg erfarer til Sverige for å kjøpe VKV. Jeg kan anbefale en forhandler i Skåne som er superseriøs. Det er Clifford Kayaks & Canoes. (http://www.clifford-kajak.com)
Tlf. 0046 7037 32287


Takk for det.
Nå har jeg ingen umiddelbare planer, men jeg har padlet nok med Smaavoll til å forstå at en VKV bør være på alles kortliste over potensielle langturskajakker. Og desto mer jeg leser og hører, desto mer fascinert blir jeg :)
Synd de ikke selges i Norge lenger, for en tur til Sverige er uaktuelt
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam
User avatar
Ringperm
 
Posts: 946
Joined: 09 Oct 2009, 11:16
Location: Stavanger

PreviousNext

Return to Kajakker

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests