VKV

Re: VKV

Postby EnTil » 15 Jun 2013, 22:41

Det er en spesialutgave av Ocean en kan sove i. Ellers synes jeg ikke det er noe Inuitt over VKV Elite, Offshore og Ocean. Fra siden minner de meg (sikkert helt uten grunn) om skroget til litt eldre havseilere, før disse begynte å få tilnærmet vertikal baug. Likheten med seilbåters skrog er størst for de litt flatbunnede variantene Offshore og Ocean.

Jeg er blant dem som synes VKV-kajakkene er uvanlig vakre, og med særpreg. De er ikke kopier av noe annet.

Vakrest av alle synes jeg Lisa og Anita er, med sine symmetriske skrog. Like etterat jeg begynte å padle hadde jeg en stund en Lisa. Men den var for liten for meg. Eller jeg for stor for den. Men du verden så godt den oppførte seg i ruskesjø, selv med en uerfaren (og lang) padler ombord.
EnTil

Postby Sven K » 15 Jun 2013, 22:57

jeg liker også lisa. Den ser ut som en "god , klassisk sjøbåt" jeg mener ikke at VKV er kopier..jeg ser bare endel felles med kajakker fra alaska etc..ikke grønland selvsagt. Svebnskene har noen nordgrønlandske?kajakker i museum med utpreget sweede form. Det sies at inspirasjonen kommer derfra.Svenskene har jo tradisjoner med kajakkbygging..
http://www.traditionalkayaks.com/Kayakr ... /HMMA.html
jeg klarer ikke helt å fri meg fra tanken om at mange typiske rorkajakker har mye felles med feks en baidarka..
Pintail regnes for å være laget etter linjene på den samme illorsuitkajakken som anas acutas er basert på. som ble bygget på grønland til ken taylor.Bare med avrundet skrog, noe jeg kun har sett på en grønlandskajakk(multichine) en kajakk Matheussen? bygget seg(kjent tidligere grønlandsk paddler)
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby EnTil » 16 Jun 2013, 10:06

Jeg mente IKKE at du antydet at VKV var kopier, Sven. Jeg pekte på at VKV ikke, eller i liten grad, er kopier av eller likner på andre kajakker i produksjon i dag. VKV og Lisa har for eksempel mer til felles med en del robåter enn med typiske kajakker av i dag, men er like fullt glitrende skjærgårdskajakker. Og, som jeg nevnte, Elite, og særlig Offshore og Ocean minner meg (av utseende) om litt eldre havseilere, selv om havseilerne selvsagt er bredere i forhold til skroglengde. Jaja, jeg gjentok visst meg selv...
EnTil

Postby EnTil » 16 Jun 2013, 20:12

VKV Elite på vannet i dag, jeg tar sjansen på en litt usystematisk "synserapport".

Meldt 6 m/s nordøstlig vind, men vi var for det meste i le. Kompis padlet Red7 surf70 surfski. Stort sett bare krusninger på vannet. Jeg brukte det flatbunnede hoftestøttesetet, med therma-rest sitteunderlag oppå. Moderat høy sits, jeg satt altså høyere enn jeg vanligvis har sittet i Eliten. Jeg merket at kajakken av den grunn hadde litt mer lyst å legge seg litt på kant, men der merker jeg til gjengjeld en tydelig sekundærstabilitet. den kunne ligge der mens jeg padlet videre. Slikt gikk for meg også i Lettmann Speedliner (jomfrutur i dag, se nedenfor), men føles mer velteinviterende i Valley Rapier 18. I greie forhold bør de fleste kunne slappe av i Elite, selv om jeg tidligre har slitt.

Når jeg sitter høyt, oppleves Elite langt mer lettdrevet enn når jeg sitter lavt. Kanskje kommer dette, i tillegg til bedre padleergonomi, av at jeg egentlig sitter for langt bak i kajakken, med rumpa helt i aktre skott. Jeg presser nok Elite ned bak. Med høyere sete får jeg vinklet kroppen noe mer framover, kajakken får trolig bedre trim. Uten målinger føler jeg Elite å være litt mindre lettdrevet enn Valley Rapier 18 som jeg prøvde for kort tid siden under forhold med enda flatere vann. Rapier 18 var sammenliknet med Elite, merkbart mer utfordrende å vende i krusninger/småbøler fra siden. Det skyldes nok at Rapier 18 (med meg i cockpit) oppleves å ha klart mindre sekundærstabilitet. Men primærstabiliteten er like god i Rapier.

Etter Elite-økta prøvde jeg for første gang glassfiber Lettmann Speedliner, kjøpt av forumets K3, som oppgraderte til karbonutgaven.

Sammenliknet med Elite opplevde jeg Speedliner ganske lik, under rådende forhold bare litt mindre stabil. Under tøffere forhold tror jeg Speedliner ville bli klart mer krevende. Og dette var mens jeg satt lavere (nærmere bunnen) i Speedliner enn i Elite. Men Speedliner har nok, som en kan forvente grunnet skroglengde og bredde, høyere toppfart enn Elite. Jeg følte at skroget til Elite "flyttet mer vann" enn skroget til Speedliner når jeg virkelig tok i med mine begrensede krefter, men jeg følte at Elite var minst like lett å akselerere fra stillestående til vanlig turfart. For en sterkere padler tror jeg på økt fartsfordel i favør Speedliner.

Men alt dette er subjektiv synsing, og jeg er blitt fortalt at slik synsing er upålitelig: Fartsfølelsen i en kajakk trenger visst ikke gi et korrrekt bilde av fart: Enkelte skal føles raskere enn de er, andre langsommere. Vel, hva har jeg å si til det? Jo: Jeg konkurrerer ikke. For meg teller gleden, fartsfølelse er vel så viktig som reell fart... Der synes jeg alle de tre kajakkene jeg nevner her leverer i fullt monn. De føles dramatisk raskere enn min kjære NDK Explorer, og også raskere enn CD Extreme High Volume. det skulle da også bare mangle, siden de er rankere.

Med mine krefter vil jeg når jeg padler over litt tid neppe oppnå en fart der Elite taper merkbart i forhold til Rapier 18 og Lettmann Speedliner. Blir det smårufsete forhold, vil jeg være både raskest og lykkeligst i CD Extreme/Nomad eller NDK Explorer. Det er i penvær smale raske kajakkene er for meg. Likevel drømmer jeg om å oppleve noen av dem i surf. Kanskje en daag... Men jeg blir eldre, og sørger hele tiden for å få for lite tid til å trene i kajakk på vann...

Komposittarbeidet til VKV virker på meg å være overlegent det meste.

Jeg er glad jeg ikke fikk solgt Eliten før jeg angret meg. Den skal nå få nye sjanser. Men jeg synes det er en ulempe at jeg bare sitter godt med knærne fritt opp mellom sargkantene.

Sargen til Elite er uvanlig god å holde i når en bærer kajakken, og kajakken føles - kanskje bl.a. av den grunn - ikke tung å bære.

That's all, folks. *thumleft*
EnTil

Postby Seasurfer » 16 Jun 2013, 22:19

Mye intressant rundt VKV i denne tråden. Har hatt seks båter fra dette svenske verftet. Eier fremdeles tre stykker (101, Anita i carbon og Anita K2). Hadde Elite i fem år. Den går noe høyt med baugen, så jeg valgt å lage meg en fem centimeter isoporblokk som jeg anbrakte mot skottet bak ryggen. Dermed ble sitteposisjonen flyttet fem centimeter lenger frem. Kajakken fikk bedre trim og kontakten mot de polstrede knestøttene ble mye bedre.

Har dessutten vært konsekvent med å bytte roret på mine kajakker (unntatt 101) til et som skal være på Anita K2. Begge mine tidligere Lisaer, min tidligere Elite og den Anitaen jeg har nå, har hatt et slikt ror. Retningsstbiliteten ble helt fenomenal på diagonal surf, da roret stikker fem centimeter dypere.

Som det blir skrevet i tråden, er komposittarbeidet på VKV helt fabelaktig. Synes egentlig at det er litt leit at de ikke produserer en ordentlig Britdesign-kajakk med tight cockpitkontakt og eminente rulleegenskaper. Tror salget kunne blitt bra, for selv ihuga hjelmpadlere vet at VKV står for superkvalitet.
Seasurfer

Postby Sven K » 16 Jun 2013, 22:55

Skomaker bli ved din lest!! :twisted: hehe..
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby Seasurfer » 17 Jun 2013, 01:04

Dette med skomakeren er jo sant, Sven K.
VKV har et tett samarbeid med Seabird. Tenk om de kunne laget en special-edition av Scott eller Qanik? Kjørt på med en del VKV-løsninger og en totalt kompromissløs byggekvalitet. Verftet kunne latt den ligge i prissegmentet med Point 65 Whisky, Nigel Dennis Explorer eller en superbåt fra Valley? Hadde sikkert blitt en populær sak. Selv om jeg elsker VKV, kan de med fordel snart lansere en ny modell, -i stedenfor å komme med litt nye luker og pedaler i blandt. I bilverdenen kaller man slikt for facelift. Intet kajakkmerke er så bra at de ikke trenger å lytte til hva markedet vil ha. Ta min egen Anita for eksempel. Selv synes jeg den er fantastisk! En av de absolutt beste båtene jeg noen gang har padlet. Ingen tvil i det hele tatt! Hva hjelper dét når mange bare rister på hodet av en båt som ble designet i 1937? De gidder simpelthen ikke å vurdere den. Det blir som en sjøens Morgan blandt V70er og Mondeoer.
Last edited by Seasurfer on 17 Jun 2013, 10:00, edited 1 time in total.
Seasurfer

Postby Sven K » 17 Jun 2013, 07:22

tja..hvem vet når Anas Acutas ble "designet". Selv om illorsuit-kajakken ble laget rundt 1959 er jo grunntrekkene mye eldre..jeg husker gamle erverdige Hardy i england. en av storhetene innen fluestenger med dype røtter fra splitcane tiden. De var klarte aldri helt å lage "moderne progressive stenger" like bra som de beste amerikanske eller for densakskyld de scandinaviske. Sjel vettu..
Facelift kan være bra men det er også mulig å Facelifte seg selv out of existence..
NDK og VKV er jo to helt forskjellige firmaer som har et unikt men begrenset utvalg.Det er ikke nødvendigvis så dumt. Det er ikke gratis å ekspandere og sjanesne for å floppe er godt over middels tror jeg..Iallefall hvis det skal produseres i vesten med kvalitet som høyeste prioritet.
Hva er egentlig så unikt med VKV sin kvalitet? de er åpenbart meget bra laget. jeg bare spør..får lese litt om hva de bruker av materialer *read2*
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby Seasurfer » 17 Jun 2013, 10:18

Skal prøve å svare deg Sven K. når det gjelder kvaliteten til VKV. Fabrikken vet først og fremst hva de vil. De har i tillegg selvaktelse. Folkene er stolte av sitt håndtverk. De har ikke så mange ansatte og lager derfor ikke mer enn noen hundre båter i året. Til gjengjeld bruker de mange timer på hver båt.-De vil ha fornøyde kunder.

Materialene er de aller beste. Da jeg bestilte min Anita i karbon fra fabrikken for ti år siden, var den bestilte sendingen av karbon utsatt fra leverandøren. Flyfabrikken Boeing hadde nemlig bestilt rimelig mange tonn fra VKVs leverandør. Her er med andre ord kun det beste godt nok.

Formene til VKV er laget av metall og ikke plastkompositt. Den ytre finishen er absolutt perfekt. De bruker kvalitetsvinylester fra Jotun (tror jeg). Så var det håndtverket da. Her legges duken opp for hånd. Matten legges slik at viktige områder forsterkes. Selv glassfiberutgavene har karbon innstøpt i dørken. Skjøter og sammenføyninger er også helt perfekte. Skrogene lages i en venstre og høyre halvdel. Cockpirammen blir dermed en integrert del av selve båten. Rammen er blandt de sterkeste på markedet. All hardware er av topp kvalitet. Ingenting går i stykker. Båtene leveres med livstidsgaranti signert Ingvar Ankervik.

Det er mye "mas" her på forumet om at roret på en kajakk er sårbart og går fort i stykker. VKV-rorene tåler ufattelige påkjenninger. Lånte vekk min Anita K2 for noen år siden. Disse folkene klarte å miste akterdelen ned på et betonggulv fra 160 centimeters høyde. Den landet med roret først. -Båten fikk bare noen små delamineringer i nederste rorfeste. Trodde ikke mine egne øyne. Disse delamineringene var så mikroskopiske at jeg valgte å la være å gjøre noe med det.
Seasurfer

Postby K3- » 17 Jun 2013, 10:23

Seasurfer wrote:Den går noe høyt med baugen, så jeg valgt å lage meg en fem centimeter isoporblokk som jeg anbrakte mot skottet bak ryggen. Dermed ble sitteposisjonen flyttet fem centimeter lenger frem. Kajakken fikk bedre trim
Jeg hadde en Elite (92 mod importert av Eian) og den hadde VKVs justerbare finersits (racing) som satt i integrert skinne, jag hadde den alltid i fremste posisjon og da gikk Eliten best. Den ble senere byttet ut med med en Inuk, og i min Inuk nr 2 satte jeg inn VKVs carbonsits som også nå sitter i min Speedliner. Jeg synes VKV har lykkes med å lage et sits som føles som et racingsits men som i tillegg gir god støtte alle veier, og tillater god rotasjon.
Siden dette er en VKV tråd så kan jeg fortelle at jeg har et klenodium -legendariske mahogny VKV 100 :D, den er fra ca 1970 (designet rundt 60' ) og er fortsatt i topp stand. Rorsystemet og vaiere (rusfrie) løper helt smoth etter mer enn 40 år (jeg har eid den fra 82'). Den skal forøvrig pusses og lakkeres nå, 25 år siden siste "oppussing".
K3-

PreviousNext

Return to Kajakker