VKV

Re: VKV

Postby 29er » 17 Jun 2013, 10:26

K3 - legg ut bilder når kajakken er pusset opp *thumright*

Harald
29er

Postby Sven K » 17 Jun 2013, 10:36

kult. Valley brukte 6uker på å lage min vinylester/FG/diolen pinny.
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby Seasurfer » 17 Jun 2013, 10:55

Valley er også et eksempel på super støpekvalitet. Det finnes et knippe båter på det norske markedet som utmerker seg med uvanlig flotte kvaliteter. Selv har jeg hatt gleden av å studere og padle mange forskjellige kajakker fra diverse produsenter. -Og det er virkelig store innbyrdes forskjeller i de respektive prissegment. Høy pris er ikke alltid en garanti for at alt er fryd og gammen. På samme måte trenger ikke en båt til 10 -12.000 kroner å være dårlig.

Den typiske "feilen" hos enkelte produsenter er at kvaliteten ikke virker helt gjennomført. Et flott skrog som oppfører seg glimrende i sjøen, kan gjerne skilte med en elendig ryggstøtte, et dårlig sete eller luker som lekker. Dårlige senkekjølspatenter er( eller var..) en typisk gjenganger.Dekksrigg som ikke er nedsenket er heller ikke ting som harmonerer på kostbare båter.

Husker fremdeles da jeg prøvde en såkalt "velrenomert" karbonbåt til kr. 39.000,- Den var tungpadlet, med dårlig glid. Surfeegenskapene var langt under middels. Pedalskinnene var festet med gjennomgående skruer i skroget. Til og med setet var festet med gjennomgående skruer i skrogsidene og dekksriggen manglet nedsenking. Slike feller kunne aldri VKV gått i. -Never!
Seasurfer

Postby EnTil » 17 Jun 2013, 13:14

Seasurfer wrote:Har dessutten vært konsekvent med å bytte roret på mine kajakker (unntatt 101) til et som skal være på Anita K2. Begge mine tidligere Lisaer, min tidligere Elite og den Anitaen jeg har nå, har hatt et slikt ror. Retningsstbiliteten ble helt fenomenal på diagonal surf, da roret stikker fem centimeter dypere.

Seasurfer: Jeg leser "5 cm dypere" som "ca 5 cm dypere". En gang du har anledning, kan du måle avstanden mellom de parallelle sidene på roret (øverste og nederste), vinkelrett på disse sidene? Jeg spør fordi jeg har et foreløpig ikkemontert toer-ror planlagt å monteres på Elite, nettopp for å oppleve den effektive styringen/retningsholdingen du beskriver. Men jeg tror (uten foreløpig å ha målt) at økt dyptgående på mitt, i forhold til standardroret, er noe mindre enn 5 cm, snarere 3 eller 4. Da jeg bestilte, ba jeg om "dyptstikkende ror for toer", men vet ikke hvilket jeg endte opp med å få.

Ellers er jeg på grunn av lange ben forhindret fra sitte så langt framme i Eliten som anbefalt i denne tråden. Jeg har "svengelstyring" i kajakken. Hvis jeg begynner å like kajakken så bra som jeg nå tror, kan det tenkes jeg monterer pedaler i den, da kan jeg få føttene lenger fram og dermed sitte lenger framme. Jeg har alllerede et sett av Lettmanns pedalsystem klar for montering. Skinnen som skal limes i bunnen er her ikke innhul på nedsiden som på VKVs pedalskinne, så jeg slipper å fylle opp skinnen med epoksy og fiber slik det ble beskrevet i en artikkel i bladet "Padling" for noen år siden (tilgjengelig på nettet), der VKVs pedaler ble brukt.

Jeg har padlet andre kajakker med Lettmanns pedaler i andre kajakker, Lettmanns er gode nok for meg, selv om jeg kunne likt at pedalene kunne stilles i "mer oppoverbakke" og fremdeles muliggjøre fullt rorutslag. (Padling-artikkelen var signert Fjelde, tror nok jeg vet hvem dette er her på forumet, hilser og takker for mange bra artikler *icon_salut* , bl. a. en om Elite, den har flere ganger gjort det vanskelig for meg å selge min...)

Den ene kajakken jeg padler hvor Lettmanns pedalsett er ettermontert (en Inuk jeg har hatt i mange år), har skinnen limt inn ved bruk av enten Tec7 eller et annet tilsvarende limstoff (SikaFlex?) Det har holdt i årevis, så jeg stoler på at f. eks Tec7 er bra nok. Jeg vet dette ikke er "Gjør det selv-tråden", så jeg beklager (nesten) siste avsporing om lim.
EnTil

Postby Seasurfer » 17 Jun 2013, 16:46

Så vidt jeg vet, Entil, har VKV kun to størrelser på rorene som vi snakker om. Elite, Lisa og Anita sine ror er helt like. Anita K2 sitt ror avviker ved å være lengre. (Omtren 5 centimeter vil jeg tro.)

Vedrørende disse pedalene, så hadde jeg aldri(!) montert Lettmann sine stående utgaver i en VKV-Elite. -Setter liksom ikke motoren fra en Opel Kadett i en Porsche...

Har padlet tre forskjellige kajakker fra Lettmann og deres pedaler når ikke VKV sine utgaver til leggene en gang. -Synd men sant.

(Må skynde meg å tilføye at jeg virkelig har latt meg begeistre av Lettmanns kvaliteter, men pedalene mangler etter min mening både presisjon og finesse. De befinner seg rett og slett ikke i samme divisjon som resten av båtene fra dette dyktige, tyske verftet.)
Seasurfer

Postby EnTil » 17 Jun 2013, 19:25

Seasurfer: Jeg har akkurat, i den Lettmann Speedliner jeg kjøpte fra forumets K3, skiftet fra Lettmanns avskyelige plast ERGO-pedaler, altså disse

http://alfafritid.no/produkt/padleutsty ... go-pedaler

til Lettmanns eldre (og etter mitt syn gode) power-pedaler, altså disse, som festes med samme mekanisme, i samme skinne:

http://alfafritid.no/produkt/padleutsty ... daler-1859

Var det Power-pedalene du prøvde, Seasurfer?

Det er de siste jeg i mange år har hatt i min gamle Kirton Inuk, og jeg liker dem godt. K3 skiftet også til Power-pedalene i Speedliner, og er såvidt jeg forstår godt fornøyd. K3 sier i forumet at han nyter å padle Speedlineren. Han har tidligere padlet bl. a. Inuk, VKV Elite og (tror jeg) en XOR havracer før.

Jeg opplever Power-pedalene å sitte solid fast i skinnen, de muliggjør godt fraspark med hælen, om jeg vil. Det eneste jeg - som tidligere nevnt - misliker litt, er at pedalene heller litt mye framover, jeg må strekke ganske mye på vrista for fullt rorutslag. På den annen side: Jeg bruker omtrent aldri fullt rorutslag, roret trekker da luft. Og: Relativt kraftig vinkel framover hjelper meg å unngå at fraspark med hæl ledsages av styresignal ved press med tå. Videre hjelper skråvinkelen meg å unngå at tærne stanger i framdekket på kajakken. Med Powerpedalene er det naturlig å sitte med føttene rett opp/fram, mens en med ERGO-pedalene har føttene vendt utover. De siste er mindre greit for meg, fordi jeg da får vondt i hoftene etter kanppe to timers padling. Jeg bør padle med knærne samlet og føttene opp for å unngå dette. Slik kan jeg padle med Powerpedalene. Jeg har, i alle fall inntil nå, tenkt å skifte til powerpedaler i flere kajakker. For meg så disse powerpedalene ut til å være like greie som de eldre VKV-pedalene. De helt nye VKV-pedalene, der det er lett å flytte pedalene fram og tilbake, ser imidlertid tiltrekkende ut.

Har du erfart at VKV-pedalene er mye bedre enn Lettmanns Power-pedaler, Seasurfer? Kan du i tilfelle fortelle hvordan?

Dersom jeg overbevises om at VKVs pedaler er bedre, vil jeg trolig gå for VKV-alternativet i kajakker uten forhåndsmontert bunnskinne, selv om montering blir mer komplisert. I så fall venter jeg trolig til jeg kan få tak i de nyeste pedalene fra VKV. De lettmannskinnene jeg har, med pedaler, blir i så fall å selge, med et smil, fordi jeg oppdaget i tide at dette ville være lurt. (Jeg er nok litt perfeksjonist. Men om Seasurfer prøvde de avskyelige ERGO-pedalene, kan saken stille seg annerledes. FOr ERGO-pedalene mangler virkelig finesse. Begriper ikke at de ble introdusert, når Power.varianten eksisterte. Den eneste forklaringen kan være at ERGO-modellen mulgigjør montering i kajakker med lavere dekk, fordi føttene kan vende utover...)
EnTil

Postby EnTil » 17 Jun 2013, 19:40

Mitt dyptgående VKV sleperor stikker 27.5 cm dypt. Jeg ville aldri ønsket et annet VKV-ror enn sleperoret på en VKV Seagull. Det hevbare roret tiltrekker meg ikke på samme måte. Jeg tror ikke det fungerer like godt. Nå er jeg spent på Seasurfers svar ang Lettmann-pedalene. Hva jeg håper å få høre? Jeg håper selvsagt at Seasurfer sier han prøvde de POWER-pedalsettene jeg har kjøpt. For all den stund jeg opplever disse som gode, vil det i så fall bety at VKV-pedalene er BEDRE ENN GODE, og det vil jo bare være å feire. For det vil bety ENDA bedre padleglede. Det er kvaliteten på aktive fraspark, samt styrerespons, som teller.

At jeg i så fall får "noe Lettmann-gear" til overs (to skinner, ett POWER-pedalsett og ett ERGO pedalsett som er til overs fra Speeedlinerens standardutrustning, er i så fall av neglisjerbar betydning.) Da hører jeg i første omgang om noen i lokalmiljøet ønsker å montere disse i sin kajakk for en billig penge. De kan jo prøve Powerpedalene først i min Inuk eller min Speedliner.
EnTil

Postby Seasurfer » 17 Jun 2013, 22:45

Pedalene i samtlige av de tre Lettmannkajakkene jeg har hatt til disposisjon har vært av typen Ergo. Grunnen til at de ikke var helt "my cup of tea" var at selve fotplaten var fremstilt i en altfor fleksibel plast. Styrefølelsen ble med andre ord veldig myk og svampete. Ble omtrent som å sidestille dem med styreliner med mye fleksibilitet. Slik vil ikke jeg ha det.

De eldre Powerpedalene til Lettmann har jeg aldri prøvd.

VKV-pedalene har en hard fotplate som er belagt med neoprene(eller noe som føles slik ut). De er dermed svært behagelige, men samtidig absolutt kontant i bruk. Monterte dem på plass i min 630 centimeter lange Interceptor havracer og fikk på mange måter en annen padleopplevelse. Har ellers padlet min vennines Lisa og en kompis sin Anita med disse pedalene. De er førsteklasses i bruk. -Eneste minuset er at låseskruen for lengdejustering ikke kan justeres om bord. -Ser imidlertid ut som VKV har utarbeidet en ny patent for nettopp dette (jfr. VKV-101 ).
Last edited by Seasurfer on 18 Jun 2013, 08:45, edited 1 time in total.
Seasurfer

Postby EnTil » 18 Jun 2013, 06:13

I Powerpedalene tiLettmann finnes bare metall og hardplast. Ikke noe svampaktig der. Jeg synes nok VKV-pedalene ser no mer "high end" ut, men velger inntil videre å tro at Power er tilnærmet likeverdig. Det er mulig de faste platene til hælen går litt høyere på VKV-modellene. Det vil i så fall kanskje være en fordel. På den annen side har jeg aldri savnet høyde når jeg har brukt Lettmann Powerpedaler.

Alf (Alfa Fritid i Tromsø) Power-pedaler i alle Speedlinere han selger, han sier de som vil padle litt aktivt foretrekker Power.

Men dette er jo en VKV-tråd. Tilbake til tema. Jeg er veldig spent på de nye VKV-pedalene som kan justeres mens du sitter i sittebrønnen. Kan de justeres trinnløst? Mangel på trinnløst er neppe et problem om justering kan skje i faste små steg.
EnTil

Postby Seasurfer » 18 Jun 2013, 10:50

Pedalene fra VKV justeres trinnløst. :-)
Seasurfer

PreviousNext

Return to Kajakker