VKV

Re: VKV

Postby EnTil » 18 Jun 2013, 11:40

Jeg vet at VKV-pedalene som har eksistert noen år justeres trinnløst. Siden de nye kan justres mens en sitter i kajakken tenkte jeg at det kanskje ikke var trinnløst i disse, Det jeg imidlertid gjetter på, er at du løsner festet av de nye pedalene ved å løfte platen som stikker ut bakover i sittebrønnen, mellom kajakkene, at et slikt løft letter presset mellom en ikkesentrisk akslet sylinder og en skinne i bunnen av kajakken, samme prinsipp som for nyere Lettmannspedaler. I så fall er de nye VKV-pedalene trolig å foretrekke: Siden en kan justere for ulike pedalposisjoner ute på vannet, slipper en trolig å justere lengde rorsnor når en flytter pedalene, slik en må med Lettmann-pedaler. Men skal kajakken brukes av kun en person, er dette ikke så viktig.

Nå leser jeg for så vidt at de nye VKV-pedalene foreløpig ikke selges separat, siden en har begrenset produksjonskapasitet.

Jeg er spent på om også de nyeste VKV-pedalene har skinne som er uthulet mot kajakkbunnen, ligger som en åpen eske mot skroget. Er de det, må hulrommet fylles før fastliming, som beskrevet i artikkelen i bladet "Padling". Hvis det nye VKV-systemet har skinne som er flat eller lett avrundet under, med overflate som nesten passer med kajakkbunnen, vil det være like lett å montere VKV-pedaler som Lettmann-pedaler, f. eks ved liming med Tec7. Desom denne meldingen huskes når noen får se de nye pedalenes skinne (eller bilde av skinnen) sett nedenfra, vil det være fint om vi får en beskrivelse. Jeg kan få behov for pedalsett til flere kajakker i fremtiden, liker ikke sidemonterte pedaler.
EnTil

Postby Seasurfer » 18 Jun 2013, 12:21

I artikkelen du sikter til, mener jeg at skinnen var helt rett og absolutt flat på undersiden. VKV selger det som trengs, dersom du ordlegger deg riktig... :-) På kajakken i artikkelen (Cobolt Sibir Interceptor) var dørken helt strak i området hvor skinnen ble støpt fast. Skinnen ble lagt på en pute med epoxymettet glassfiberduk.

Mitt råd blir at det lages en forskaling med samme overflatemål som skinnen. Denne går i tilnærmet "null" i endene. På midten blir den x millimeter høy.

Kajakken vatres av helt nøyaktig, målt i selve arbeidsområdet. Det legges ett lag med duk mot endene og nødvendige antall lag ved midten. Det avsluttes med et par millimeter epoxy som vil flyte ut og tørke i vater. Innen 48 timer legges et nytt lag med mettet duk oppå det støpte feltet og skinnen legges på plass. Den må sikres, slik at den ikke seiler ut av posisjon.
Seasurfer

Postby EnTil » 18 Jun 2013, 13:18

I artikkel http://www.padlesiden.no/Praktisk1/Vi-m ... e-pedaler/ bilde nummer seks ovenfra ser vi undersiden av VKVs skinne.

Arbeidsgangen er forbilledlig beskrevet, men jeg planlegger egentlig å lime med Tec7 dersom skinnen er flat under og ikke har "hulrom" som må fylles ut. Sannsynligvis kan jeg bare fylle ut også hulrom med Tec7, men jeg har erfart at Tec7 kan ta veldig ang tid for å stivne skikkelig, om det er lite tilgang på luft/væske og Tec7 ligger i et tykt lag.

Tec7 blir sterkt nok (har enkelte erfart) og jeg slipper å plane ut kajakkbunnen, fordi Tec7 fyller ut ujevnheter og ikke krymper når den stivner til. Slik er det i alle fall jeg tror det er. Derfor Tec7 heller enn epoksy: Lettere jobb å utføre. Tar jeg uklokt valg? Hvorfor?
EnTil

Postby Seasurfer » 18 Jun 2013, 13:59

Du har helt rett med hensyn til skinnens fasong, EnTil.. Kjenner faktisk at jeg rødmer. Husker nemlig at den ble helt flat, men etter(!) at undersiden ble fylt opp med glassfiberkompositt. Huff, beklager at jeg fremstod som påståelig.

Tec 7 er et fabelaktig lim, men neppe like fabelaktig som fyllstoff. Nå uttaler jeg meg som en ren "synser". Har ikke prøvd, men kjenner igjen problematikken fra andre enkomponents lim/fillere som legges på litt for tykt. Det kan virke som selve kjernen beholder mykheten på samme måten som når massen ligger beskyttet inni patronen.

Artikkelen beskriver også hvordan skinnen kan festes i polyetylen. I denne forbindelse ble Tec 7 nevnt. Da er det først laget en komposittavstøpning av dørken. Denne limes til slutt fast med Tec 7.

Dersom skinnen fremdeles er slik du helt riktig beskriver, ville jeg fylt den opp med glassfiber og epoxy, og etter herding støpt den fast i dørken. Da får man en homogen enhet som samtidig stiver opp dørken.

Jeg innbiller meg at jeg er av typen som primært holder en knapp på velprøvde metoder, i den grad de kan benyttes. Alternativene kommer først på banen når det kreves. -Som når stoffer som ikke er kompatible med epoxy skal limes.
Seasurfer

Postby EnTil » 18 Jun 2013, 14:20

Nå har jeg ansvaret for at denne VKV-tråden ble litt "gjør det selv-tråd" for en stund, men avslutter denne digresjonen her, med følgende oppsummering: Jeg tror nok at epoksy, rett blandet, vil være sterkest. Men både K3 og jeg har erfart at Tec7 også holder, og der er en ikke avhengig av rett blandingsforhold. Jeg forutsetter imidlertid at en ikke trenger for tykt lag Tec7, pga kjernen som da - slik Seasurfer nevner - vil ha tungt for å stivne, kanskje spesielt inne i et lukket rom som i VKV-skinnen. Denne bør nok derfor fylles opp med epoksy og filler først. Da kan det vel være like greit å fortsette med epoksy. Med Lettmann-skinnen slipper en å fylle opp, og *jeg* tar nok sjansen på Tec7, som altså også, i det minste av K3 og i min Kirton Inuk (kan her ha vært Sikafleks) er prøvd til dette formålet.
EnTil

Postby Seasurfer » 18 Jun 2013, 23:33

Nå har jeg sammenlignet lengden på de to rorene fra VKV. Det skiller nøyaktig fire centimeter mellom et standard ror for Elite, Lisa og Anita vs. roret til Anita K2. Forskjellen på arealet er snaue 20%. Det merkes særlig på surf.
Seasurfer

Postby smaavoll » 18 Dec 2013, 16:11

Ser at mange driver å testpadler sine nye kajakker. I høst har jeg også testpadlet min 40 år gamle VKV Anita K2 i tre *occasion14*
Image

Har laget en uhøytidelig testrapport på bloggen:
http://smaavoll.blogspot.no/2013/12/vkv ... odell.html
smaavoll

Postby Seasurfer » 19 Dec 2013, 04:38

Flott sak du har lagt ut om din Anita K2 i tre, Smaavoll. De siste ti årene har jeg hatt tre VKV i stallen (les:nøstet). Man må gjerne ha meninger om merket, og det har jo i særlig grad dem som aldri har sittet om bord i en slik. I dag blir en del kajakker målt på om de kan rulles, eller ei. Per definisjon blir dermed mine tre svenske smykker, -VKV-101, VKV-Anita i karbon og VKV-Anita K2 ansett som produkter med manglende kvaliteter, på lik linje med andre kystkajakker og turracere/flattvannsbåter. Den urgamle designen faller visst heller ikke alltid helt i smak. Vel, sånn vil det alltid være, for det var visst noe med "smak og behag". Superkvalitet og livstidsgaranti er uansett godt nok for meg.

Siden både jeg selv, mange av mine padlevenner, -og ellers et stort antall padlere trives med teknisk utfoldelse, lek og moro, er det litt trist at VKV ikke ser behovet for å følge med i utviklingen. De må for all del beholde dagens program, for båtene er nydelige til sitt bruk. -Jeg savner derimot et par dedikerte rullekajakker med brit-design. Jeg vet nemlig at en stor skare beundrer dette svenske merkets kvaliteter, men at det oppfattes som leit at de ikke har en eneste senkekjølskajakk på programmet. Det er jo bare for Ingvar Ankervik å ta kontakt med konstruktørene Thommasen eller Virsén, dersom man ønsker å etablere et spennende samarbeid. Vi ser hvilken vei utviklingen går. Da er det viktig å følge med. -Markedet bestemmer.
Seasurfer

Postby smaavoll » 20 Dec 2013, 09:49

Hei Seasurfer, kult at du også er en ihuga VKVer *occasion14*

Personlig synes jeg britkajakker i 90% av tilfellene er kjedelige og gir lite teknisk utvikling padlemessig, sammenlignet med feks VKV Elite. Dette avhenger selvsagt hvor en padler og ikke minst under hvilke forhold en padler. Dersom rulling er hovedforkus er selvsagt britkajakker mye enklere å håndtere, men hvorfor ikke ta en utforing med å rulle noe mer krevende kajakker - dersom en ønsker å bli flink. Hvem som helst kan jo rulle feks en Romany.... Jeg har feks rullet Anita K2 flere ganger både med makker og uten - mer for morro enn nødvendighet ;)

Eliten har gitt meg mye god utfordring, mye glede og morro under enkle og moderate padleforhold, som vi til vanlig padler under i Stavanger, i tillegg til å være en forutsigbar og trygg langturkajakk. Jeg er ikke helt sikker på at VKV ikke følger med i utviklingen. Teknisk og kvalitetsmessig har de vært og er på topp, tror det altid vil være folk, også padlere som verdsetter kvalitet og gjennomprøvde løsninger. At de ikke kommer med nye kajakker, men forbedrer og videreutvikler sine eksisterende kajakker tror jeg er lurt. Tilstekkelig gode britkajakker produseres i fleng..... Men skal som sagt ikke være strategen til VKV, sier kun at jeg forstår tankene bak "å bli bedre på det en er god til....."
smaavoll

Postby Seasurfer » 20 Dec 2013, 10:36

Vi kan nok skrive mye godt om disse båtene, Smaavoll. Rent padlemessig er de blandt det beste som kan skaffes. Nå skal jeg ikke skryte på meg altfor mye, men jeg har padlet over seksti forskjellige båter. Da burde sammenligningsgrunnlaget være på plass. Hydrodynamikkens forskjellige prinsipper har ikke forandret seg siden verdens første båter så dagens lys. VKV vet faktisk hvordan et fortrengningsskrog skal angripe vannet i hastigheter som ligger innenfor rammene av skrogets faktiske "skroghastighet".

Rent manøvreringsmessig finnes det dog kajakker på markedet som reagerer kvikkere enn VKV. Men nå bererører jeg kantingsteknikk, lek og moro. På surf derimot, er det etter min mening ikke så mange utfordrere i klassen som slår Elite og Anita. Med et ror fra Anita K2 sitter disse to kajakkene som et skudd, selv under diagonal surf. Av alt jeg har testet/prøvd, er det bare enkelte surfskis som overgår disse båtene i gjeldende øvelse.

Men, tilbake til mitt poeng.: Folk etterspør faktisk dedikerte rullebåter. -Da er det litt leit at VKV ikke ønsker å "sette skapet på plass" ved å levere noe av det beste i også denne klassen.

Apropos rulle: Jeg rullet min venninnes VKV-Lisa i høst. Ikke akkurat fordi den var så egnet til formålet( for den var jo tilnærmet ubrukelig), men det var vel mer for å ha noe å snakke om i ettertid.
Seasurfer

PreviousNext

Return to Kajakker