VKV

Re: VKV

Postby VKV HKK » 18 Aug 2018, 12:09

Lenge siden jeg var inne her.
Men, jeg har nå hatt en VKV Elite i nesten et år! :P
Har fremdeles den gamle Offshore, men har for det meste brukt tiden i Elite'n fram til nå.
I løpet av vinteren har jeg hatt en del turer ut på sletta (HGSD) og over til Feøy/Røvær for å teste egenskapene til den nye kajakken.
Flyttet da over det flate setet med sidekanter og thermarest pute fra Offshoren til Eliten for å få mest mulig stabilitet.
Opplevde at jeg trivdes i kajakken for det meste, men når det blåste opp måtte jeg bruke hele min oppmerksomhet på å holde kajakken stabil.
Ikke helt som jeg liker det, med andre ord... (Litt kjiipt når jeg skal prøve å ta bilder fra kajakken.)
Kom til et punkt hvor jeg vurderte å gå over til å padle Offshoren om vinteren. :-(
Som et siste stunt, bestilte jeg en pakke fra VKV:
Ishavsrør, anatomisk kolfibersits, og litt forskjellig annet. (Rigging, kompass osv.)
Hadde drøyd det med å montere det nye sitset, men på en tur til Tjøme (Tønsberg) fikk jeg satt det på.

Himmel og hav for en forskjell - kajakken er ikke til å kjenne igjen!!!
Ikke lenger noe følelse av ustabilitet uansett bølger og vindforhold. (Har testa litt rundt omkring utenfor HGSD også.)
Neste ikke mulig å tro på at noen få CM skulle utgjøre en så stor forskjell!?!

Så nå er jeg helt solgt, Eliten er min nye kajakk! (Beholder Offshoren allikevel.)
Går allerede med planer om å få bygget en siste kajakk (Elite) i karbon osv, nå som jeg er blitt trygg på at den er passende for meg, men vi får se...

Uansett - ikke gi opp Eliten før du har testet det nye anatomiske setet fra VKV!
Attachments
Anatomisk_sits.jpg
Anatomisk_sits.jpg (228.67 KiB) Viewed 679 times
Last edited by VKV HKK on 18 Aug 2018, 12:37, edited 1 time in total.
VKV HKK

Re: VKV Elite

Postby VKV HKK » 18 Aug 2018, 12:32

Er ikke så mye annet som kan matche VKV på vannet, rett og slett vakkert!

PSX_20170816_145752_Reduced.jpg
PSX_20170816_145752_Reduced.jpg (124.87 KiB) Viewed 679 times
VKV HKK

Re: VKV

Postby smaavoll » 22 Aug 2018, 13:23

Flott innlegg. Jeg tenkte ikke på at du hadde noe annet enn setet som kom rundt 2005.....

Som du skriver var det en sits som var en revolusjon. Noen mener VKV er konservative, i den forstand at det ikke kommer nye kajakker med gilde fargar og bling kvart år, men produktutvikling gjennom empiri, der de beholder det som fungerer bra og justerer det som ikke fungerer så bra - er de veldig gode på. Og dette setet er fantastisk. En forstår det nok som du sier ikke før det er prøvd.

Da forstår en også hvor mye bedre setet på VKVene er vs andre turkajakker. I kombinasjon med de nye pedalene som også kom rundt 2005/6 så ble dette virkelig en ny kajakk. Og som kjent er det ikke noe poeng å videreutvikle noe som er perfekt *occasion14* Etter min mening gjenstår det kun å gjøre noe med hofte og knestøttene slik at kajakkene, som skrogmessig er supre å rulle også har ett interiør som bidrar i større grad. Med de ulike sitsene kan samme kajakk være stabil eller ustø. Dersom en vil bruke kajakken til å trene opp balanse som er en ferdighet som alle padlere har bra av, så kan en feks sette på tresitsen som gjør at du kommer noen cm høyere, med tilsvarende mer ustabil kajakk.

Liker at du har en tidlig versjon av Eliten med "gullflake måsen" på bakdekk. En klassiker! *thumright*
smaavoll

Previous

Return to Kajakker