Fordeler og ulemper med ocean-cockpit

Fordeler og ulemper med ocean-cockpit

Postby Torleif » 26 Dec 2009, 14:54

Starter ny tråd om et emne som kom opp i skrogform-tråden.

På dukbåter av grønlandsk type er liten cockpit en del av konstruksjonen, med masik som kne/lår-støtte. Jeg synes den typen cockpit fungerer veldig bra i forhold til padlestilling og kontakt med båten. Ulempen er at man må venne seg til å gå i og ut av båten med strake ben.

På moderne båter synes jeg nøkkelhull er den beste løsningen. Det eneste holdbare argumentet jeg kan se for liten cockpit (finnes det et norsk ord?) er tillgjengligheten til ting man har på dekk, og dette kan som regel løses på andre måter.

Noen som har andre tanker om dette?
Torleif

Re: Fordeler og ulemper med ocean-cockpit

Postby ugla » 26 Dec 2009, 15:10

Med unntak av tilgjengeligheten for tingene på dekk så ser jeg ingen fordeler med å ha ocean cockpit vs keyhole...

Man kan i stor grad padde til seg like tight og god sittestilling i de fleste keyhole cockpit'er (enkelte unntak finnes vel og merke), og sikkerhetsmessig er det hevet over enhver tvil at keyhole er bedre..

Lettere å komme ut, lettere å komme inn, lettere å få noen inn (f.eks. ved skadet padler som ligger i vannet..)
-----------
www.padlekurs.net
...........
ugla

Postby Ringperm » 26 Dec 2009, 16:38

Uten at jeg har prøvd, så anser jeg en ocean cockpit for å være gammel "teknologi" og kun for spesielt interesserte. Å måtte ake seg inn og ut med strake bein høres helt unødvendig ut når det finnes mer fornuftige alternativ. Det blir som å klatre inn takluka på bilen fremfor å bruke dørene. Jeg kan ikke se at runde sittebrønner skal ha noe fortrinn fremfor en nøkkelhull variant med skikkelige lårstøtter. For meg som dessverre er stiv som en stokk og selvdiagnosert Bekterev, så er det essensielt å kunne bøye kneet under padling. Det forlenger perioden før jeg må i land for å strekke beina og gjør det mindre uhamslig å stige inn og ut av båten.
Rockpoolen er genial her, mens buccaneeren ligger akkurat på grensen. Sistnevnte er vel kanskje akkurat for liten til at jeg vil kalle den perfekt, mens det er likevel førstnevnte med sin store sittebrønn som gir meg best kontakt med båten.

Jeg stemmer nei til runde sittebrønner og dermed ekskluderer innkjøp av samtlige grønlandsbåter bygget med moderne materialer. Unntaket er vel kanskje Tahe Greenland Touring. Her har de forhåpentligvis tatt høyde for at ikke alle har Dubside ambisjoner med padlingen sin.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam
Ringperm

Postby Torleif » 26 Dec 2009, 17:07

Da glemmer du vel NDK Greenlander pro Ringperm? Jeg prøvde Greenlander med rund sittebrønn og Greenlander pro rett etter hverandre en gang, og Greenlander pro som har nøkkelhulls-sittebrønn (herlig med norsk! ;-) ) ga mye bedre kontakt enn std.versionen.
Torleif

Postby Ringperm » 26 Dec 2009, 17:24

Torleif wrote:Da glemmer du vel NDK Greenlander pro Ringperm? Jeg prøvde Greenlander med rund sittebrønn og Greenlander pro rett etter hverandre en gang, og Greenlander pro som har nøkkelhulls-sittebrønn (herlig med norsk! ;-) ) ga mye bedre kontakt enn std.versionen.

Det har du rett i, den glemte jeg. Men blir heller aldri aktuell pga prisen. Med så mange nye grønlandsvarianter fra prisgunstige merker som Tahe og Seabird Designs, så hadde det vært morsomt med en variant tilpasset de som er litt større. Med en større cockpit :D og plass til føtter i størrelse 47. Jeg mistenker at de ovennevnte ikke har denne tilpasninger. Unntaket er vel kanskje Tahe Greenland Touring. Men nå sporer jeg av. :)
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam
Ringperm

Postby EnTil » 26 Dec 2009, 22:31

Dette innlegget mitt er flyttet hit fra "skrogformtråden":

71` wrote:...
Årer har vært diskutert opp og i mente
men det har aldri vært diskutert dette med cockpit åpning.
...

Er det noen som har kopi av den tråden som ble startet i "gamleforumet" av Rabies, og som handlet om bl.a. cockpitåpning?

Er det noen som ev. kunne få tillatelse til å legge den tråden inn i dette forumet, eller en redigert versjon av informasjonen i tråden?

Er det noen som kan sjekke opp, eller som husker om det hadde seg slik at Fredrik Ness jobbet en stund for å finne en egnet kajakk med ocean cockpit til sin tur rundt norskekysten? (Jeg husker ikke nok til å påstå noe om dette, men mener å huske at han endte opp med en brukt lys gul Viviane med ocean cocpit, og at dette ikke var tilfeldig.

Med hensyn til hva som tidligere er skrevet om Tahe Greenland:

*Jeg* har i alle fall tidligere (muligens kun i gamleforumet, muligens her også) skrevet detaljert om hvordan jeg i badebukse strevet og måtte gi opp å komme meg ut av min Tahe Greenland prototyp med verdighet ved bassengkanten etter min eneste rulleøkt i kajakken. Jeg endte opp med å måtte velge wet exit med hodet ned, og da måtte jeg vekselvis trekke høyre og venstre ben bakover, mens lårenes forside ble skrapet røde av framre cockpitkant og baksiden ble presset mot aktre cockpitkant. Det tok sin tid.

Greenland LC er *langt* romsligere i cockpit, der kom jeg meg *lett* ut på plenen utenfor YstUte. Jeg ser ikke at jeg kunne få problemer med exit fra LC, selv med mine 193 cm og neswten 100 kg. Men jeg er nok i tyngste laget til å kunne padle LC som turbåt. Den ville være en ren leke/rulle-kajakk. Det er som rullekajakk, barnekajakk og mer allsidig kajakk for lette padlere Greenland er "et funn".

Fra Ocean Cockpit i Inuk (veldig skråstilt) er det veldig lett å komme ut, det er også lett fra Skim Dex med Ocean cockpit (jeg har prøvd begge.)

Jeg er enig med 71` i at evakuering fra en kajakk med ekstremt liten ocean cockpit som ikke er skråstilt eller lite skråstilt kan være farlig om en får "hysterisk anfall" og opptrer panisk. Jeg ser også for meg at evakuering kunne by på problemer for meg selv i en slik kajakk, i strandsonen, om jeg var kommet delvis i press mellom kajakken og bunnen, mellom steiner. Jeg mener at evakuering fra lenger cockpit er tryggere, men tror at den typen ocean cockpit-relaterte problemer jeg fantaserer fram er lite sannsynlige.

Jeg gjentar: Jeg skulle ønske vi hadde de gamle innleggene fra Rabies tilgjengelig. Det fantes en del "umistelig informasjon" på gamleforumet. Nå er det mange nye forumsdeltakere som ikke får tak i den informasjonen". :(
EnTil

Postby 71` » 27 Dec 2009, 12:29

Dette var egentlig et spørsmål i tråden om GT`en,
men er egentlig like relevant hær.
Når det gjelder cowboy redning så er det et problem
med at dekket bak er så lavt som det er.
Når man entrer bakdekket så vil cockpit fylles med vann,
selv med ulastet båt.
Siden jeg har en LC må man sitte på bakdekket for så å
tre seg inn med bena først.
Slik jeg ser det er det nok re -entry med rulle som gjelder
hvis man ikke har en kamerat til hjelp.
Lenger nord og du blir våt på fotan.
http://isaksens.blogspot.com
http://nordkaperne.no
http://nssr.nordkaperne.no/
http://www.facebook.com/group.php?gid=352428206465
Cobolt Origo.
TM greenland.
CD Squall.
Lendal Kinetick g og Werner Ikelos bs c
71`

Postby Hallvard » 28 Dec 2009, 09:58

Grunnen til at i alle fall moderne kajakker (i Storbrittania i forrige århundre) ofte ble produsert med ocean cocpit var for at ikkje bølger/vatn skulle presse inn spruttrekket. Da man fikk gode trekk i neopren med stram strikk kunne opningene bli større uten større sjangs for å få en bølge i fanget. Altså bare fordeler med ny teknologi på denne fronten.

På Grønland er/var det muligens samme grunn til små opninger, da det ikkje er noko problem å lage oval opning med den teknologien heller. Det er vel strengt tatt ingen grunn til å satse på coboyredning om ein kan rulle og reentry og rulle.

Når det gjelder NDK Greenlander pro har eg motsatt erfaring av ein før i tråden. Eg synes utgaven med rund opning var heilt grusom, men pro'en er perfekt.
Meg: NPF Veileder hav, BCU 4 stjerner
Utstyret: Valley avocet, NDK Grenlander pro 3-delt, Kirton Inuk, Rockpool Taran, Think Evo 2, Think Ion, CS Vault, Lendal, Celtic, AT2, Superior GP, div. grønlandsårer, Jantex Gamma
Aktivitetene: http://www.tornarsuk.blogspot.com
Hallvard

Postby Torleif » 28 Dec 2009, 10:44

Hvis du mener mitt innlegg Halvard, så har vi samme erfaring hvis du leser nøye... :)
Torleif

Postby Hallvard » 30 Dec 2009, 13:10

Ups, ja, eg leste litt overfladisk der (eller omvendt...). Da synes to av to at Gr pro er best!
Meg: NPF Veileder hav, BCU 4 stjerner
Utstyret: Valley avocet, NDK Grenlander pro 3-delt, Kirton Inuk, Rockpool Taran, Think Evo 2, Think Ion, CS Vault, Lendal, Celtic, AT2, Superior GP, div. grønlandsårer, Jantex Gamma
Aktivitetene: http://www.tornarsuk.blogspot.com
Hallvard

Next

Return to Kajakker