Fordeler og ulemper med ocean-cockpit

Re: Fordeler og ulemper med ocean-cockpit

Postby ugla » 04 Jan 2010, 11:00

Ei dame i klubben har en Skim Dex med ocean cockpit...

Da vi skulle sette inn nye pedaler og få justert disse til henne så var det et JÆVLIG (!!!!!!!!!) å ligge som ei kråke å prøve å nå frem med skrujernet...

Jeg tenker med gru på om man får en skade som gjør at man må reparere noe fra innsiden der fremme...
-----------
www.padlekurs.net
...........
ugla

Postby Kajakkentusiasten » 04 Jan 2010, 17:04

Det er bare ulemper med trang cocpit. I elvepadling gikk man vekk fra trange åpninger for lenge siden etter mange dødsulykker med padlere som satt fast. Det ble etterhvert et krav at knærne skulle kunne løftes ut av åpningen for å unngå å at padleren kunne bli sittende fast. På hav har man i tillegg problemet med reentring og liten åpning. Er du opptatt av sikker padling er det keyhole som gjelder.
http://www.ezzy.no
NPF utdanning: Veileder hav, aktivitetsleder elv
Liker: Havkajakk, havracer, elvekajakk, squirt
Vaier 99 og er 193cm høy.
Kajakkentusiasten

Postby Jølle » 04 Jan 2010, 19:00

Brorparten av de som padler er vel på ett "God værs" nivå, og for oss må det være ett rent sikkerhetstiltak å velge kajakk med keyhole :?:

Jeg har nevnt det tidligere, men jeg er skremt over hvor mange som padler og som sier de ikke har veltet, eller prøvd å velte. :x
Like fullt padler de med stramme neoprentrekk og regner med det går greit. Noen av disse padler til og med om vinteren. :stop:

Padlere med høy kompetanse og mestringsevne behersker nok begge uten problemer.

Selv er jeg ikke i tvil. Keyhole og bare det for meg :P
Jølle

Postby ragnar33 » 11 Jan 2010, 03:15

Jeg har bl.a. en Valley Aquanaut med keyhole cockpit og får av og til litt vann inn i cockpiten ved kanting eller rulling. Jeg bruker et stramt neopren spruttrekk, "SnapDragon". Cockpitringen har to steder hvor det er lite eller ingen krumning, jeg går ut fra at det er der vannet kommer seg inn. For en ocean cockpit strammer spruttrekket jevnt mot ringen hele veien. Vi har også en NDK Greenlander, med ocean cockpit, og har aldri hatt noe problem med vann i cockpiten.
Selv med rimelig god padding får jeg bedre kontakt med Greenlanderen, og selv med mine lange bein synes jeg ikke Greenlanderen er noe særlig vanskeligere å kommee inn i eller ut av enn Aquanauten. I begge tilfeller må jeg sitte på bakdekket og tre beina inn. På Greenlanderen er jo cockpitringen en ganske bratt så det er lett å komme inn og ut.

Ragnar
ragnar33

Postby havhest » 11 Jan 2010, 23:05

Dette med å ikkje få inn vatn i cockpit, er jo absolutt eit argument for ocean-cockpit. Etter ei rulleøkt på 10-15 ruller, må eg alltid lense.

Spruttrekket er så stramt det kan vere, men likevel kjem det inn vatn. :| Har keyhole på begge mine kajakkar.
NDK Explorer, Goltziana Marlin, Zegul Greenland LC, Lendal Kinetic Touring 220, Klassisk grønlandsåre 220, Aleut tur- åre 225 cm og Storm- åre 190 cm (Kajakkspesialisten A/S)

http://www.askvollpadleklubb.origo.no

http://odinsinpadleblogg.blogspot.com/
havhest

Postby 29er » 13 Jan 2010, 08:47

Jeg forstår argumentene for liten havsittebrønn, men personlig synes jeg dette er en sikkerhetsrisiko. Jeg støtter Rabies i tanken om at man aldri skal ut av kajakken, men hva om det allikevel skjer? Jeg foretrekker i så fall re-entring og rulle, men hva om det også mislykkes? Da er cowboyen grei å ha i bakhånd, og den tror jeg er ganske så vrien å klare med liten havsittebrønn under vanskelige forhold...

Jeg får bittelitt vann i min nøkkelhullformede sittebrønn etter en rulle/surfe/brottpadleøkt, men dette plager meg overhodet ikke - det samme skjer i elvekajakken, men der er jeg uansett så våt at jeg ikke tenker over det.

Og de gamle forestillingene om at det er lett å slå inn spruttrekket med nøkkelhulsformet sittebrønn har jeg aldri opplevd med dagens utstyr - elvepadlerne bruker dessuten utelukkende nøkkelhullsformet sittebrønn og det sier vel det meste? Tviler på at noen padler på havet under forhold som er i nærheten av et stryk i grad 5 f.eks!

Det var f.eks ikke noe problem da dette skjedde:
Image
Spruttrekket utsettes for stor kraft her.

Harald
29er

Postby Kokk » 13 Jan 2010, 10:00

Noe som krever mye av spruttrekket i havsammenheng, er å padle ut av en strand med store brutende bølger. Ikkje akkurat noe stort problem i Norge. Men enkelte steder må man gjennom stor surf/bølger for å komme seg på havet.
Innehavar av Yst ute Padlesport, Ein liten entusiastisk butikk yst ute på Søre Sunnmøre www.ystute.no

Padler:Arrow Play / Zegul Velocity
Kokk

Postby 29er » 13 Jan 2010, 10:18

Enig, og det er nettopp det bildet viser. Brutter kunne utmerket padlet litt mer til siden for dette stedet og hatt fri passasje ut fra stranden, men hva gjør man ikke for litt leik ;)

Harald
29er

Postby Eld » 13 Jan 2010, 18:29

Image
et lite skrytebilde :D :D :D

Men på samme dag som dette på en tilsvarende bølge mistet jeg spruttrekket mitt (IR Neoprene).
Men da det skjedde så padlet jeg imot bølga å den brøt sammen rett ned i fanget mitt. det ble meg fortalt at jeg tok en backflip :D :D :D Men det jeg ikke vet helt sikkert er om jeg ble revet ut av kajakken eller om det var trekket som kolapset. bading ble det uansett. jeg tror heller ikke at en liten ocean cockpit hadde hindret den hendelsen på noen måte. det eneste som kunne ha hindret bading hadde hvert å styre unna bølga, Men klarer vi det da? :D :D
Liten mann, stor bølge...

Valley Anas Acuta
Skim Dex
NDK Romany
Thygesen grønlandsåre, Thygesen stormåre, Nissen grønlandsåre, Werner shuna, werner little dipper
Ca. 175cm/70kg
http://www.padle.wordpress.com
http://heroykajakk.com/
Eld

Postby ugla » 13 Jan 2010, 19:56

Eld:

Et standard neoprene trekk henger jo mye dårligere på en plast balje enn en glassfiber skute.. :)
De heftige neoprenetrekkene har jo ofte en gumiert innside og dem henger som pokker langs cockpit kanten.. Selv på en plastbalje..
-----------
www.padlekurs.net
...........
ugla

PreviousNext

Return to Kajakker